Goed, snel of goedkoop: de juridische consequenties

Goed, snel of goedkoop, je mag er twee kiezen. Alledrie tegelijk is nagenoeg onmogelijk. Dat geldt voor elke branche. Het heeft ook consequenties voor wat je, in juridische zin, van een product of dienst mag verwachten.

ondernemen goed snel goedkoop

Prijs zegt iets over redelijke verwachtingen

Nee, de prijs maakt een product niet opeens goed. Soms betaal je eenvoudigweg voor het merk of is een product duurder vanwege de schaarste op de markt. Toch speelt de prijs wel een rol in wat je van een product of dienst mag verwachten.

Voorbeeld: consumentenrecht

In het consumentenrecht kennen we de zogenaamde conformiteit. Ook wel wettelijke garantie genoemd. Een product moet conform de redelijke verwachtingen van de consument zijn. Dat geldt ook voor de levensduur van een product en daarom ook voor de vraag in hoeverre een product gratis gerepareerd moet worden wanneer het stuk is gegaan.

Neem bijvoorbeeld het verschil tussen een Indesit of Candy wasmachine en een Miele wasmachine. Je kunt wel drie keer een Indesit of Candy kopen voor de prijs van een Miele.
Je mag daarom van een Miele ook verwachten dat deze veel langer meegaat dan een Indesit. Een Miele zou de 10 jaar toch wel moeten halen, terwijl je van een Indesit niet per se moet schrikken als deze het na een jaar of vier begeeft.

Daar speelt natuurlijk ook in mee wat er over een product gezegd wordt door de verkoper en door het merk zelf. Miele heeft bijvoorbeeld als slogans (gehad) ‘Er is geen betere’ en ‘Immer besser’. Als je dat durft te zeggen, moet je het ook naleven.

Voorbeeld: Goedkope juridische generatoren

Een typisch voorbeeld van snel en goedkoop, maar niet zo goed, zijn generatoren voor juridische documenten. Je denkt er gepersonaliseerde documenten mee te krijgen, maar het blijft natuurlijk standaardwerk en haalt het niet bij maatwerk.

Dat kan ook niet, want er moet vooraf al bedacht worden wat er in het document komt te staan. Er is geen mogelijkheid om door te vragen of om iets op een andere manier op te schrijven zodat het aansluit op je werkwijze. Een generator is altijd gericht op een specifieke doelgroep. Wijkt je product of dienst naar net een beetje vanaf of werk je niet op de manier zoals de juristen dat bedacht hebben, dan klopt het document al niet meer en heb je er vaak niets meer aan.

Duur, snel en toch niet goed

Ook als je ergens veel voor betaalt, wil het nog niet zeggen dat je het ook snel én goed kunt krijgen. Voor een bepaalde kwaliteit zal altijd een minimale tijd nodig zijn. Meer betalen maakt niet altijd dat iets sneller kan.

Meer betalen om iets snel geleverd te krijgen, waarbij het ook nog goed is, betekent dus vooral dat je voorrang krijgt. Een andere klant moet dan misschien gewoon wat langer wachten en prioriteiten worden verlegd.

Voorbeeld: Prioriteit voor spoedopdrachten

Zo vragen wij voor spoedopdrachten ook een toeslag van 20%. Dan werken we in de avond door of kijken we of we nog wat kunnen schuiven in de planning om het mogelijk te maken.
Als klanten aangeven haast te hebben, bieden we deze optie aan. Vaak blijkt dat de haast dan toch wel meevalt en dat we de opdracht ook in onze gewone planning kunnen inpassen.

Hier merk je ook dat het als ondernemer nog best kan helpen om je klanten werkelijk uit twee van de drie te laten kiezen. Op deze manier houden klanten de touwtjes in handen, maar heb je als ondernemer ook nog enige controle over je agenda en inkomen.

Voorbeeld: speed drawing challenge

Je hebt de speed drawing challenge misschien al eens voorbij zien komen. Illustratoren laten daarin zien wat ze kunnen maken in 10 minuten, 1 minuut of 10 seconden. Er is simpelweg een bepaalde tijd nodig om een specifieke kwaliteit te kunnen bereiken. Je kunt dus wel meer betalen om het sneller te krijgen, waardoor het niet meer goedkoop is, maar dat wil dus nog niet zeggen dat het ook goed is. Simpelweg omdat dat niet kan.

Safe your ass: verwachtingenmanagement

Under promise over perform is wat vaak geadviseerd wordt in de marketing en sales. Daar ben ik het het wel mee eens, maar daarnaast is het vooral vanuit juridisch oogpunt belangrijk om niet te overdrijven en duidelijk te zijn in wat de ander mag verwachten.

Nu zitten we gelukkig niet in Amerika, waar iemand wellicht zelfs zou proberen om van een gratis programma te zeggen dat je niet krijgt wat er beloofd is en er daardoor kostbare tijd is geïnvesteerd die nu vergoed moet worden of zoiets, maar bij betaalde programma’s, producten en diensten moet je wel uitkijken.

Kijk vooral uit met beloftes wanneer de input van de koper ook belangrijk is voor het resultaat. Beloof dan dus ook geen resultaat, maar vooral al het andere dat je zult leveren.

Hoe dan ook: zorg dat het realistisch is.

 21,65 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Webwinkels


About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*