Auteursrecht: Hoe Ikea positieve aandacht trekt met een copycat

3 minuten

Wat zou jij uitgeven aan een grote blauwe tas? Je weet wel, zo een die je vaak op vrijdag in de trein ziet? $0.99 of $2.000,-? Precies ja, dacht ik al. Het merk Balenciaga verraste iedereen toen er een grote blauwe tas op de catwalk verscheen, die wel heel erg lijkt op de grote blauw tas die je voor luttele tientallen centen bij de kassa van Ikea kunt kopen, zodat je die grote hoeveelheid accessoires die je dit keer écht niet zou gaan kopen, toch kunt vervoeren. Of het nu te veel lijkt op de tas van Ikea of niet, Ikea heeft er handig gebruik van gemaakt.

Ikea Balenciagalinks Ikea, rechts Balenciaga

Ikea haakt in op de copycat

Of je het nu een inbreuk wil noemen of niet, een copycat is Balenciaga wel. Daar zou Ikea over in kunnen zitten en boos over kunnen worden, maar dat deed het bedrijf niet. Wat Ikea wel deed? Inhaken! Hop, de aandacht die er al is vasthouden en verder uitbreiden. Hoe?

Parodie

Allereerst maakt Ikea een parodie op de uitingen van Balenciaga. Althans, het lijkt erop dat deze van Ikea komt, er zijn ook anderen geweest die parodieën hebben gemaakt. Ze hebben hun eigen foto’s gemaakt, met eigen blauwe plastic tas, maar in dezelfde stijl als Balenciaga. Té grappig. Leuk om naar de details te kijken: ook de kleding is aangepast op de Ikea-tas. Geen dure leren schoenen, maar zwarte gympen bijvoorbeeld.
Balenciaga vs Ikealinks Balenciaga, rechts Ikea

Waaraan herken je de originele tas?

Ikea is bovendien niet bang voor een beetje zelfspot, lijkt het. In een advertentie of persbericht zou Ikea onderstaande afbeelding hebben verspreid. Hoe herken je een originele Ikea Frakta tas? Nou, vanwege de modder die erop zit. Of in Nederland: De vuile was van studenten die je erin ziet zitten.

Soms is lachen beter dan sommeren

Ikea zou nu boos kunnen worden om deze namaak, maar laten we wel wezen, Ikea zal hierom geen tas minder verkopen. Soms is het juist beter om dit kopieergedrag positief in te zetten. Dat zal met een kleine copycat niet zoveel zin hebben wellicht, maar in dit geval juist wel. Laat zien waarom jouw werk beter is! Of goedkoper, zoals in het geval van Ikea. Neem de copycat juist op de hak. Als er genoeg verschil is, zoals hier in de prijs (en het materiaal en ritsen etc.) dan kan het je veel meer opleveren om mee te varen op de aandacht die de copycat al krijgt, dan om geld uit te geven om het product van de markt te krijgen.

Weet jij of je moet procederen of niet?

Lees meer bij CNN Style / Creativity Online / The Daily Dot / Elle / AD.nl / Fashion Law Business / Acne / Linda.nieuws

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)
(max. 30 minuten)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

265

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)
0