Eerlijke reclame door false advertising
Ik hoor het je denken: ‘Ze moet wat aan haar Engels doen. Dit klopt niet.’ Op Facebook zag ik een foto van een prachtig stoepbord voorbijkomen. Een geestige manier van reclame maken. In eerste instantie lijkt deze misleidend, tot je verder kijkt. Een mooie manier van balanceren op de grens van wat wel en niet kan in de reclame.
Free beer
Het stoepbord beloofd een hoop. Zelfs mannen met hoeden en snorren. Maar ja, er is natuurlijk niet zoiets als gratis bier. Daar staat meestal wel iets tegenover. Of in elk geval is het vaak de bedoeling dat er iets tegenover staat. Ze proberen je iets anders, duurders, te verkopen waar een grotere winstmarge op zit. Of het is een soort koppelverkoop: “1 gratis biertje bij aankoop van 20 bitterballen.”
LawStories in je mailbox?
Stoepbord marketing
Een mooi staaltje stoepbordmarkting vind ik het wel. ‘Free beer’ trekt tenslotte wel de aandacht! “Huh, gratis bier, echt?”
Nee, niet echt dus. Deze uitbater is namelijk zo slim geweest om nog duidelijk en best groot te melden dat het false advertising is. Maakt meteen duidelijk dat je helemaal geen gratis bier krijgt.
Balanceren op de grens
Wat ze doen is prachtig balanceren op de grens van wat mag in de reclame. Je moet namelijk wel eerlijk zijn. Melden dat iets gratis is, terwijl dat helemaal niet zo is, mag natuurlijk niet. Net zoals je bij een op=op actie met extreem lage prijs voldoende exemplaren ter beschikking moet hebben en niet maar 2 stuks, enkel om mensen naar de winkel te trekken. Een uitzondering ergens klein verstoppen mag ook niet. Bij Wehkamp ging dat ook fout toen ze zeiden ‘voor 22:00uur besteld, volgende dag in huis’. Pas na enig zoeken bleek dat dit niet voor alle dagen zou gelden, ofwel omdat er op zondag geen pakketten bezorgd worden, maar ook omdat Wehkamp op zondag geen pakketten verzendt. Ze zijn door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt en pasten hun slogan aan.
Enkel adverteren met ‘Free Beer’ terwijl je dat op geen enkele wijze werkelijk aan zou bieden, mag dus niet. Maar zo duidelijk ‘false advertising’ eronder zetten, waardoor voor de meeste mensen toch wel duidelijk zal worden dat het bier niet gratis is, kan naar mijn idee prima. En het is nog grappig ook.
Lees ook:
– Reclamecode Social Media
– Legaal reclame kopiëren
– Regels in de Marketing