Privacy: is koude acquisitie vanaf 2018 verboden?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is op 25 mei 2016 in werking getreden en zal vanaf 25 mei 2018 direct van toepassing zijn in Nederland. Veel bedrijven zullen maatregelen moet treffen. Het is verstandig daar nu al mee te beginnen. Nu gaat het gerucht dat vanaf dat moment koude acquisitie verboden is. Hoe kun je hier mee omgaan?

telefonische acquisitie na 25 mei 2018

Gegevens alleen gebruiken voor het doel

Gegevens mogen alleen verzameld worden voor een gerechtvaardigd doel. Bijvoorbeeld omdat het nu eenmaal nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst. Gegevens mogen ook verzameld worden met expliciete toestemming. Dan moet voor de persoon die de gegevens afstaat wel duidelijk zijn wat het doel van de gegevensverwerking is waarvoor toestemming wordt gegeven.

Openbare gegevens

Er zijn gegevens die je gemakkelijk op internet kunt vinden. Bijvoorbeeld op de contactpagina van een bedrijf, in een bedrijvengids, bij interviews, in een online folder of op LinkedIn. Deze gegevens zijn met een bepaald doel openbaar gemaakt. Deze gegevens mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze openbaar zijn gemaakt.

Handel in gegevens

Adressenbestanden kun je ook gewoon kopen of huren. Handig, want zo hoef je zelf niet op zoek. Let wel op! De gegevens in deze bestanden, moeten net zo goed met een gerechtvaardigd doel zijn verzameld en deze gegevens mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Heel vaak zijn deze gegevens wel verleend aan een bedrijf, maar niet met de bedoeling dat ook andere bedrijven dit mochten gebruiken. Controleer dit dus altijd wanneer je gebruik wil maken van zo’n bestand.

Persoonsgegevens

Wat met name veranderd is, is dat alle gegevens die tot een bepaald persoon te herleiden zijn, persoonsgegevens zijn. Ook wanneer dit zakelijke gegevens zijn, zoals een zakelijk e-mailadres of een zakelijk (direct) telefoonnummer. Het zijn gegevens om een bepaald persoon binnen een bedrijf te kunnen bereiken. Dit is waardoor koude telefonische acquisitie in 2018 wel wat lastiger wordt.

Koude telefonische acquisitie mag wel!

Telefonische acquisitie zal per 25 mei 2018 niet verboden zijn! Echt niet. Lastiger? Ja, dat wel. Je mag niet meer zomaar iedereen opbellen.
Waar je op moet letten is met welk doel gegevens zijn gepubliceerd of ten behoeve van welk doel ze zijn verstrekt. Alleen als dat doel overeenkomt met het doel waar jij de gegevens voor wil gebruiken, is de koude telefonische acquisitie toegestaan.

Niet alle openbare gegevens mag je gebruiken

Dat gegevens te vinden zijn op LinkedIn of op een website, wil nog niet zeggen dat je ze ook mag gebruiken. Gegevens op een website, zijn meestal bedoeld zodat klanten deze kunnen gebruiken om contact op te nemen, maar niet om gebeld te mogen worden zodat ze zelf ergens klant kunnen worden. Let daarom eventueel op de tekst bij de gegevens. Daaruit kun je vaak opmaken waarom de gegevens gepubliceerd zijn en waar ze voor gebruikt mogen worden. Dat er niet zoiets bij staat als ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’, wil dus nog niet zeggen dat je wel zou mogen bellen.

Wat mag wel?

Je zou om de persoonsgegevens heen kunnen werken. Algemene bedrijfsgegevens zijn natuurlijk geen persoonsgegevens. Als je wel de naam hebt van de persoon die je wil bereiken, mag je dus wel het algemene nummer bellen van het bedrijf of van de betreffende afdeling. De persoon die opneemt kan je dan wel doorverbinden. Als het telefoontje wordt aangenomen, mag je vervolgens gewoon je verhaal houden.

