De dure misleidende website van DTG

2 minuten

Ik ergerde me al een tijdje aan de reclame van DTG. Een website voor ondernemers voor €29,- per maand, waarmee je nog goed vindbaar zou zijn ook. Ik geloofde het niet. Of beter: ik vertrouwde het niet. Misleidend leek het me. Dat moesten wel gestandaardiseerde websites zijn, dat kon niet anders. Goed, toch maar die website bekeken. Er bleek inderdaad een addertje onder het gras te zitten. Hufters. Hoeveel ondernemers zouden hier nou in trappen?

De Reclame Code Commissie

Kennelijk was ik niet de enige die zich ergerde aan deze reclame. Iemand heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie en inmiddels is er een uitspraak. U mag één keer raden…

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Vanafprijs, maar zonder opstartkosten

DTG noemde inderdaad een vanafprijs. Zowel in het reclamespotje als op de website. Daaruit kun je afleiden dat een website ook meer kan kosten. Maar vanaf betekent natuurlijk ook dat het werkelijk voor de prijs te krijgen moet zijn. Dat was het niet. Er moesten namelijk opstartkosten van €799,- betaald worden.

DTG vindt het geen misleidende reclame

Als DTG het wel misleidende reclame had gevonden, zouden ze het nooit hebben gemaakt of uitgezonden natuurlijk. Ze vinden het om hoofdzakelijk twee redenen niet misleidend: het is gericht op ondernemers (de regels rondom misleidende reclame zijn gericht op consumenten) en er wordt voor meer informatie verwezen naar de website, waar uiteindelijk wel de opstartkosten vermeld staan.

Misleidend voor consumenten of ondernemers?

De richtlijnen uit de Reclamecode zijn gemaakt om consumenten te beschermen. De reclame is gericht op (startende) ondernemers. Zijn de regels van de Reclamecode dan nog wel van toepassing?
Omdat DTG zich richt op startende eenmanszaken, zo lijkt dat in mijn ogen althans, zijn de regels ook van toepassing op de reclame van DTG. Eenmanszaken kunnen soms gelijk gesteld worden aan consumenten, waardoor ze een graantje mee mogen pikken van de consumentenbescherming. Dat is zeker niet altijd het geval, maar in het geval van deze reclame wel. De startende ondernemer zonder website, is tenslotte vaak nog niet zo thuis in het ondernemen en neemt nog beslissingen zoals een consument dat zou doen. Ze kennen de weg nog niet.

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)