Schond Samsung het portretrecht van Pelé?
30 miljoen dollar. Dat is wat Pelé graag van Samsung wil ontvangen. Niet omdat hij zelf heeft meegewerkt aan een advertentie, maar omdat er een afbeelding is gebruikt van een persoon die veel op Pelé zou lijken. Pelé nam daarvoor de advocaat van Michael Jorden in de hand, die 8,9 miljoen dollar wist te vangen voor Michael toen zijn portret gebruikt werd. Heeft Pelé kans van slagen?
Is het een portret?
Laten we even het Nederlands portretrecht toepassen. De vraag is allereerst of we in die advertentie wel portretten van Pelé zien.
Het schijnt zo te zijn dat mensen personen met een ander ras minder goed herkennen en minder goed uit elkaar kunnen houden. Ofwel ‘caucasions’ kunnen bijvoorbeeld aziaten minder goed van elkaar onderscheiden en andersom. In theorie zou het daarom voor mij als ‘blanke’ ook lastiger moeten zijn om te zien of het wel Pelé is op die poster of iemand anders. Alhoewel: een goede look-a-like is voor heel veel mensen niet goed te onderscheiden van de echte persoon. De vraag dus: herkennen we de persoon in de advertentie als Pelé?
Wat mij opvalt zijn de ogen. Of beter gezegd, dat de ogen van de persoon in de advertentie zo sterk verschillen van die van Pelé. Hij heeft ‘dikke’ ogen. Veel boven én onderlid. Dat heeft de man in de advertentie niet. Die man uit de advertentie lijkt ook grijzer en heeft een baardje. Ik herken Pelé er dus niet zozeer in.
LawStories in je mailbox?
Is de ‘actie’ ook een portret?
De man op het TV scherm zou een bepaalde actie uithalen, waarom Pelé bekend zou staan. Dit zou daarom ook een portret van Pelé zijn. Naar mijn idee is dat, volgens het Nederlands portretrecht, niet het geval. De handeling of actie is niet specifiek voor Pelé. Dat het door hem bekend is geworden, staat daar los van.
Als het wel een portret zou zijn
Het portret wordt gebruikt in een advertentie. Vooral het grote portret, het gezicht, komt goed naar voren in de advertentie. Als het wel een look-a-like van Pelé geweest zou zijn, zouden we waarschijnlijk gedacht hebben dat Pelé hier aan meegewerkt heeft. Dat hij toestemming heeft gegeven voor deze advertentie en dat hij dus zijn naam wel wil verbinden aan dit merk. Juist dat hoeft iemand niet te accepteren. Hoe positief een advertentie of reclame ook kan zijn, als een persoon zich niet verbonden voelt met dat merk, hoeft hij niet te accepteren dat zijn beeltenis toch gebruikt wordt.
Lees meer over bekende personen in reclame.
Lees hierover ook op: NU.nl / Metro / Reuters / The Verge
Wordt een portretrechtexpert met de masterclass portretrecht: