Bloggen: mag je gekregen producten verkopen?

5 minuten

Recht en bloggen. Het is niet altijd even makkelijk. Nou ja, voor de gemiddelde blogger dan, voor mij is het heel makkelijk. Als je producten krijgt of je op een andere manier voordeel hebt gekregen van een adverteerder, waardoor jij een blog bent gaan schrijven of zelfs met de expliciete afspraak dat je een blog zou schrijven, dan moet je dat vermelden. Maar wat mag je nog met de producten die je gekregen hebt?

mag je als blogger gekregen producten verkopen?

Je bent eigenaar van de producten

Als je iets krijgt, dan wordt je eigenaar. Hebben we zo in de wet geregeld. Wel zo handig. Dus krijg je een product opgestuurd, zelfs als het ongevraagd is, dan mag jij bepalen wat je met dat product gaat doen. Dat is het uitgangspunt.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Soms word je toch geen eigenaar

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je vooraf contact hebt gehad met de adverteerder of het mediabureau. Het kan best zijn dat zij hebben aangegeven dat je producten weer moet terugsturen. Of dat ze je alleen iets toesturen op voorwaarde dat je het niet zult verkopen. Die tweedehands verkoop kan tenslotte negatief zijn voor het merk. Het lijkt dan misschien ‘goedkoop’ of van slechte kwaliteit. Waarom verkoop je het anders? Voor jou misschien omdat je al veel van hetzelfde hebt of de kleur niet mooi vindt, maar de mensen die zien dat jij het verkoopt kunnen denken dat de kwaliteit te wensen overlaat.

Mag je gekregen producten verkopen?

Als je eigenaar bent geworden van het product én er geen alternatieve afspraken zijn gemaakt, ja dan mag je gerust die producten verkopen.
Jij bent eigenaar geworden van het product. Dat is het meest omvattende recht. Ga gerust je gang en maak iemand anders eigenaar van het product, door het te verkopen. (Yay, goederenrecht)

Wil je die producten wel verkopen?

Leuke bijverdienste, al die producten verkopen. Extra zakcentje. Dus waarom zou je het niet doen? Vooral als het populaire producten zijn.

De vraag is of het je wel zoveel oplevert. Ja, op de korte termijn zijn die tientjes natuurlijk heel prettig. Maar als de adverteerder of het mediabureau erachter komt dat je dit doet, zullen ze de volgende keer wellicht minder geneigd zijn om je nog eens iets gratis toe te sturen. Allereerst moeten ze maar hopen dat dat je überhaupt een goed en positief bericht over ze schrijft. Daarnaast lopen ze vervolgens het risico dat je afbreuk doet aan de reputatie van het product of het merk, door het voor bodemprijzen weer te verkopen.

Verkopen: voor jou extra winst, voor adverteerder extra kosten

Als je een product verkoopt, levert het jou extra geld op. Aan de andere kant kost het de adverteerder dubbel geld. Alsof ze het product twee keer hebben weggegeven. Anders hadden ze immers zelf kunnen verdienen aan de verkoop van het product. Tweedehands verkopen mag natuurlijk gewoon. Maar normaal gesproken heeft het merk/de producent er in elk geval al één keer aan verdiend. Nu nog niet.

Natuurlijk zal het de meeste grote merken niet al te hard raken als een enkele blogger dit doet. Voor een klein merk is de impact veel groter! De marges zijn daar kleiner en ze zijn afhankelijk van elke verkoop.
Maar als niet maar twee of vijf bloggers dit doen, maar alle bloggers die een bepaald product gratis hebben gekregen, dan gaat het ook de grote merken raken. Zij geven aan jou dat product gratis, met het doel meer te verkopen. Maar als de bloggers het product al gaan verkopen, tweedehands, dan verdient het merk er dus niks meer aan en heeft het merk zijn doel gemist.

Is verdienen aan gratis ethisch?

Oei, de morele discussie. Tja, dat is altijd lastig. Daar zullen de meningen ook over verdeeld zijn. Je kunt natuurlijk gemakkelijk zeggen dat je de producten nu eenmaal gekregen hebt en dat de keuze van de adverteerder is en jij dus gewoon moet mogen bepalen of je het verkoopt of niet.

Maar je kunt je ook afvragen of je wel wil verdienen aan gratis. Je kreeg het product al. Misschien kreeg je zelfs nog extra betaald voor de blogpost of is er een affiliate link waar je nog geld aan hebt verdient. Er zijn mensen die het niet eens kunnen betalen om die producten te kopen. Het zou wellicht juist goed zijn als je de producten doneert aan een stichting die de producten vervolgens kan uitdelen aan mensen die daar normaal gesproken het geld niet voor hebben. Dat is een win-win situatie. Je ‘verdiende’ tenslotte al aan het product, en nu wint een ander er ook nog aan door het gratis te ontvangen.

Winacties

Winacties zijn natuurlijk ook een vorm van weggeven. Leuk voor jou, want extra aandacht. Misschien zelfs leuk voor het merk, als je aan de winactie naast de blogpost zelf, extra aandacht besteedt of er zelfs een extra blogpost voor schrijft. Maar feit blijft dat het merk daardoor een verkoop mis kan lopen.

Wil je producten die jij ooit gratis gekregen hebt weggeven, neem dan gewoon eens contact op met het merk of met het mediabureau als je het product via hen kreeg. Wellicht kunnen jullie gewoon afspraken maken over die winactie. Bijvoorbeeld hoeveel dagen of weken na de oorspronkelijke blogpost je de winactie bekend gaat maken. Misschien wil het merk bij die winactie zelfs nog wel een kortingscode ter beschikking stellen voor je lezers.

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)