3 legale verdienmodellen voor influencers

Influencer zijn is hard werken en daar mag ook best wat tegenover staan. Trek je vooral niets aan van al die negatieve commentaren over geld verdienen als influencer. Maar zorg wel dat je dat geld verdienen goed doet! Hieronder een aantal manieren waarop je als influencer geld kunt verdienen en waar je dan op moet letten.

3 verdienmodellen voor influencers

1. Massa is kassa?! – AdSense op YouTube

YouTube is een makkelijk kanaal. Je hebt geen eigen website nodig en toch kun je er veel content kwijt. Als je dat goed doet, leuke content, lang genoeg (meer dan 10 minuten is goed voor het algoritme van YouTube), aansprekende titels en populaire onderwerpen, dan kun je een groot aantal abonnees en views behalen.

Als je minimaal 10.000 views op YouTube hebt, kun je daar geld mee verdienen ‘zonder dat je daar iets voor hoef te doen’.
Dat kan via AdSense op YouTube. Tegenwoordig makkelijk aan te vinken in de creator studio. Hierbij verdien je geld wanneer een reclame die vooraf of tijdens jouw video wordt getoond of wordt aangeklikt wordt door een kijker. Zoals je van Annic al eens hebt kunnen horen is dit geen vetpot. Je hebt echt veel views nodig om hier een beetje geld aan over te houden, maar alle beetjes helpen, toch?

Hoeveel het precies oplevert is overigens niet duidelijk. Als YouTuber ontvang je ongeveer 55%, vertelde een expert in de reportage van Tegenlicht. Maar ja, 55% van wat?

2. Sponsor deals

Heb je een heel specifieke doelgroep, een niche en heb je een redelijk aantal volgers, dan kun je geld verdienen door het plaatsen van posts en video’s. Engagement, dus reacties op je posts, zijn tegenwoordig belangrijker dan het aantal volgers.

Op alle kanalen kun je werken met sponsor deals. Je werkt dan samen met een merk. Mensen waarderen jouw mening, omdat je veel post over een bepaald onderwerp. Een review van jou is veel waard voor de volgers en dus ook voor de merken.

Het kan daarom zijn dat je producten gratis toegestuurd krijgt of zelfs dat ze je willen betalen voor bepaalde content. Maak hierover altijd heel duidelijke afspraken! Je zult niet de eerste zijn die teleurgesteld is in de samenwerking met een merk.

Moet je toegestuurde producten altijd reviewen?

Als je eenmaal veel volgers hebt en bekend bent, krijg je ook wel eens iets ongevraagd toegestuurd. Gratis. Hoogstwaarschijnlijk met de vraag om er iets leuks over te zeggen, ondanks dat je het zelf toch een on-ding vindt doe je het toch want je krijgt er een lekker zakcentje voor terug.

Je bent absoluut niet verplicht om iets met toegestuurde producten te doen. Zorg dus dat je er geen schuldgevoel aan overhoudt als je er niets over te zeggen hebt. Daarnaast mag je ook heel eerlijk vertellen dat je een product misschien wel helemaal niet goed vindt. Dat je een product of misschien zelfs geld voor krijgt om iets te posten, wil nog niet zeggen dat je er positief over moet zijn. Het is hooguit niet zo handig voor je relatie met dat merk, daarom posten veel influencers liever geen negatieve recensies.

Benaderen ze je vooraf, wees dan eerlijk of je erover zult schrijven en wanneer je dat misschien wel of niet zult doen. Wel het gratis product ontvangen en vervolgens nooit meer wat van je laten horen, is gewoon niet zo netjes.

Micro Influencers

Terwijl het eerst steeds ging om vooral het grootste aantal volgers hebben, is dat tegenwoordig steeds minder belangrijk. Micro influencers zijn op komst en zijn steeds gewilder bij adverteerders. Het idee is dat je een niche kiest en je vooral richt op een bepaalde doelgroep en een bepaald onderwerp. De ‘engagement’ is belangrijk. Het gaat dus minder om bijvoorbeeld het aantal volgers op Instagram en meer om de likes en reacties. Hoe meer interactie, hoe beter. Speel daarop in. Zorg dat je een duidelijke doelgroep hebt, zodat je dit ook aan adverteerders kunt laten zien.

