Online gevonden worden zonder het merkenrecht te schenden

6 minuten

Merkproducten zijn populair, maar ook duur. Bovendien stellen ze soms eisen aan de webwinkel, waar je niet aan kunt voldoen. Toch wil je wat met dat product. Je gaat de namaak of imitatievariant verkopen. Maar ja, hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt, zonder het merkrecht te schenden? De Nespresso-truc kun en mag je namelijk niet eindeloos blijven toepassen. Ik heb Mark Spermon gevraagd uit te leggen hoe je toch gebruik kunt maken van het succes van een merkproduct, waar inmiddels meerdere soorten van bestaan. Mark is online marketeer en eigenaar van Upward Online Marketing. Mark geeft online marketing advies en training en helpt met het opstellen van internet-strategieën. En ja, hij zorgt dat websites beter gevonden worden in zoekmachines. Altijd met focus op de doelgroep en de online doelstellingen van de klant. Nou Mark, vertel eens hoe we soortnamen in kunnen zetten om aan te haken bij succesvolle merken.
HEMA Koffiecupjes voor het Nespresso apparaat

Zal je net zien….

Je koffiezetapparaat gaat stuk. Maar zonder koffie kom je echt niet op gang ‘s ochtends. Dat wordt dus een nieuw koffiezetapparaat. Na het lezen van reviews en prijsvergelijkingen heb je een nieuw Nespresso koffiezetapparaat besteld. Zo een die cupjes gebruikt. Elk bakje koffie de keuze voor een andere smaak. Je raakt helemaal enthousiast!

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Verkopen maar


Je hebt je Nespresso apparaat, maar het enige wat je kunt vinden, zijn doosjes met cups in dezelfde smaak. Terwijl je zo van afwisseling houdt. Je ziet mogelijkheden en besluit daarom zelf online sets van merkloze koffiecups in verschillende smaken te gaan verkopen. Dus webwinkel starten en verkopen maar? Zo simpel is het niet. Mensen komen niet vanzelf naar je webwinkel. Hoe zorg je er voor dat je bezoekers trekt? Waarbij je moet concurreren met grote merken in de zoekresultaten zonder dat je het merkrecht schendt?


Zoekwoordthema’s


Maak hiervoor gebruik van zoekwoordthema’s. Om vroeger succesvol te zijn in Google was het voldoende om elke pagina van je website voor een apart zoekwoord te optimaliseren. Tegenwoordig probeert Google verbanden te leggen, gesprekken te snappen en complexe vragen te begrijpen. Allemaal om betere antwoorden te geven op gestelde vragen van gebruikers. Google kijkt tegenwoordig verder dan alleen de combinaties van zoekwoorden. Google probeert ook de betekenis en samenhang van deze combinaties te begrijpen.

Hoe werken zoekwoordthema’s?


Terug naar je webwinkel. Je gaat ‘koffiecups’ als zoekwoordthema gebruiken. Logisch natuurlijk, want deze verkoop je straks ook. Je gaat op zoek naar zoektermen waarin ‘koffiecups’ voorkomt. Voor de hand liggen dan termen als ‘Nespresso koffiecups smaken’ of ‘Nespresso koffiecups kopen’. Hier zoeken natuurlijk veel mensen op.
Dat klopt. Met deze zoektermen schend je alleen wel het merkrecht van Nestlé. Je wekt de indruk dat je Nespresso koffiecups verkoopt. Terwijl het om merkloze koffiecups gaat. Deze zoektermen vallen daarom af. Maar bedenk eens. Waar gaat het mensen eigenlijk om? Om het merk Nespresso of om het product? Noemen mensen het product altijd bij hun merknaam? Bijvoorbeeld Nespresso koffiecups? Nee, vaak praten ze gewoon over cups of koffiecups. Je kunt daarom ook goed gevonden worden op zoektermen rond je zoekwoordthema, zonder dat je daar het woord Nespresso voor nodig hebt.
Op zoek dus naar zoektermen zonder merknamen en met weinig concurrentie.


