• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

De dure misleidende website van DTG

15 april 2015 door Charlotte

Ik ergerde me al een tijdje aan de reclame van DTG. Een website voor ondernemers voor €29,- per maand, waarmee je nog goed vindbaar zou zijn ook. Ik geloofde het niet. Of beter: ik vertrouwde het niet. Misleidend leek het me. Dat moesten wel gestandaardiseerde websites zijn, dat kon niet anders. Goed, toch maar die website bekeken. Er bleek inderdaad een addertje onder het gras te zitten. Hufters. Hoeveel ondernemers zouden hier nou in trappen?

De Reclame Code Commissie

Kennelijk was ik niet de enige die zich ergerde aan deze reclame. Iemand heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie en inmiddels is er een uitspraak. U mag één keer raden…

Vanafprijs, maar zonder opstartkosten

DTG noemde inderdaad een vanafprijs. Zowel in het reclamespotje als op de website. Daaruit kun je afleiden dat een website ook meer kan kosten. Maar vanaf betekent natuurlijk ook dat het werkelijk voor de prijs te krijgen moet zijn. Dat was het niet. Er moesten namelijk opstartkosten van €799,- betaald worden.

DTG vindt het geen misleidende reclame

Als DTG het wel misleidende reclame had gevonden, zouden ze het nooit hebben gemaakt of uitgezonden natuurlijk. Ze vinden het om hoofdzakelijk twee redenen niet misleidend: het is gericht op ondernemers (de regels rondom misleidende reclame zijn gericht op consumenten) en er wordt voor meer informatie verwezen naar de website, waar uiteindelijk wel de opstartkosten vermeld staan.

Misleidend voor consumenten of ondernemers?

De richtlijnen uit de Reclamecode zijn gemaakt om consumenten te beschermen. De reclame is gericht op (startende) ondernemers. Zijn de regels van de Reclamecode dan nog wel van toepassing?
Omdat DTG zich richt op startende eenmanszaken, zo lijkt dat in mijn ogen althans, zijn de regels ook van toepassing op de reclame van DTG. Eenmanszaken kunnen soms gelijk gesteld worden aan consumenten, waardoor ze een graantje mee mogen pikken van de consumentenbescherming. Dat is zeker niet altijd het geval, maar in het geval van deze reclame wel. De startende ondernemer zonder website, is tenslotte vaak nog niet zo thuis in het ondernemen en neemt nog beslissingen zoals een consument dat zou doen. Ze kennen de weg nog niet.

Categorie: Marketing, Overige Tags: misleidende reclame, reclame

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Postadres:
Postbus 111
2501 CC Den Haag

Bezoekadres:
Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht


KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.