Waarom de AVG e-mails onzin zijn

Werd en word jij ook zo overladen met e-mails over de AVG, omdat bedrijven denken dat ze je die mails moeten sturen? Twijfel je nu of jij dat als ondernemer ook moet doen? De mails zijn grotendeels onzin. Ik leg je kort uit waarom.

Je mocht de mails al versturen

Als het gaat om e-mails over het nog wel mogen versturen van e-mails en mensen op een e-maillijst of nieuwsbrieflijst mogen laten staan, is dat onzin.

Er zijn twee redenen waarom je mensen op zo’n lijst mag zetten en ze deze mails mag sturen:

  • Ze zijn klant en je mailt ze over producten of diensten die gelieerd zijn wat ze eerder hebben afgenomen
  • Ze hebben toestemming gegeven om op die lijst te komen en die toestemming kun je bewijzen

Dat bewijzen is vaak lastig. Niet iedereen had dat hiervoor goed geregeld. Ofwel, bedrijven voldeden niet aan de al bestaande regelgeving (Wet bescherming persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet), waardoor ze nu opeens vonden dat ze het toch maar goed moesten gaan regelen. Bang voor de boetes of angst aan gejaagd door anderen die ook die mails zijn gaan versturen.

Er was toch al een privacyverklaring?

De informatieplicht was er al. Daarom hadden de meeste bedrijven ook al een privacyverklaring. Ja, die moest een update krijgen, omdat we nog transparanter moeten worden en de rechten van betrokkenen moeten mededelen. Maar daarover mailen is absoluut niet nodig.

Je hoeft betrokkenen (de personen van wie de persoonsgegevens zijn, op wie de gegevens betrekking hebben) niet actief te informeren, als ze al op de hoogte zijn van de gegevens die je verwerkt etc.
En anders is het zo dat de privacyverklaring pas bij de betrokkene hoeft te komen bij het eerstvolgend contactmoment (binnen 30 dagen). Dus eh, wanneer de betrokkene jou mailt of wanneer je weer een nieuwsbrief uitstuurt (gewoon onderaan de nieuwsbrief nog eens vertellen dat je privacyverklaring een opknapbeurt heeft gekregen met een linkje daar naartoe bijvoorbeeld).

Ze willen stiekem meer!

Een andere optie is dat bedrijven opeens willen verantwoorden waarom ze zoveel gegevens van je hebben. Persoonsgegevens die ze al lang niet meer van je hadden mogen hebben. En ja, met toestemming mag alles, toch? Dus als ze zo per mail toestemming vragen, is het probleem opgelost en jij klikt wel makkelijk op zo’n knop.

Of nog erger: ze zeggen dat als je niets doet je ze toestemming geeft om alles met jouw data te doen wat ze willen. Of nog erger: dat ze nog meer data van je mogen verwerken dan ze tot nu toe gedaan hebben.

Soms vragen ze je de instellingen nog eens door te lopen en staat alles aangevinkt, terwijl je dat daarvoor toch echt anders geregeld had.

Toestemming moet altijd actief gegeven worden. Als ze opnieuw om toestemming vragen en jij doet niks, mogen ze dus niets met jouw data doen. Blijf in elk geval goed opletten hoe de teksten zijn geformuleerd.

Lees meer bij de NOS

Comments

  1. Bedankt voor de opheldering Charlotte! Maar stel dat je nou mensen op je lijst hebt staan die aan een challenge hebben meegedaan of die een gratis weggever hebben gedownload en “als bonus” op je maillijst terecht gekomen zijn, moet je daar dan nu niet alsnog toestemming aan vragen?

    Of hoeft dat niet omdat ze, zoals je schrijft, als op de hoogte zijn van het feit dat je hun naam en mailadres verwerkt?

    Dit is het enige puntje dat ik nog niet goed helder heb 🙂

    • Als ze mee hebben gedaan aan een challenge of een gratis weggever hebben ontvangen, mag je ze nog niet zomaar op je lijst zetten. Je hebt dan namelijk geen toestemming gevraagd om ze op die lijst te zetten. Je mag ze wel nog eens mailen over de challenge zelf of over een nieuwe challenge, bijvoorbeeld. Maar je mag ze niet op de algemene nieuwsbrieflijst zetten.

  2. Getsie, inderdaad, sommige bedrijven zullen er een data-slaatje uit slaan. Niet aan gedacht.

  3. Roel Ovinge says:

    Charlotte, mooie blog. Is het ook niet zo dat wanneer je nu NIET reageert op zo’n nieuwe AVG-mail, dat dit automatisch betekent dat je NIET akkoord bent en dus moeten ze je uit hun nieuwsbrief schrappen? (ook had je al eens eerder toestemming gegeven)

  4. Sandra says:

    Ja balen dan. Ik heb mensen op de lijst staan, actief ingeschreven via de website, maar ook zelf toegevoegd via mondelinge toestemming en visitekaartjes. Ik heb ze een mail gestuurd voor actieve toestemming, omdat mondeling niet te bewijzen valt, en ze medegedeeld mij te laten weten uiterlijk 31 Mei a.s. of ze nog op de lijst willen blijven, anders zou ik ze verwijderen. Hierbij verwees ik ze nogmaals naar het inschrijfveld via de website voor akkoord ook voor de privacyverklaring. Ik heb helaas heel weinig reacties nog teruggekregen. Dit betekent nog al wat, dat ik zowat mijn hele klantenlijst kwijt ben. Ik dacht dat het zo zou moeten, omdat er vaak telefonisch en mondeling toestemming was gegeven om hun op te nemen in de mailinglijst. Dus ik dacht er goed aan te doen om ze nog een keer toestemming te vragen, ook al komt dit dan niet echt klantvriendelijk over vind ik, maar goed iedereen was er mee bezig dus. Maar heb nu het idee dat ik opnieuw moet beginnen met de lijst op te bouwen.

    Had ik het achteraf gezien dan toch anders kunnen formuleren? En kan ik dit alsnog herstellen voor 31 Mei, met bv de tekst dat ze op de lijst blijven tenzij ze zich uitschrijven?

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.