• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Eerlijke reclame door false advertising

5 maart 2014 door Charlotte

Ik hoor het je denken: ‘Ze moet wat aan haar Engels doen. Dit klopt niet.’ Op Facebook zag ik een foto van een prachtig stoepbord voorbijkomen. Een geestige manier van reclame maken. In eerste instantie lijkt deze misleidend, tot je verder kijkt. Een mooie manier van balanceren op de grens van wat wel en niet kan in de reclame.

Oneerlijke reclame
foto via Gieta Arendsen en Marije Hooijer

Free beer

Het stoepbord beloofd een hoop. Zelfs mannen met hoeden en snorren. Maar ja, er is natuurlijk niet zoiets als gratis bier. Daar staat meestal wel iets tegenover. Of in elk geval is het vaak de bedoeling dat er iets tegenover staat. Ze proberen je iets anders, duurders, te verkopen waar een grotere winstmarge op zit. Of het is een soort koppelverkoop: “1 gratis biertje bij aankoop van 20 bitterballen.”

Stoepbord marketing

Een mooi staaltje stoepbordmarkting vind ik het wel. ‘Free beer’ trekt tenslotte wel de aandacht! “Huh, gratis bier, echt?”
Nee, niet echt dus. Deze uitbater is namelijk zo slim geweest om nog duidelijk en best groot te melden dat het false advertising is. Maakt meteen duidelijk dat je helemaal geen gratis bier krijgt.

Balanceren op de grens

Wat ze doen is prachtig balanceren op de grens van wat mag in de reclame. Je moet namelijk wel eerlijk zijn. Melden dat iets gratis is, terwijl dat helemaal niet zo is, mag natuurlijk niet. Net zoals je bij een op=op actie met extreem lage prijs voldoende exemplaren ter beschikking moet hebben en niet maar 2 stuks, enkel om mensen naar de winkel te trekken. Een uitzondering ergens klein verstoppen mag ook niet. Bij Wehkamp ging dat ook fout toen ze zeiden ‘voor 22:00uur besteld, volgende dag in huis’. Pas na enig zoeken bleek dat dit niet voor alle dagen zou gelden, ofwel omdat er op zondag geen pakketten bezorgd worden, maar ook omdat Wehkamp op zondag geen pakketten verzendt. Ze zijn door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt en pasten hun slogan aan.
Enkel adverteren met ‘Free Beer’ terwijl je dat op geen enkele wijze werkelijk aan zou bieden, mag dus niet. Maar zo duidelijk ‘false advertising’ eronder zetten, waardoor voor de meeste mensen toch wel duidelijk zal worden dat het bier niet gratis is, kan naar mijn idee prima. En het is nog grappig ook.

Lees ook:
– Reclamecode Social Media
– Legaal reclame kopiëren
– Regels in de Marketing

Categorie: Marketing, Overige Tags: marketing, misleidende handelspraktijk, oneerlijke handelspraktijk, reclame

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Koop Écht Ondernemen

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.