• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Betaalde blogs en Google voeren oorlog

7 maart 2013 door Charlotte

Google is streng. Heel streng. Het beleid van Google is continu in beweging om zo de beste en meest eerlijke zoekresultaten te geven. Hoe meer Google als zoekmachine gebruikt wordt, hoe meer ze hun diensten, zoals advertentieplaatsen kunnen verkopen. Daarom zijn ze ook niet blij met blogs waar betaalde links of betaalde content op geplaatst wordt. Op Facebook werd ik er op gewezen dat naar aanleiding van een artikel, bloggers zich veel zorgen maken en men vroeg zich af hoe een jurist hierover zou denken. Hierbij mijn visie.

Google wil geen reclame

Nou ja, Google wil natuurlijk wel reclame, maar vooral als ze er zelf voor betaalt krijgen. Wat ze niet willen is dat er alleen maar online aanbevelingen te vinden zijn, gedreven door persoonlijk gewin. Google wil zoekresultaten bieden op echte aanbevelingen, niet op betaalde aanbevelingen. Wat Google daarom doet, is sponsored posts, advertorials, betaalde links etc negatief beoordelen, waardoor zowel de website die deze post of link plaatste als het bedrijf dat betaalde voor het artikel of de link, lager binnen de zoekresultaten van Google eindigen.
Dit zou op te lossen zijn door geen betaalde gastblogs en advertorials meer aan te nemen, want deze komt dan op meerdere sites voor. Daarnaast zou je teksten, woorden en symbolen weg moeten laten die aangeven dat je betaalt hebt gekregen om die blogpost te schrijven of het linkje te plaatsen. Maar dat mag juridisch gezien dan weer niet. Dan veroorzaak je namelijk precies wat Google ook niet wil: Het lijkt een eerlijke, onbetaalde aanbeveling. Niet een gedreven door financieel gewin. En dat is misleiding.

Oplossing

Een echte oplossing? Geen idee of ik die heb, want dat hangt ook af van de technologie die Google gebruikt.
Voor mij is het meer waard om te weten of de post eerlijk is of dat er sponsoring achter zit, maar zo ziet Google dat niet. Blogs die standaard veel schrijven over producten die ze toegestuurd krijgen zou ik aan willen raden hier op een aparte pagina uitleg over te geven. Wellicht dat je er in Nederland ook nog enigszins omheen kunt door op een slimme manier onderaan het artikel uit te leggen dat het eigenlijk een betaalde post is, waarbij je dan waarschijnlijk woorden als sponsor, reclame en advertorial zult moeten vermijden.
Het is een vervelende situatie, maar Google is je niets verplicht. Het is niet de enige zoekmachine en ze zijn een commerciële partij die daardoor grotendeels hun eigen regels mogen stellen. Je hoeft tenslotte geen gebruik te maken van Google of rekening te houden met hun werkwijze. Probeer er daarom vooral slim mee om te gaan.

Update: Nog een mogelijkheid is om van een betaalde of affiliate link een zogenaamde nofollow link te maken. Google neemt deze dan niet op in de zoekresultaten waardoor het ook geen negatieve gevolgen heeft voor de pagerank van jouw website. Zo kun je in een post toch betaalde links of affiliate links opnemen. De adverteerders schijnen minder blij te zijn met zo’n no follow, maar aan hen de keus: een no follow link of helemaal geen blog en link.

Lees ook:
– Eerlijke Blog of Reclame?
– De Wet voor Bloggers
– Copycat? Niet zo snel.

Categorie: Contracteren, Marketing, Publicatierecht Tags: marketing, misleidende reclame, reclame

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.