Maakt 538 met hun nieuwe reclameposter inbreuk op een foto van Hermès? Of: hoe origineel is het om een poes voor een poes te plaatsen?
Opvallende gelijkenis?
Het viel de reclamemaker Edward Bardoul op dat de nieuwe poster van 538 wel erg leek op een bekende foto:
Hij reageerde op een post van 538 op LinkedIn over het succes van de poster.
Het is maar een idee
De foto van Carli Hermes stamt kennelijk uit 1993. In 2002 werd onderstaande foto gemaakt door Eric van der Elsen.
Zelfde idee, maar anders uitgevoerd. Net zoals de poster van 538 ook weer anders is uitgevoerd.
En vinden we dan dat onderstaande foto van Sheba ook datzelfde idee is? Of is ze hier zo aangekleed en met benen over elkaar, dat dit weer anders is?
Mag dus best
Een kat tussen de benen van een vrouw plaatsen is een makkelijk gemaakte, seksuele grap. In die zin is het ook zeker geen bijzonder idee. Aan de foto’s kun je zien dat je het op vele verschillende manieren kunt uitvoeren. Er zullen vast nog meer van deze foto’s bestaan. Kortom, gewoon een idee dat goed is uitgevoerd.
Inspiratie
Volgens 538 en fotograaf Ruud Baan is er hier geen sprake van inspiratie. Toch is dit een uitstekend voorbeeld van het gebruiken van een idee of het mogelijk inspiratie opdoen bij anderen om vervolgens juist je eigen werk te maken. Zelf al hadden ze wel de foto van Hermès gekend, is de poster van 538 zo anders uitgevoerd, dat hooguit het idee is overgenomen. En juist ideeën zijn vrij en kunnen ter inspiratie dienen.
Discussie tussen de fotografen
Fotograaf van de 538 poster is Ruud Baan. Volgens Hermès maakt hij wel vaker foto’s na. Baan is niet zo blij met die opmerking. Ja, hij vindt het werk van Hermès echt mooi, maar hij kopieert het niet. “Er zit ook niet een heel diep idee achter het concept: een poes en een poes,” zegt Baan.
Lees ook het artikel in het Parool
Parodie
De parodie kon natuurlijk niet achterblijven.
Algemene ophef
Veel mensen vinden de poster überhaupt te ver gaan.
Zie bijvoorbeeld de artikelen op Linda / Telegraaf Vrouw / RCC
Een poes te ver
Er werd bovendien een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Zij oordeelde uiteindelijk dat de poster te ver ging. Vooral omdat deze in een publieke ruimte, in een bushokje in de stad, opgehangen was. Daardoor ging de poster verder dan op dit moment in Nederland maatschappelijk aanvaardbaar is, zegt de RCC
In 2014 was er trouwens ook al ophef over de zomercampagne van 538.
Bekijk de gehele fotoserie voor deze 538 campagne op de website van fotograaf Ruud Baan.