3. Affiliate Marketing

Ben je een goede verkoper? Dan is affiliate marketing misschien wel iets voor jou. Hierbij krijg je een percentage van de verkoopprijs van een product of dienst. Grote bedrijven, zoals Bol.com en Wehkamp hebben daar eigen partnerprogramma’s voor, maar je kunt je ook aansluiten bij een affiliate netwerk zoals Daisycon of Zanox. Influencer zijn is hiervoor dus niet genoeg. Je moet ook nog een beetje en product kunnen verkopen. Het helpt dan als je een micro influencer bent met een duidelijke doelgroep. Als je dan schrijft over een bepaald product is de kans groot dat het een groot deel van je doelgroep aanspreekt, waardoor de kans weer groter is dat het werkelijk verkopen oplevert.
Uiteraard kun je dit koppelen aan een review. Soms krijg je een gratis product, maar krijg je er niet voor betaald. Door affiliate marketing zou je er alsnog wat mee kunnen verdienen.

Eerlijk over geld verdienen!

Al de methodes hierboven zijn mooi, maar bij sponsoring, gratis producten, affiliate marketing en natuurlijk al helemaal als je betaald hebt gekregen voor een post, dan moet je daar wel eerlijk over zijn. Je hoeft niet letterlijk te zeggen dat je er geld voor gekregen hebt, maar je moet ‘elk voordeel’ benoemen. Daar zijn wettelijke regels voor én het staat ook nog in de Reclamecode Social Media.

Relevante Relatie

Nou komt ie dan: wanneer je als influencer betaald wordt door een adverteerder, bijvoorbeeld in geld maar ook in natura (denk aan reisjes of andere gratis producten), heb je volgens de RCC een relevante relatie met die adverteerder. Deze relatie moet je dan uitdrukkelijk vermelden in een uiting (bijvoorbeeld een blog, vlog of post op instagram enz.). Door middel van die vermelding moet het voor een kijker/lezer herkenbaar zijn dat er reclame wordt gemaakt.

Je hoeft niet per se de voorbeelden uit de Reclamecode Social Media te volgen, een ander soort vermelding mag ook. Zolang deze maar duidelijk herkenbaar is. Op YouTube kun je bijvoorbeeld zorgen dat de eerste paar seconden in beeld komt dat er product placement voorkomt in de video en bij Instagram kun je met een zakelijk account ook aangeven dat de post in samenwerking met een bepaald merk is. Het nadeel is wel dat als een kanaal zo’n functie verwijdert of verandert, je niet meer voldoet aan de regels.

Regels in het buitenland

Je mag van de RCC dus je eigen draai geven aan een vermelding. In andere landen kan dit een stuk strenger geregeld zijn. In Duitsland zijn er bijvoorbeeld standaardzinnen die je verplicht aan het begin van een video moet vermelden. In het Verenigd Koninkrijk moet het standaard in de titel van een video staan wanneer je reclame maakt. Ook in de VS moet het duidelijk vermeld worden en is daar steeds veel ophef over omdat veel influencers zich niet aan de regels houden.

Meer weten over content die je mag publiceren en hoe dat werkt met reclame? Lees dit boek!

 27,48 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Geld verdienen als influencer

Wil je meer weten over geld verdienen als influencer? Op YouTube (hoe meta) zijn veel mooie video’s hierover te vinden. Niet per se instructies over hoe het zou moeten, maar wel hoe anderen het doen en hoe het werkt. In elk geval erg interessant. Bijvoorbeeld deze video’s:

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Ik vind al je blogs erg interessant en leerzaam. Alleen het embedden van video in je nieuwsbrief gaat nog niet helemaal lekker. Ik krijg hele grote zwarte vlakken over de tekst heen. Ik gebruik mail van OSX op een mac.

    • Dankjewel.

      Je bent geabonneerd op de blogposts. Die krijg je toegehaald. We maken daar dus geen aparte nieuwsbrieven voor. Helaas kan ik daar niets aan veranderen. Even doorklikken naar de website en je kunt de video’s gewoon zien!

      Veel succes.

Speak Your Mind

*