Plop! Champagne in de productnaam gebruiken: mag dat?
Wat is rond oud- en nieuw nu een beter onderwerp champagne? Ik zou het ook niet weten. Nee, ik ga het niet hebben over welke champagne het beste is of dat een cremant toch ook erg lekker is. Het gaat nu even om het gebruiken van het woord champagne in een productnaam. Bijvoorbeeld champagneshampoo of champagnesorbet. Wet denk jij, mag het?
Champagne is een beschermde benaming
Sommige producten mogen alleen een bepaalde benaming dragen, als ze aan bepaalde eisen voldoen. Dat zijn beschermde (herkomst)aanduidingen. Champagne is er daar een van.
Een mousserende wijn mag alleen champagne heten als het uit de champagnestreek komt en op een bepaalde wijze is gemaakt. Ik zal je de specifieke lijst met vereisten besparen.
Je mag dus niet zeggen dat iets champagne is of dat er champagne in zit, als dat er niet in zit!
LawStories in je mailbox?
Champagneshampoo
Ken je hem nog, de champagneshampoo van Andrélon? Er zat wel een heel klein beetje champagne-extract in, maar op deze manier de oorsprongsbenaming champagne gebruiken mag niet. Dat wist Unilever eigenlijk ook wel. Ze moesten alle reclames en advertenties stoppen, de shampoo uit de markt halen en zelfs een terugroepactie op poten zetten.
Heb jij stiekem toch een flesje bewaard? Misschien is het wel een collectors item.
De uitspraak lees je op rechtspraak.nl, maar ook Adformatie en NRC schreven erover.
Champagne sorbet
Ijs met 12% champagne. Lijkt me een prima dessert voor 31 december.
Champagne sorbet is natuurlijk geen champagne. Het is sorbet waar champagne in zit of dat in elk geval naar champagne smaakt. Dat is volgens het Hof van Justitie van de EU mogelijk genoeg om toch het woord champagne te mogen gebruiken in de productnaam.
Lees hierover meer bij IE-Forum
Mouserende wijn is geen champagne
Journalisten zeggen wel eens situaties te willen versimpelen, zodat meer mensen begrijpen wat de journalist wil overbrengen. Zo wil je dat in de reclame natuurlijk ook. Gall & Gall dacht waarschijnlijk dat “Saumur wijn” of “Veuve Amiot Brut” niet zo lekker zou verkopen of misschien zelfs dat mensen niet zouden begrijpen dat het bubbels waren. Daarom werd er aan “Veuve Amiot Brut” nog even “Champagne” toegevoegd. Dan zouden de mensen het wel begrijpen. Dat mocht dus niet van de Reclame Code Commissie. Het is een misleidende mededeling. Als je die fles zou kopen, zou je immers geen champagne kopen. En nee, ‘onder voorbehoud van druk- en zetfouten’ als disclaimer in je folder vermelden helpt dan niet.
De hele uitspraak kun je lezen op de website van de Reclame Code Commissie
Zo, welke fles trek jij open op 31 december?
Een flesje bubbelsap, ofwel kinderchampagne? Of toch meer iets van het alcoholhoudende soort?