Handelsnaamrecht: Kleding zoek je natuurlijk via Kleding

Kleding.nl is een kledingzoekmachine. Een wat? Een kledingzoekmachine. Een zoekmachine waarmee je kleding kunt zoeken en hopelijk ook vinden. Als je dan gevonden hebt wat je zocht sturen ze je door naar de juiste website waar je het kledingstuk vervolgens kunt aanschaffen. Magazine stijl, veel categorieën en een zoekbalk.
Maar kleding zoeken kan natuurlijk ook via de kledingzoekmachine kleding.com. “Eh, daar hadden we het net toch al over?” Ik hoor het je zeggen. Maar nee, het verschil zit in de extensie. .nl vs .com Nu is PuntNL dus boos op PuntCOM. Terecht?

‘Maar wij hebben tweeënhalf jaar geïnvesteerd in ons merk en de marketing daaromheen.’

Dat staat te lezen in Sprout. Het gaat echter niet om een ingeschreven merk. Het merk Kleding bestaat overigens wel, maar handelt in visnetten. Nou niet iets dat ik aan zou trekken. Het zijn de jaren ’90 tenslotte niet meer. Gelukkig. Waar het natuurlijk wel om draait, en dat is waar ze op doelen, is hun handelsnaam en de bekendheid daarvan. Ze willen niet dat hun succes tenietgaat omdat een ander hetzelfde concept onder dezelfde naam gebruikt.
Kleding.nl bestaat sinds april 2012. Het ziet er naar uit dat Kleding.com in januari 2013 van start is gegaan.

Handelsnaam Kleding.com maakt inbreuk op Kleding.nl

Handelsnaam verwarring

Dat Kleding.nl en Kleding.com sterk op elkaar lijken hoef ik natuurlijk niet uit te leggen, dat zie je zelf ook wel.
In het Nederlandse Handelsnaamrecht mogen echter dezelfde handelsnamen naast elkaar bestaan. Zolang het maar niet te verwarrend is. Dat wil zeggen: niet in dezelfde branche en binnen hetzelfde geografische gebied. Tsja, met een website heb je natuurlijk al snel heel Nederland als gebied te pakken. Dan moet de branche dus verschillen. In elk geval in die mate dat bezoekers niet de ene website voor de andere kunnen verwarren.
Goed, mag je 1 keer raden.

Kleding.nl is een kleding zoekmachine sinds april 2012

Kleding.nl vs. Kleding.com

Wat is nou het verschil tussen de twee?
Kleding.nl is een strakke en erg volle website. Beetje magazine style achtig met bovenin een zoekbalk, daaronder een menu. Een extra menu verschijnt aan de linker kant wanneer je voor een bepaalde categorie gekozen hebt. Verder blogs, artikelen, een stylebook en sales hoek.
Kleding.com ziet er wat eenvoudiger en frisser uit. Minder strak wel. Begint ook met een zoekbalk bovenin met daaronder een menu. Ook daar ontstaat links een extra menu wanneer je voor een categorie gekozen hebt. Enigszins anders van opzet, dat wel.
Beide websites draaien om kleding, het zoeken en vinden van het juiste kledingstuk en beide brengen je vervolgens naar een plek waar je deze kleding kunt kopen. Eigenlijk zijn het grote databases. Verwarrend? Ja, want eigenlijk doen ze hetzelfde en de namen zijn eigenlijk hetzelfde, alleen de extensie is verschillend.

Meeliften op succes mag

PuntCOM heeft waarschijnlijk te eenvoudig gedacht dat meeliften op het succes van een ander mag. In de basis is daar namelijk niets mis mee. Maar dan moet je het wel slim aanpakken. Aanhaken is geen punt, maar rechten schenden gaat een stap te ver. Het handelsnaamrecht is vrij eenvoudig, als het mij vraagt. In dit geval is de uitslag dus ook duidelijk. Ze hadden beter voor de naam in een andere taal kunnen kiezen of gewoon een heel andere naam kunnen kiezen die wel de lading dekt. Nu hopen ze waarschijnlijk bezoekers af te vangen van puntNL door eigenlijk dezelfde naam te gebruiken. Dat hadden ze beter op een andere manier kunnen regelen. Kleding is tenslotte een zeer generieke naam die ze als gewoon woord in advertenties en blogposts hadden kunnen gebruiken om bezoekers te trekken. Dat hadden dan ook best mensen kunnen zijn die eigenlijk naar puntNL op zoek waren.

Update 3 april 2014: Kleding.nl heeft in Kort Geding gewonnen van Kleding.com. Kort samengevat komt de uitspraak er op neer dat, ondanks de omschrijvende naam, Kleding.nl nog enig onderscheidend vermogen had en dat Kleding.com te veel lijkt op Kleding.nl. Het lijkt er onder meer te veel op, omdat beide extensies, .nl en .com in Nederland veel gebruikt worden, waardoor het verwarringsgevaar groot is. Daarbij deed Kleding.com zich voor als de enige kleding zoekmachine, waardoor ze het publiek lieten denken dat er geen andere kledingzoekmachine, zoals dus Kleding.nl, bestond.

Lees ook:
Handelsnaamrecht in het kort
Verwarring door domeinnaam
Een nieuwe bedrijfsnaam kiezen: wat je vooral niet moet doen

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.