• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

First party analytics cookies toegestaan

21 december 2012 door Charlotte

Let op! Op 11 maart 2015 is er een nieuwe regeling in werking getreden.

Goed nieuws. First party analytische cookies worden toegestaan, meldt minister Kamp in een brief aan de Tweede Kamer. Er hoeft geen toestemming meer gevraagd te worden voor het plaatsen van analytics cookies, zolang deze cookies geanonimiseerde gegevens verzamelen en deze gegevens niet met derden gedeeld zullen worden. In overleg met de OPTA worden nadere criteria uitgewerkt.

Verboden cookies

Geen enkel cookie is verboden, zolang je er maar nadrukkelijk toestemming om vraagt door middel van de beruchte acceptatieknop. Een drempel voor veel websitebezoekers en moeilijke implementatie voor kleine websites.
Voorheen moesten de nieuwe regels zo geïnterpreteerd worden dat er voor alle cookies toestemming van de websitebezoeker nodig was, tenzij het ging om cookies die noodzakelijk waren voor een correcte werking van de website, zoals cookies die nodig zijn om een webwinkelmandje te laten onthouden wat er in dat mandje geplaatst is. Daar kwam veel kritiek op. Een voorstel van onder meer Kees Verhoeven van D66 was om dan in elk geval een derde categorie cookies aan te wijzen. De first party analytics cookies. En dat deze dan ook zonder toestemming geplaatst mogen worden.
Een wetswijziging lijkt er niet aan te komen, maar in elk geval heeft minister Kamp er met de OPTA over gesproken om voor deze cookies niet te zullen handhaven. Hiervoor is het wel van belang dat door gebruik van deze cookies alleen geanonimiseerde gegevens worden verzameld. De gegevens mogen dus niet te herleiden zijn tot een individu. Daarnaast mogen de gegevens niet met derden gedeeld worden. Dat wil zeggen dat alleen de website eigenaar de gegevens mag zien en deze gegevens niet uigelezen mogen worden door andere organisaties.

Google Analytics

Een populair en veel gebruikt systeem om de statistieken van de website bij te houden is Google Analytics. De naam zegt het al: analytics software van Google.
De Google Analytics vallen daardoor hoogstwaarschijnlijk buiten de nieuwe uitzondering. De gegevens lopen tenslotte via de server en software van Google en kunnen daardoor ook door Google bewaard en ingezien worden. Je plaatst ze weliswaar via je eigen website (1st party), maar je zult ze moeten delen met Google om ze zelf ook weer in te kunnen zien. Dat Google de optie geeft dat de gegevens alleen voor de gebruiker verzameld mogen worden maakt dit nog niet anders.
Het zou daarom nog steeds het beste zijn analytics software te vinden die je vanaf je eigen site kunt laten draaien én waarbij het niet noodzakelijk is dat deze informatie met een derde gedeeld wordt.

Social Media

En al zouden Google Analytics toegestaan zijn, dit lost voor veel websites het probleem nog steeds niet op. Als onderdeel van de marketing wil je tenslotte graag dat jouw website of blogs gedeeld worden. Daarom plaatsen veel websites social media buttons, om het voor de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken de content te delen. Net zoals ik dat ook bij deze website heb gedaan. Probleem is echter wel dat veel van deze buttons ook gebruik maken van cookies. Je zult daarom voor het gebruik hiervan nog steeds actief toestemming moeten vragen doormiddel van de acceptatieknop.

Lees ook:
– Nieuwe Cookiewet een uitkomst voor Google Analytics?
– Nieuwe voorwaarden van instagram
– Eerlijke blog of reclame
– Informatieplicht voor webwinkels

Verder praten over deze blogpost?

Dat doe je in De Koffiezaak
Dé (online) club voor échte ondernemers.

Ik wil naar De Koffiezaak

Eerst meer weten over De Koffiezaak

Categorie: Privacy Tags: cookiewet, website

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Postadres:
Postbus 111
2501 CC Den Haag

Bezoekadres:
Zoutmanstraat 94
2518 GT Den Haag


KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2022 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.