Schond Samsung het portretrecht van Pelé?

3 minuten

30 miljoen dollar. Dat is wat Pelé graag van Samsung wil ontvangen. Niet omdat hij zelf heeft meegewerkt aan een advertentie, maar omdat er een afbeelding is gebruikt van een persoon die veel op Pelé zou lijken. Pelé nam daarvoor de advocaat van Michael Jorden in de hand, die 8,9 miljoen dollar wist te vangen voor Michael toen zijn portret gebruikt werd. Heeft Pelé kans van slagen?

Portretrecht en reclame

Is het een portret?

Laten we even het Nederlands portretrecht toepassen. De vraag is allereerst of we in die advertentie wel portretten van Pelé zien.
Het schijnt zo te zijn dat mensen personen met een ander ras minder goed herkennen en minder goed uit elkaar kunnen houden. Ofwel ‘caucasions’ kunnen bijvoorbeeld aziaten minder goed van elkaar onderscheiden en andersom. In theorie zou het daarom voor mij als ‘blanke’ ook lastiger moeten zijn om te zien of het wel Pelé is op die poster of iemand anders. Alhoewel: een goede look-a-like is voor heel veel mensen niet goed te onderscheiden van de echte persoon. De vraag dus: herkennen we de persoon in de advertentie als Pelé?

Wat mij opvalt zijn de ogen. Of beter gezegd, dat de ogen van de persoon in de advertentie zo sterk verschillen van die van Pelé. Hij heeft ‘dikke’ ogen. Veel boven én onderlid. Dat heeft de man in de advertentie niet. Die man uit de advertentie lijkt ook grijzer en heeft een baardje. Ik herken Pelé er dus niet zozeer in.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Is de ‘actie’ ook een portret?

De man op het TV scherm zou een bepaalde actie uithalen, waarom Pelé bekend zou staan. Dit zou daarom ook een portret van Pelé zijn. Naar mijn idee is dat, volgens het Nederlands portretrecht, niet het geval. De handeling of actie is niet specifiek voor Pelé. Dat het door hem bekend is geworden, staat daar los van.

Als het wel een portret zou zijn

Het portret wordt gebruikt in een advertentie. Vooral het grote portret, het gezicht, komt goed naar voren in de advertentie. Als het wel een look-a-like van Pelé geweest zou zijn, zouden we waarschijnlijk gedacht hebben dat Pelé hier aan meegewerkt heeft. Dat hij toestemming heeft gegeven voor deze advertentie en dat hij dus zijn naam wel wil verbinden aan dit merk. Juist dat hoeft iemand niet te accepteren. Hoe positief een advertentie of reclame ook kan zijn, als een persoon zich niet verbonden voelt met dat merk, hoeft hij niet te accepteren dat zijn beeltenis toch gebruikt wordt.

Lees meer over bekende personen in reclame.

Lees hierover ook op: NU.nl / Metro / Reuters / The Verge

Wordt een portretrechtexpert met de masterclass portretrecht:

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)