How to: Dealen met haat comments

6 minuten

Elke blogger, vlogger of onlince influencer krijgt er vroeg of laat wel mee te maken: Haat comments. Reacties die negatief, beledigend of gewoonweg onrechtmatig zijn. Ze zijn niet leuk, en kunnen wellicht een gevoelige snaar bij je raken. Maar welke keuzes kun je maken in het omgaan met negatieve reacties? En met welke rechten moet je rekening houden bij het verwijderen of juist laten staan van dit soort reacties?

omgaan met haat comments

Aansprakelijkheid voor reacties

Je zou het misschien niet zo snel denken, maar als eigenaar van een blog, YouTube kanaal of social media account ben je verantwoordelijk voor de comments die je krijgt. Wanneer jij een actieve rol hebt op je platform doordat je bijvoorbeeld mensen uitnodigt om te reageren, of dat je zelf reageert op reacties van anderen, ben jij er als beheerder voor verantwoordelijk dat er geen comments onder je blog staan die:

  • Discriminerend van aard zijn
  • Inbreuk maken op het auteursrecht van anderen
  • Een smadelijke of lasterlijke inhoud hebben
  • Anderszins evident onrechtmatig zijn
  • Lees ook: Wie is aansprakelijk voor de content op een website

    LawStories in je mailbox?

    Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

    Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

    Plaatser eerst verantwoordelijk

    Natuurlijk is de persoon die de comment plaatst eerst verantwoordelijk. Maar ja, soms plaatsen ze comments anoniem en kan die persoon niet direct worden aangesproken door een derde.
    Als eigenaar of beheerder van een website, forum, YouTube kanaal of social media account kun jij er wel voor zorgen dat die comments verdwijnen. Zijn ze evident onrechtmatig, dan moet je dat zelf al verwijderen zodra je het opmerkt. Als iemand je wijst op de onrechtmatigheid, bijvoorbeeld omdat het een inbreuk op auteursrecht is, dan moet je die content verwijderen zodra je weet dat het onrechtmatig is.

    Hoe te handelen bij twijfelgevallen?

    Waar de grens ligt van wat iemand nog wel en niet mag zeggen is soms lastig te bepalen. Bij twijfel mag je het laten staan. Vind je het zelf ook te ver gaan, of dat nu juridisch gezien ook zo is of niet, verwijder de comment dan gewoon. Zorg er wel voor dat de persoon tot wie bepaalde opmerkingen zijn gericht, zich altijd kan verdedigen. Echt klakkeloos verwijderen is er dus ook niet altijd bij.

    Lees ook: Mag ik reacties op mijn blog verwijderen?

    Rechten van de haters

    Toch kun je niet zo maar elke reactie verwijderen want ook haters hebben rechten! Als je klakkeloos elke negatieve reactie verwijderd, kan een reageerder het gevoel krijgen beperkt te worden in de vrijheid van meningsuiting. Niemand heeft echter het recht om zijn mening gepubliceerd te zien. Althans, ze kunnen een ander niet dwingen een mening te publiceren. Dan moeten ze dat maar via eigen kanalen doen. Toch kan het voor ruzie zorgen. Zorg daarom altijd dat iemand wel op aantijgingen mag reageren of verwijder ook de aantijging zelf. Comments die buitensporig grof zijn of een stortvloed van scheldwoorden bevatten, mogen zoals gezegd verwijderd worden. Het wordt alleen een ander verhaal wanneer iemand reageert met dat de shoplog te saai is of dat hij je vlog te lang vindt. Zulke reacties zijn misschien niet leuk om te krijgen, maar dat mag wel door iemand gezegd worden! Daarnaast mag je een hater niet zomaar blokkeren. Al helemaal niet als er onder jouw content over deze hater gesproken wordt. De hater moet zichzelf kunnen verdedigen.
    De beste oplossing: huisregels maken. Vermeld kort dat je bijvoorbeeld negatieve comments zult verwijderen. Natuurlijk mag je ook gewoon de comments dicht zetten, zodat helemaal niemand meer kan reageren.

    Wat als het los gaat?

    Vaak loopt het onderaan een negatieve reactie uit op een discussie. Een blogger wordt door anderen verdedigd, of de ‘hater’ krijgt juist bijval van anderen. Er kan in elk geval een stroom van reacties ontstaan en in dat geval moet je extra goed opletten! De ‘hater’ moet namelijk de kans kunnen krijgen om zich te kunnen verdedigen tegen de negatieve reacties die hij op zijn beurt weer ontvangt. Dus alleen de reactie van één persoon verwijderen en de rest laten staan, is geen optie. Zeker niet wanneer er bijvoorbeeld op YouTube of Instagram iemands profiel getagd is in een tegen reactie. Lopen de gemoederen hoog op en wordt er van alle kanten op los gerant en gescholden? Dan kun je twee dingen doen: Alles laten staan, of de gehele discussie integraal verwijderen. Wanneer er reacties geplaatst worden die onrechtmatig zijn, is het aan te raden om voor de laatste optie te kiezen.

    Welke aanpak kies je?

    Vooraf filteren
    Wanneer je veel te maken krijgt met negatieve reacties, kun je besluiten daar iets mee te doen. Je zou ervoor kunnen kiezen om bij voorbaat alle reacties te filteren en alleen reacties die jij goedkeurt, toe te staan op je platform. Op veel platforms zoals Instagram en YouTube is het mogelijk om aangepaste filters in te stellen die bijvoorbeeld zoeken op scheldwoorden. Die reacties zullen dan niet verschijnen. Een voordeel van vooraf filteren is dat je hiermee het risico omzeilt dat het bij de comments uit de hand loopt, of dat er wellicht toch onrechtmatige reacties op je platform verschijnen. Het nadeel hiervan is dat je bij de bezoeker het idee kan wekken dat zijn reactie gecensureerd kan worden.

    Achteraf verwijderen
    Dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om alle reacties op je blog te laten verschijnen en alleen de reacties te verwijderen waarvan jij vindt dat ze er niet thuishoren.Dit is onder andere de aanpak die Annic van Wonderen hanteert onder haar YouTube video’s en op haar social media kanalen. Zij heeft er voor gekozen om elke vorm van negativiteit te weren omdat het niet past bij het karakter van haar kanaal. Het voordeel van deze aanpak is dat je zo je bezoeker een meer vrij gevoel geeft wat betreft het uiten van zijn mening. Het nadeel hiervan is dat wanneer je een comment hebt verwijderd, je goed moet letten op de bovenstaande rechten van de bezoeker.

    Informeer de reageerders

    Een goede oplossing is om op je platform duidelijk aan te geven dat haat comments of andere ongepaste reacties per direct zullen worden verwijderd. Doe dit bijvoorbeeld in je profiel op Instagram, of bij de reactiebox op je blog. Zo weet de bezoeker ook waar hij aan toe is en maakt het voor jou gemakkelijker om eventuele nare reacties te verwijderen. Je hebt het immers duidelijk gezegd: Just love, no hate!

     27,48

    Koop: Wetboek voor Bloggers


    Boek hier jouw Oploskoffie

    Wil je een enkele of een dubbele?

    Kies je gewenste datum en tijd

    Zie ik je wel of zie ik je niet?

    Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

    Waar wil je het over hebben?

    Wie ben je?

    0.00
    Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

    Haal alles uit je oploskoffie

    Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

    Vooraf stukken bestuderen

    Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

    Opname

    Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

    Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
    Vooraf stukken bestuderen

    Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

    236

    Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
    Opname

    Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

    49

    Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
    Je investering: 
    0.00
     (excl. BTW)