E-mailadressen en andere persoonsgegevens zijn geld waard. Daarom verzamelt Google ze ook zo graag. Dan kunnen ze makkelijker of voor meer geld advertenties verkopen. E-mail marketing is ook weer helemaal booming. Wil je snel veel adressen van potentiële klanten verzamelen? Dat kun je zelf doen, maar je kunt het ook gewoon inkopen. Zelfs bij de KvK. Zelf bouw je in de loop der tijd ook een mooi adressenbestand op. Van klanten, via reacties op je blog, inschrijvers op je nieuwsbrief of omdat je ze zelf verzamelt via social media of opzoekt op websites. Als je ze eenmaal hebt, wat mag je er dan mee?
Bulkmail en Nieuwsbrieven
Wat in elk geval niet mag is het ongevraagd toesturen van een massamail. Dat noemen we spam. Niet de vlees uit blik versie, maar de irritante versie. Ookal bedoel je het niet vervelend en denk of hoop je dat de ontvanger juist geïnteresseerd zal zijn in jouw mail, het mag toch niet. Ook niet als je de e-mailadressen op een vriendelijke wijze hebt verkregen, bijvoorbeeld omdat mensen al klant van je zijn of ze eens gereageerd hebben op je blog. Dit probleem bestaat met name bij onpersoonlijke bulkmails.
Persoonlijke mail
In de basis mag je helemaal geen ongevraagde mail sturen, maar als dat een persoonlijke e-mail is, is dit meestal geen probleem. Je hebt toestemming nodig voor het versturen van een mailtje. Als je een visitekaartje van iemand gekregen hebt of iemand om een andere reden zijn/haar e-mailadres aan jou heeft gegeven, is dat op te maken als toestemming voor een persoonlijke mail. Als je een mailadres op een website aantreft is dat meestal ook een uitnodiging om een persoonlijke mail te sturen.
Toestemming vragen
Wil je iemand wel een nieuwsbrief sturen, zul je daar toestemming voor moeten vragen. Bij beurzen en presentaties kun je een formulier neerleggen of een pot neerzetten waarbij je duidelijk maakt dat iemand daar zijn visitekaartje in kan doen om de nieuwsbrief te ontvangen. Online kan het natuurlijk via de vertrouwde formulieren. Maar gewoon vragen en noteren kan natuurlijk ook. Als de toestemming er maar is.
Relevante e-mails
Ik heb wel eens gehoord dat iemand zei ‘maar de mail is toch relevant voor jouw?’. Tsja, het kan best zijn dat ik binnen de doelgroep val en zelfde soort producten en diensten al elders afneem. Maar dat maakt niet uit.
Het enige wat je wel mag is aan je klanten een relevante mail sturen. Als iemand al eens een product bij je gekocht heeft, mag je ze best op de hoogte stellen van nieuwe onderdelen of accessoires. Je mag ze alleen niet een algemene reclamemail sturen.
Opt-out
Verstuur je een nieuwsbrief (met toestemming), zorg altijd voor een eenvoudige opt-out, waarmee de ontvanger de toestemming in kan trekken. Het liefst met een eenvoudig knopje, maar als je onderaan de mail meldt dat het met een reply kan, is dat ook goed. Hoe eenvoudiger, hoe beter.
Papieren Reclame
Waarom mogen die stomme reclamefolders dan wel? Die dingen waar alleen een NEE/JA of NEE/NEE sticker voor geldt.
Omdat daarvoor geen persoonsgegevens nodig zijn. Een e-mailadres is een persoonsgegeven en daar moet je voorzichtig mee omgaan. Persoonsgegevens mag je in de basis alleen met toestemming gebruiken. Adressenbestanden die verkocht worden zijn meestal samengesteld uit adressen waarvan mensen hebben gezegd toestemming te geven deze gegevens ook aan derden te verstrekken voor marketingdoeleinden. Een huisadres, zonder naam erbij, is geen persoonsgegeven. De reclame wordt per brievenbus verspreid. Dat heeft niets met persoonsgegevens te maken. Daarom mag dat nog wel.
Lees ook:
– De Wet voor Nieuwsbrieven
– Eerlijke blog of reclame?
– Reclamecode Social Media