Dit moet je verder nog regelen

Om klaar te zijn voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zullen de meeste ondernemers nog een hoop moeten doen:

  • De Privacyverklaring moet worden uitgebreid
  • Met elke bewerker moet een bewerkersovereenkomst gesloten worden
  • Personen moeten gemakkelijk gegevens kunnen inzien en wijzigen
  • Personen moet hun toestemming voor gebruik in kunnen trekken
  • Gegevens moeten, op verzoek, overgedragen kunnen worden aan anderen
  • Bescherming van de gegevens moet gedocumenteerd worden
  • Heb jij hulp nodig bij het klaarstomen van jouw onderneming voor mei 2018?
    Advies over Privacy

    About Charlotte Meindersma

    Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
    Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

    Comments

    1. Hi Charlotte,

      Mooi helder artikel. Ikzelf ben een zzp’er in telefonische acquisitie.

      Dus ik voer tel acquisitie uit in opdracht van klanten.

      Geldt hier een ketenaansprakelijkheid als ik straks niet correct omga met de wetgeving. Oftewel: Kan mijn klant aansprakelijk worden gesteld als ik de wet overtreed?

      Gr Olivier

    2. Hoi Charlotte,

      Interessant artikel, dank je wel!

      Wat is jouw visie op een opt-out in een b2b relatie bij telemarketing?

      Stel een natuurlijke persoon die een rechtspersoon vertegenwoordigd tijdens het acquisitie gesprek (niet perse juridisch!) geeft aan niet meer gebeld te willen worden, geldt dan een opt-out voor de rechtspersoon of voor de natuurlijke persoon?

      Mvg,

      Peter

      • Ligt er ook aan welk soort gegevens het precies over gaat. Een persoon heeft onder de AVG het recht zich te verzetten tegen het gebruik van zijn/haar persoonsgegevens. Daaraan zul je je dus moeten houden. Algemene bedrijfsgegevens, zoals het algemene nummer van het bedrijf, zijn geen persoonsgegevens.

        • Hoi Elske,

          Dank voor je reactie! Maar geldt dit ook voor rechtsvormen waarbij de eigenaar in privé aansprakelijk is? Wij bellen op basis van KvK informatie. Het nummer dat daar wordt vermeld mag per definitie worden beschouwd als “algemeen nummer” ongeacht of het ook in privé wordt gebruikt?

          Mvg,

          Peter

          • Waar het om gaat is de vraag of jij door die informatie een natuurlijk persoon zou kunnen identificeren. De vraag is dus of het telefoonnummer (in)direct naar een natuurlijk persoon te herleiden is. Als dat inderdaad het geval is, dan is er sprake van een persoonsgegeven.

    3. Hoi,

      Wij kopen informatie via de KvK waaronder telefoonnummer en bellen op basis daarvan naar potentiële klanten.

      Mag ik deze informatie voor dit doel gebruiken?

      Mag ik eenmanszaken en vofs nog wel direct benaderen?

      Dank voor je reactie!

    4. Francis says:

      Dus als je een direct e-mailadres of een direct telefoonnummer vindt op een website van een bedrijf mag je die mailen of bellen? Of zijn die nummers alleen bedoelt voor klanten en niet voor acquisitie?

      • Je mag ze bellen en vragen of ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, maar dus in principe altijd via het algemene nummer en algemene mailadres en het mogen geen geautomatiseerde mailtjes zijn. Je mag ze niet zomaar een aanbod mailen, tenzij uit het mailadres zelf of de tekst die daarbij staat blijkt dat je ze voor dat soort zaken direct mag benaderen.

        • Ik kom nog een hoop verschillende inzichten tegen ben benieuwd naar jullie mening.

