Hoe zit het ook alweer: reclame in filmpjes en blogs

5 minuten

Reclame in filmpjes, blogs en op social media blijft onderwerp van discussie. Er zijn nog steeds merken en bedrijven die liever niet hebben dat er vermeld wordt wanneer er sprake is van een samenwerking, sponsoring, gratis producten, advertorials en dergelijke. Veel bloggers, vloggers, content creators en influencers weten weer niet goed hoe en wanneer er vermeld moet worden dat er sprake is van reclame in hun content.

Elk voordeel moet worden vermeld

Een voordeel kan een betaling zijn in keiharde euro’s, maar korting, gratis producten of diensten, uitgestelde beloningen via affliate linkjes en andere zaken moet je vermelden. Het idee is namelijk dat je beïnvloed kan zijn geweest vanwege dat (mogelijke) voordeel.

Dat betekent dat ook als je na publicatie van je blog, filmpje of social update nog iets gratis toegestuurd krijgt, je korting krijgt of je zelf iets leuks weet uit te onderhandelen, waar je weer een nieuwe publicatie over maakt, je bij die nieuwe publicatie moet vermelden dat er sprake is van sponsoring of samenwerking of een ander voordeel. Bij die eerste publicatie hoeft dat uiteraard niet, omdat er toen nog geen sprake was van wat we een ‘relevante relatie’ noemen. Het voordeel bestond toen nog niet en lag ook nog niet in het vooruitzicht.

Ik kreeg bijvoorbeeld onlangs wat ‘informatie’ over een van de nieuwe maaltijd-bezorgdiensten, zodat ik er op mijn blog over zou kunnen schrijven. Als ik wilde, mocht ik het ook wel van ze uitproberen. Als ik op het aanbod in was gegaan om gratis een maaltijd aan huis te laten bezorgen en ik daar vervolgens een foto van op instagram zou hebben geplaatst of dat ik er een blog over zou hebben geschreven, had ik op een manier duidelijk moeten maken dat ik een bepaald voordeel heb gehad.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Wanneer moet je de reclame vermelden?

Iets dat zeer duidelijk een reclame is, zoals een advertentie, hoeft niet met extra woorden onderbouwd te worden. Je ziet al aan de opmaak dat er sprake is van reclame.

De vraag is of het ‘gemiddelde publiek’ de reclame ook als reclame kan herkennen. Sommige mensen zullen er bijvoorbeeld erg snel doorheen prikken en iets als reclame herkennen. Andere mensen zien dat niet. Is de doelgroep bijvoorbeeld erg jong, zul je er rekening mee moeten houden dat zij een uiting minder snel als reclame kunnen en zullen herkennen.

Moet het voordeel zelf vermeld worden?

Nee, je hoeft niet te vermelden wat het voordeel precies was. Jouw lezers, kijkers, volgers en fans hebben niets te maken met de inhoud van de afspraken die jij met adverteerders, merken of bedrijven hebt gemaakt. Of het nu een korting was of dat je iets gratis hebt gekregen of dat je betaald hebt gekregen voor het artikel, filmpje of social update hoef je niet precies te vermelden. Zolang je maar wel duidelijk maakt dat er op een manier een voordeel was. Er zijn verschillende manieren waarop je dat duidelijk kunt maken.

Hoe moet de reclame vermeld worden

Er zijn geen specifieke regels over hoe reclame vermeld moet worden. Het uitgangspunt is dat een reclame-uiting als zodanig herkenbaar moet zijn. Het gaat dus niet om de melding op zich, maar of de mensen die het zien ook zullen begrijpen dat het een reclame is. Of beter gezegd: dat ze zullen herkennen dat de blogger, vlogger, content creator of influencer voordeel heeft gehad bij de uiting.

Vooraan is veiliger dan achteraan. De melding sneaky in de aftiteling stoppen of extra klein onderaan je blogpost vermelden zal niet altijd goed genoeg zijn. Vermeld het dus liever aan het begin. Dat kan ook in de vorm van een zin.
In een video zou je het als tekst kort in beeld kunnen laten lopen.

Voorbeelden

  • Zet advertorial boven het artikel
  • Zeg “Ik heb dit product gekregen van [Merk X]
  • Vermeld dat je publicatie en samenwerking met [Bedrijf Y] tot stand is gekomen
  • Gebruik (aff.) voor of achter een affiliate link
  • Werk met hashtags zoals #spon of #ad

Moeten gratis producten telkens opnieuw vermeld worden?

Als je een product gratis of met korting krijgt, zul je dat misschien wel blijven gebruiken. Moet je dan elke keer als je erover praat, schrijft of post weer vermelden dat je het product ooit gratis hebt gekregen? Nee, dat denk ik niet. De eerste keer in elk geval wel. Daarna hangt het er wellicht vanaf hoe het terugkomt. Als er afspraken zijn met het merk, bedrijf of PR bureau dat je het product nog een aantal keer moet vermelden, dan zul je daar ook elke keer die ‘relevante relatie’ ofwel jouw voordeel bij moeten vermelden.

Uiteraard geld dat je de vermelding op elk medium opnieuw moet doen. Dat je vermeld hebt in je YouTube filmpje dat je een product gratis gekregen hebt, wil tenslotte nog niet zeggen dat je Instagram volgers dat ook al weten. Daar zul je het dus opnieuw moeten vermelden.

Als het product eenmaal onderdeel is geworden van de spullen die je nu eenmaal dagelijks, wekelijks of maandelijks gebruikt, dan hoef je echt niet elke keer te vertellen dat je het ooit gratis hebt gekregen.

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Deze artikelen zijn ook interssant:
Ontrouw in het vermelden van reclame
Blogs en Reclame
Reclamecode Social Media

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)