Beheer je contracten goed! Zat je wel eens per ongeluk vast aan een contract, omdat je vergeten was op tijd op te zeggen? De ‘Wet van Dam’, waarbij automatische contractsverlenging niet zomaar mag voor consumenten, geldt niet voor bedrijven. Dus moet je daar zelf iets slims op verzinnen.
Aangaan van contracten
Je gaat een contract aan. Je weet dan meestal wel voor welke periode je dat doet en wanneer het dus af zal lopen. De meeste zakelijke contracten eindigen niet automatisch. Ze worden soms wel automatisch verlengd. Bijvoorbeeld voor dezelfde periode als waarvoor je het contract was aangegaan. Daarom is het moment waarop je het contract sluit heel erg belangrijk.
Regels over opzeggen
Als je een contract aangaat moet je op een paar zaken goed letten:
- De contractsperiode
- Opzegtermijn
- Wijze van opzeggen
Door dit vooraf goed op te zoeken, kun je rekening houden met de regels over het opzeggen van een contract en kun je eventueel tijdig beginnen met onderhandelen over nieuwe condities.
Tijd voor een agenda
Hoe laat is het? Tijd om een agenda te gebruiken! En ach, waarom dan niet meteen een die notificaties stuurt naar je horloge.
Nu je weet hoe het zit met je contracten, de duur ervan, de opzegtermijn en de manier van opzeggen, kun je dit in je agenda noteren. Hoe handig!
Zet in je agenda, zo’n twee weken voor je werkelijk moet opzeggen, in je agenda dat je naar het contract moet kijken. Dan heb je nog tijd genoeg om op te zeggen op de manier waarop dat volgens het contract of de algemene voorwaarden moet. Meestal is de opzegtermijn lang genoeg om nog tijd over te hebben om een nieuwe leverancier te zoeken, als dat nodig is.
Zo kun je contracten nooit meer vergeten en kun je er ook niet per ongeluk of onverwacht aan vast zitten zonder dat te willen.
Hoe moet je opzeggen?
Let goed op dat je ook weet hoe je op moet zeggen. Zorg daarom ook dat je contracten handig in mappen opslaat. Of dat nu mappen op de computer zijn of ordners met papieren contracten, dat maakt niet uit.
Zet in je agenda daarom ook waar je het contract terug kunt vinden en waar in het contract staat hoe je op moet zeggen. Dat kan gewoon door alleen het artikelnummer erbij te zetten.
Een samenvatting van de manier waarop je op moet zeggen is ook handig om erbij te vermelden. Inclusief uiteraard het adres waar de opzegging naartoe moet. Dat is lang niet altijd het adres waar je normaal mee communiceert.