          Als ik het goed begrijp is er nog veel onduidelijkheid over een van de grondslagen: “gerechtvaardigd belang”. Vanuit een gerechtvaardigd commercieel belang mag je openbare persoonsgegevens sowieso verzamelen én vastleggen in je CRM zeggen sommigen. Én ook zonder toestemming bellen en mailen. Klopt het dat dit alles nog niet helemaal duidelijk is? Het betekent nogal wat, namelijk zo goed als een hele database volgende week weggooien met leads (klanten natuurlijk niet), of niet. Want wellicht heb ik ze met een gerechtvaardigd belang verzameld in de afgelopen 15 jaar……

          En wat dat bellen betreft. Als ik het goed begrijp (en bovenstaande ligt genuanceerder dan ik het stel) mag ik relatie/contacten die ik in mijn CRM heb , straks helemaal niet meer rechtstreeks bellen als ik daar geen expliciete toestemming voor heb. Mag ik ze dan ook niet vooraf mailen (waar ik ook geen toestemming voor heb), om ze te vragen of ik ze mag bellen? Moet ik dan (ook goede contacten die ik regelmatig spreek, en het contact op prijs stellen) via een algemeen nummer gaan benaderen? En mag ik dan hun naam niet eens noemen? Dit kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij? O f mag ik ze wel rechtstreeks bellen en dan beginnen met de vraag of dat goed is?

          • Nee, je mag niet zonder toestemming bellen of mailen. Dat heeft te maken met de Telecommunicatiewet.

            Je mag niet zonder toestemming nieuwsbrieven versturen. Je mag niet zonder toestemming consumenten bellen (tenzij ze klant zijn en je moet ze altijd het bel me niet register aanbieden). B2B mag je niet zomaar mailen zonder toestemming, maar zou je in principe wel persoonlijk mogen bellen.

            Heeft allemaal met de al bestaande en dus zeker niet onduidelijke Telecommunicatiewet te maken.

    5. Spaargaren René says:

      In het licht van deze discussie ben ik nieuwsgierig waarom ik mijn naam en email adres moet invullen als ik reageer op deze discussie. Waarom heb je mijn email adres nodig? Hoe lang bewaar je mijn email adres?
      Zeker als ik direct daaronder aangeef geen blogposts of email te willen ontvangen hoef je mijn email adres niet te weten. Toch?

      • Dat heeft meerdere redenen: Om spammers gemakkelijker te kunnen weren, zodat we een volgende reactie niet nogmaals hoeven te accorderen, maar meteen gepubliceerd kan worden en als je gebruik zou maken van gravatar, zodat de juiste foto erbij geplaatst wordt.

    6. Mag ik een mail sturen naar het algemene bedrijfsadres en vragen wie verantwoordelijk is voor bijv. HR. Dan vervolgens, wanneer ik het persoonlijke emailadres heb verkregen en toestemming, de persoon in kwestie een afspraakverzoek en/of aanbod mailen?

      • Belangrijk is inderdaad vooral dat je toestemming krijgt om die persoon te bellen of te mailen voor een afspraak of om een aanbod te doen. Om die toestemming te krijgen (of om überhaupt aan de gegevens te komen), mag je inderdaad het algemene mailadres gebruiken.

    7. Ik wil voor mijn eenmanszaak (tekstschrijver) zoveel mogelijk nieuwe potentiële klanten (B2B) bereiken en wilde daarvoor een lijst aanleggen met telefoonnummers én fysieke adressen die ik van websites afhaal. Mag ik deze bedrijven zomaar telefonisch, per brief of e-mail benaderen ?
      Ik maak geen gebruik van geautomatiseerde software. Het zou gaan om persoonlijke emails, brieven en/ of telefoontjes waarin ik uitleg wie ik ben en wat ik doe, en of ze wellicht interesse hebben in samenwerking.

      En hoe zit dat bij ZZP-ers waarbij het bedrijf vaak ook de eigenaar is.

      Bedankt

      • Toevallig heeft Charlotte daarover geblogd in een andere blog, die vind je hier.

        • Bedankt, dat is verhelderend!
          Dus als ik het goed begrijp mag ik wel gewoon bedrijven benaderen met een commerciële boodschap, per telefoon, e-mail of ouderwetse brief, zolang ik maar niet direct een met naam genoemde persoon binnen een organisatie benader ? Aangezien bedrijven niet onder de AVG vallen ?

    8. En het versturen van een flyer / Brief met commerciële info (bv. aanbod) gericht aan bijvoorbeeld de marketing-afdeling van een bedrijf of een andere ZZP-er mag dus wel ?

    Speak Your Mind

    *