5 tips bij het schrijven van een contract

Contract schrijven, dat doe je toch zeker zelf wel even? Die verleiding is natuurlijk groot. Zelf schrijven kan soms het snelst zijn. Bovendien weet je zelf het beste wat je af wil spreken. Kwestie van afspraken op papier zetten en klaar, toch? Helaas zie ik dat vaak fout gaan en moet er achteraf iets geregeld of gerepareerd worden waarbij de uitkomst niet meer naar wens kan zijn, omdat het contract niet goed genoeg in elkaar zat.

1. Definities

Zorg dat duidelijk is waar jullie het over hebben. Soms gebruik je begrippen die voor jouzelf heel logisch en duidelijk zijn, maar voor de ander toch wat anders (kunnen) betekenen.

Een oplossing daarvoor is om je overeenkomst of contract te beginnen met een korte lijst van definities om of een begrip de eerste keer dat je het gebruikt te definiëren. Gewoon: uitleggen wat je met dat begrip bedoelt.

Voorbeeld: commercieel gebruik

Bij opdrachten waar bijvoorbeeld ook het auteursrecht om de hoek komt kijken, speelt vaak de vraag een rol of het werk ‘commercieel gebruikt’ mag worden. Maar wat bedoel je dan met commercieel? Is een zogenaamd ‘redactioneel’ tijdschrift voor een commercieel bedrijf, zoals een bank of een ledenblad, redactioneel of commercieel? Is gebruik op Facebook commercieel of alleen al het een Facebook advertentie is? Probeer te omschrijven wat je bedoelt. Dat kan per werk en doel van het gebruik verschillen.

2. Wees volledig

Dat brengt me meteen mooi naar het volgende punt: wees volledig!
Omdat je zelf zo goed weet wat je bedoelt, kan het gebeuren dat je te compact schrijft. Dat je niet helemaal uitlegt wat je bedoelt. Schrijf alles op. Laat geen gaten vallen. Denk vooral ook niet: ‘dat regelen we later wel’. Wat je nu niet goed af weet te spreken, gaat dan waarschijnlijk later ook niet meer goed komen.

Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je verbanden legt tussen verschillende afspraken als dat nodig is. Een soort ‘als dit, dan dat’. Je mag best denken als een programmeur.

3. Consequenties

Wat zijn de consequenties als iemand zich niet aan de afspraken houdt? Nakoming en schadevergoeding worden al door de wet geregeld. De hoogte van die schadevergoeding moet je wel kunnen onderbouwen. Daarom kiezen veel mensen voor een boetebeding. Dat heeft twee functies: 1) het is een stok achter de deur, want niemand wil die boete (als die hoog genoeg is) en 2) als het dan toch niet goed gaat, hoeft er geen discussie over de hoogte van de schade meer te zijn. Je kunt ook denken aan andere consequenties, zoals het opschorten (uitstellen) van een levering van producten of diensten.
Ook hier zou je dus weer mogen denken als een programmeur.

Welke consequenties je kiest mag je zelf weten. Nou ja, niet ongelimiteerd natuurlijk, het moet binnen het redelijke blijven, maar vooral bij zakelijke (b2b) overeenkomsten, heb je veel keuzevrijheid. Behalve dan dat de andere partij het er ook mee eens moet zijn natuurlijk.

4. Schrijf de open deuren op

Eh, is het nu een open deur dat ik opschrijf dat je ook open deuren op moet schrijven? Hm, misschien wel, maar het is zó belangrijk. Juist omdat het open deuren zijn worden ze vaak vergeten.

Het probleem is dat je juist graag deze zaken af wil spreken, maar dat je er niet aan denkt, omdat het zo normaal is. Door het niet op te schrijven, heb je het alleen ook niet afgesproken. Wat voor jou heel logisch was of heel logisch leek, is het dan opeens niet meer. Ongeacht of het op dat moment voor de andere partij vooraf ook logisch was. Als het niet op papier stond wordt het voor de andere partij veel eenvoudiger om te zeggen dat de afspraak anders (bedoeld) was.

5. Sluit af met een hekje

Heb je algemene voorwaarden die op het contract van toepassing moeten zijn? Vergeet dat niet te vermelden. Is het een zakelijke overeenkomst met een andere onderneming, dan mag je zelf kiezen in welk arrondissement je de rechter vraagt om over het geschil te beslissen. De standaard regel is ‘woonplaats gedaagde’, maar daar mag je b2b contractueel van afwijken.
Wil je de overeenkomst in laten gaan op de datum van ondertekening, vergeet dan niet die datum duidelijk onderaan bij de handtekening toe te voegen.

Hulp nodig bij het opstellen van een contract? Vraag een offerte aan of boek een oploskoffie!

Mail Afton

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.