Ben jij je er wel bewust van welke gegevens van jouw websitebezoekers je gratis weggeeft? We vinden die cookiemeldingen misschien wel irritant, maar als ze goed zouden zijn, zijn ze wel nuttig. Ongemerkt wordt er namelijk erg veel van onze gegevens gratis en voor niks weggegeven voor website-eigenaren. Komt met name door de plugins die we gebruiken voor onze eigen marketing of om het websitebezoek makkelijker of aangenamer te maken.
Share this privacy information
Je wil het je websitebezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om jouw content te delen. Hoe meer mensen je artikelen lezen, hoe beter dat is voor je marketing, tenslotte. Bovendien lezen meer mensen de artikelen wanneer ze door anderen zijn gedeeld of aanbevolen dan wanneer je dat als auteur zelf doet. Dat is spreken voor eigen parochie of een ‘wij van WC-eend’ situatie en dat levert niet zoveel klanten op.
Dus wat doe je? Je gebruikt zo’n populaire, goed werkende plugin, waarmee je artikelen gemakkelijk op social media gedeeld kunnen worden. Share this of Add this bijvoorbeeld.
Dit zegt Share this over de informatie die ze verzamelen. Met als hoofddoel het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Dat betekent dus dat ze informatie over jou verzamelen (en verkopen) én je surfgedrag volgen. Big Brother much?
“Data Collection and Use
We collect registration information and usage information. Your registration information is not connected to usage Information. For usage information, we use data that does not directly identify an individual (Non-Personally Identifiable Information, or Non-PII). We collect and use technical data relating to a certain amount (not all!) of your browsing navigation to display personalized advertisements, provide analytics, and data modeling based on social sharing, by us or third parties.”
Add this heeft een vergelijkbare privacyverklaring, maar legt meteen uit dat ze cookies en pixels gebruiken, wat het zijn en wat ze ermee doen.
Beide beiden gelukkig wel een opt-out mogelijkheid.
Welke informatie wordt er verzameld?
Eigenlijk wordt alle mogelijke informatie verzameld. Hoe meer informatie, hoe waardevoller tenslotte. Soms geanonimiseerd en vooral terug te brengen tot bepaalde groepen mensen, maar soms ook echt gericht op specifieke personen, waarvan al dan niet de naam bekend is.
Waarom is het zo erg?
Ach, een beetje surfgedrag dat gevolgd wordt, persoonlijke advertenties, hoe erg is dat nu helemaal? Hartstikke onschuldig, toch? Bovendien zorgt dat ervoor dat de plugins gratis zijn en hoe meer websitebeheerders kunnen besparen op de websitekosten of hoe meer ze juist kunnen verdienen door die gepersonialiseerde advertentie, hoe beter ze content gratis kunnen blijven aanbieden. Win-win, toch? Behalve dan dat het niet alleen maar draait om advertenties, maar om jouw gehele internetgedrag, waar nog veel meer informatie uit gehaald wordt. Als je veel opzoekt over een bepaalde ziekte, zul je die ziekte misschien wel hebben. Verdomd interessante informatie voor zorgverzekeraars en een reden om jou die aanvullende verzekering te weigeren. Gaat je een hoop knaken kosten.
Zie ook de Zembla uitzendingen over data.
Zembla Data: Het nieuwe goud I
Zembla Data: Het nieuwe goud II
Welke informatie geef jij gratis weg?
Je hebt misschien zelf je website gebouwd en gebruikt gewoon handige plugins. Je hebt de privacyverklaringen van alles wat je gebruikt nooit gelezen. Weet jij eigenlijk wel welke gegeven jij van je lezers gratis weggeeft? Weet je wel dat je mogelijk de privacy van je websitebezoekers schendt en laat schenden? Is jouw privacyverklaring daar wel op ingericht?
Check welke bedrijven er op jouw website meekijken via Ghostery. Bedenk daarna nog eens goed of je die plugin echt nodig hebt en of je dit je websitebezoekers wel aan wil doen.
1 op de 1000
Het blijkt zo te zijn dat maar een op de duizend mensen de privacyverklaringen van websites aanklikken. Of het vervolgens ook echt gelezen wordt is maar sterk de vraag. De meeste mensen vertrekken binnen enkele seconden weer. Een privacyverklaring is wel verplicht. En bovendien wel zo eerlijk. Of is het jouw bedoeling gevoelige gegevens van jouw website bezoekers zomaar te grabbel te gooien?
Ook interessant is deze uitzending van Tegenlicht over clickgedrag, waarom we op websites op knoppen klikken en hoe ervoor gezorgd wordt dat we dat doen.