YouTube hekelt nichekanalen
Deze week ontving ik een dreigbrief van YouTube. Binnen een maand moest ik mijn abonnees bijna verdrievoudigen of ik moest het afgelopen jaar meer den 4000 kijkuren bij elkaar gesprokkeld hebben. Geen van beide is het geval. Ik ben ook nog geen jaar bezig met video’s op YouTube. Een feestje voor mijn 50 of 52e video zit er niet niet. Als beloning zal YouTube mij namelijk uit het partnerprogramma smijten.
10.000 views
Dolblij was ik toen ik eindelijk de 10.000 views aantikte. Veel mensen probeerden mij liefdevol te helpen bij het verbeteren van mijn video’s. Bijvoorbeeld door mij aan te raden voor kaarten en eindschermen te gebruiken. Top idee! Goed advies. Dus ik zoeken…
Ondanks dat anderen anders beweerden, kwam ik er toch steeds op terug dat ik 10.000 views nodig had, zodat ik YouTube partner kon worden en dan pas zou ik gebruik mogen maken van die features. Partner worden ziet er vooral op dat je ook geld kunt verdienen met je kanaal. Nu kan dat me weinig schelen, maar het kunnen linken naar een eigen website en kunnen verwijzen naar andere video’s, dat wilde ik wel heel graag.
Binnen enkele maanden had ik de 10.000 views bij elkaar en was mijn YouTube wereld (niet dé YouTube wereld, man, wat een haat en nijd) weer vredig.
Abonneren op mijn kanaal kan natuurlijk nog steeds: Charlotte’s Law
LawStories in je mailbox?
YouTube: Jij stelt niks voor en maakt YouTube kapot!
Toen opeens die e-mail deze week. Van YouTube. Grote YouTubers hadden gevraagd om de grenzen op te hogen. Ze hebben last van de kleine YouTubers die wel geld willen verdienen met hun content, maar daar eigenlijk te klein voor zijn. Of zoiets. En het zorgt voor te veel spankanalen. En de adverteerders moeten kunnen kiezen voor goede content. Goede content heb je natuurlijk alleen maar als je ook veel abonnees en veel kijkuren hebt. Toch? Of bedoelen ze eigenlijk gewoon dat het bereik groot moet zijn? Voor AdSense is het natuurlijk nog steeds ‘massa=kassa’. Dus die nichevideo’s, dat kan nooit goede content zijn.
Geen geld verdienen via YouTube
De e-mail van YouTube klinkt alsof alleen verandert dat je geen geld meer kunt verdienen met je kanaal als je niet voldoende abonnees en kijkuren hebt. Maar dat is niet waar.
Als je geen partner meer bent, kun je inderdaad geen geld meer verdienen aan YouTube zelf. Maar aan dat partnerschap hangen ook die andere functies vast. Die verdwijnen dan dus ook. Dat vertelden ze er even niet bij. En de media trouwens ook niet.
Zie bijvoorbeeld de berichten bij de NOS / Tweakers / de Volkskrant / Bright
Geen kaarten en eindschermen meer
In de blogpost van YouTube over deze drempelverhoging, staat niets over het verdwijnen van de functies zoals kaarten en eindschermen, als je niet aan de nieuwe vereisten voldoet.
De pagina met informatie over het Partnerprogramma windt er echter geen doekjes om. Heb je geen 1000 abonnees én 4000 kijkuren in het afgelopen jaar, dan krijg je dus ook de functies kaarten en eindschermen niet meer.
Geen ruimte meer voor nichevideo’s
YouTube wil natuurlijk de beste content laten zien en die content de ruimte geven. Begrijpelijk. Het probleem is alleen dat ze nu de kwaliteit van de content baseren op het bereik en de populariteit van de content. Op zich kan ik er nog in komen dat je denkt dat content die veel bekeken wordt wel goed moet zijn. Waarom wordt het anders zoveel bekeken? Het wil alleen nog niet zeggen dat goede content automatisch ook veel bekeken zal worden. Goede content hoeft immers nog niet populair te zijn.
Niche content is alleen interessant voor een niche. Dus voor een kleine groep mensen. Zij zullen het heel interessant vinden en trouw volgen. Goede content, zonder groot bereik. Misschien zou de content wel populair kunnen worden en veel mensen kunnen bereiken, maar dat houdt YouTube door de nieuwe maatregelen juist tegen. Er mag niet meer naar eigen, oude video’s gelinkt worden, als je niet al groot bent.
Maar zijn het niet juist de kleinere kanalen die het nog nodig hebben dat ze zichzelf kunnen promoten? Zijn het niet juist de grotere kanalen die dat al niet eens meer nodig hebben, omdat ze toch al populair genoeg zijn.
Ik blijf YouTube gewoon nog gebruiken
Natuurlijk blijf ik wel gewoon video’s maken voor YouTube. Het kreng is van Google en het is een grote zoekmachine. Dus als mensen maar op de juiste manier zoeken, komen ze me er toch tegen. En ik kan er lekker gratis mijn video’s hosten om ze vervolgens in mijn website te embedden en te kunnen delen op LinkedIn zolang ik daar nog niet direct video’s mag uploaden.