Auteursrecht: Hoe uniek is de muts van Unox

Unilever en Nestlé willen hun merken goed beschermen. Waaronder Unox. Slogan aanpassen en een muts niet meer verkopen. De kleine ondernemer zal al snel begrijpen dat Unilever juristen in dienst heeft en anders wel een goed stel advocaten in kan huren om dit bij de rechter uit te vechten. Korte risico-analyse wijst dan al snel uit dat je maar beter mee kunt werken. Vooral als je daarmee de schadevergoeding die je moet betalen sterk terug kunt dringen of ze je die helemaal kwijtschelden. Of Unilever gelijk heeft of niet, doet er dan nauwelijks meer toe.

Producten aanpassen of verwijderen

Naar aanleiding van een restaurant die van Nestlé de slogan moest veranderen, kwam Heidi Liebt op de proppen met een brief van een jaar geleden van Unilever, dat zij haar oranje en rood/wit/blauw wintermuts niet meer mocht verkopen. Was dat nou terecht?

Good Food, Good Life

Dat het restaurant in de De Hallen de slogan aan moest passen begrijp ik wel. De logo’s lijken absoluut niet op elkaar, maar de slogan is precies hetzelfde. Veel te simpel, die slogan, zou je zeggen. Ja, behalve als je het als merk hebt geregistreerd. Dat heeft Nestlé natuurlijk gedaan. Ze is zelfs al regelmatig met succes tegen verwarringwekkende merken opgetreden.


Embedded foto: Maurice CC BY-NC-SA

Unox Muts

De Unox muts is wat ingewikkelder. Als jij denkt aan een typische wintermuts, waar denk je dan aan?
Ik denk dan toch al snel aan de klassieke wintermuts. Zo een met een rand aan de onderkant, zodat het goed blijft zitten en een pompon bovenop. Je weet wel, zoals je dat ook in kinderboeken ziet. Op zo’n muts rust geen auteursrecht. Dat is gewoon zoals een echte wintermuts eruit hoort te zien. Heidi Liebt verkoopt ook veel van dat soort mutsen.
Maar ja, toen had ze er een gemaakt in het oranje. En de rand in rood/wit/blauw. Met een pompon bovenop. Zo ziet de Unox muts er ook uit. En Unox was de eerste. Dus maakte Heidi Liebt inbreuk.

Oranje, rood, wit, blauw

Nee, Unox heeft geen auteursrecht op de vorm van de muts. Die is zo banaal en triviaal dat daar geen auteursrecht op rust. Dat er een pompon op zit maakt dus ook niet uit. Dat het aan de onderkant een band heeft doet er ook niet toe.
Kunnen we wat met het gebruik van de kleuren? Het zijn de kleuren van de Nederlandse vlag en van de wimpel. Typisch Nederlands. Nee, op deze kleuren of kleurencombinatie heeft Unox ook geen auteursrecht.
Waar Unox potentieel wel auteursrecht op heeft is de specifieke wijze waarop het gebruikt is. Rood/wit/blauw in de rand en de basis van de muts in het oranje. Zo zag de muts van Heid Liebt er ook uit.

Inbreuk?

Was dit nou werkelijk een inbreuk? Ik vind het een beetje op het randje. De pompon van Heidi Liebt kan ik op de foto niet goed zien. Die van Unox bestaat onder meer uit rood/wit/blauw en oranje. Op de foto lijkt het net alsof die van Heidi Liebt minder kleurrijk was. Bovendien was de manier waarop het gebreid was heel erg anders. Totaal andere structuur. De Unox muts is juist heel glad gebreid, terwijl die van Heidi Liebt er veel grover uitziet en een apart soort patroon heeft. Ook bestond de band aan de onderkant niet in gelijke delen uit rood/wit/blauw, zoals bij Unox, maar bestond de rand overwegend uit wit. Daarnaast is de rand niet verdikt of omgeslagen, zoals bij Unox het geval is. De rood/wit/blauwe rand van Heidi Liebt loopt ook niet meteen over in het oranje, daar zit nog een andere, donkerdere rand tussen. Ik zie dus ook heel veel verschillen.

Compositie van de Kleuren

Als Unox hier dus al gelijk zou hebben, zou dat vooral zijn omdat de basis van de muts Oranje is en de rand rood/wit/blauw. Zou Heidi Liebt het juist precies andersom gedaan hebben, dus de muts in rood/wit/blauw en de rand oranje, zou er niets aan de hand zijn geweest. Bij een ander model muts zouden er waarschijnlijk ook minder problemen geweest zijn. Soms zit het gevaar dus in een klein hoekje.

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Jean-Paul says

    Dus als jij toevallig de eerste bent die je ontwerp baseert op onze Nederlandse vlag + wimpel dan heb je simpelweg geluk?

Speak Your Mind

*