Hoe vind je goede zoektermen?


Hieronder staan vijf praktische tips die je kunt toepassen om goede zoektermen te vinden die je kunt gebruiken in je webwinkel.

1. Bedenk vragen

Mensen moeten je webwinkel weten te vinden. Verplaats je daarom in je toekomstige bezoeker. Welke vragen stelt hij als hij op zoek gaat naar koffiecups? Bijvoorbeeld:
Wat zijn de goedkoopste koffiecups;
Verschillende smaken koffiecups;
Best geteste koffiecups.
Dit zijn vragen die mensen kunnen stellen. Mensen gebruiken in hun vraag lang niet altijd merknamen. Probeer het zelf maar eens. Vraag aan vrienden of bekenden hoe zij online naar ‘koffiecups’ zouden zoeken. Zij komen vaak met vragen waar je zelf niet aan hebt gedacht.

2. Gebruik Google auto-aanvullen

Een andere manier om gerelateerde zoekwoorden te vinden, is het gebruik van Google auto-aanvullen.
Hoe verkoop je namaak Nespresso cups

Als je jouw zoekthema intypt, geeft Google automatisch andere mogelijke zoektermen weer. De opties die Google laat zien, zijn zoekwoorden die andere gebruikers gebruikt hebben of zoekwoorden die Google op pagina’s met dezelfde soort informatie heeft gevonden. Je weet daarom altijd dat dit begrippen zijn waar mensen op zoeken.


3. Zoekwoordthema checken in Google trends

Gebruik ook Google trends eens. Vul hier je zoekwoordthema in. Google trends laat zien hoe vaak er op je zoekwoordthema is gezocht. Dit wordt uitgedrukt in een waarde tussen 1 en 100. Je ziet ook of er in bepaalde maanden meer gezocht wordt dan in andere maanden. Erg handig als je seizoensgebonden producten verkoopt. Ook worden er gerelateerde zoekopdrachten getoond die je eventueel kunt gebruiken.




4. Gebruik de website Übersuggest.org

Je kunt ook de gratis website ubersuggest.org gebruiken. Op deze website vul je je zoekwoord in. Selecteer het land/taal waarin je wilt zoeken en vraag vervolgens suggesties op. Übersuggest vult nu je zoekwoordthema aan met gevonden zoekwoorden voor elke letter van het alfabet. Selecteer de lijst en geef aan welke woorden je wilt kopiëren. Je kunt zoekwoorden die het merkrecht schenden verwijderen.


5. Gebruik de Google zoekwoordplanner als check

Bij de vier vorige tips heb je een flinke lijst met mogelijke zoekwoorden verzameld. Je wilt nu natuurlijk wel zeker weten welke termen je moet gebruiken in je webwinkel. Gebruik hiervoor de zoekwoordplanner in Google Adwords. De zoekwoordplanner kun je gebruiken zonder dat je zelf Adwords campagnes hebt lopen. Voer zoektermen uit je lijst in en kijk op basis van de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten op welke zoektermen het meest gezocht wordt. De zoektermen met het meeste zoekvolume en waarvan de concurrentie niet hoog is, ga je gebruiken in je webwinkel.




Met deze vijf tips heb je een goede lijst met zoekwoorden rond je thema opgebouwd. Als je je richt op de soortnaam van een product zijn er genoeg zoekwoorden te vinden die gebruikt kunnen worden zonder dat je het merkrecht schendt. Zorg er nu voor dat je deze zoekwoorden op een goede manier terug laat komen in je titels, productbeschrijvingen, URL’s en andere teksten. Zo bouw je aan een webwinkel die bezoekers weten te vinden.

Lees ook:
Chunk is een merk, mag je het woord gebruiken?
Eerlijke reclame door false advertising
Regels in de marketing
Eerlijke blog of reclame?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)