C’est le ton qui fait la musique. De manier waarop je een inbreukmaker aanspreekt kan bepalen hoe onderhandelingen verlopen. De klacht is vaak dat brieven zo streng zijn en dat er eerst maar gewaarschuwd had moeten worden. Tsja, dat waarschuwen hoeft nu juist niet. Toch kan vriendelijk zijn én streng zijn goed samengaan. Dat bewijzen deze Amerikaanse voorbeelden van brieven over merkinbreuken.
Dole mini salad voor Halloween
Waar doe je kinderen nou het minst plezier mee wanneer ze met Halloween langs de deuren gaan? Precies, iets gezonds. Wat is er dan nog erger dan fruit? Groente!
Dus bedacht iemand als grap een nieuwe verpakking voor mini-salades van Dole, om tijdens Halloween uit te kunnen delen.
Daar was Dole niet zo blij mee, omdat het niet zomaar een grapje of parodie was, maar het commercieel gebruikt werd. Dus schreven ze een vriendelijke, maar duidelijke brief.
.@AdamPadilla Thrilled at your clever thinking on Dole mini salads but let us know before playing with our brand. We've got even more ideas: pic.twitter.com/yLqufhJaDE
— Dole Tweets (@DoleTweets) October 19, 2017
Lees hierover meer bij de Huffington Post.
Hierover werd ik getipt door Yvonne van Zummeren. Thanks!
Stranger Things Pop-Up Bar
Netflix kwam erachter dat er een Stranger Things pop-up bar was geopend. Waren ze ook niet helemaal blij mee, omdat het net leek alsof er een band bestond tussen Netlfix en de mannen die de pop-up bar waren begonnen.
Omdat de pop-up bar er maar 6 weken zou zijn, heeft Netflix alleen gevraagd om de pop-up bar daarna ook echt te beëindigen en niet opnieuw zoiets te beginnen zonder toestemming. Een grappige en vriendelijke brief.
“Look, I don’t want you to think I’m a total wastoid, and I love how much you guys love the show. (Just wait until you see Season 2!) But unless I’m living in the Upside Down, I don’t think we did a deal with you for this pop-up.”
[scribd id=359367368 key=key-h0TqnBH1H0UCOILJNAAB mode=scroll]
Lees er meer over bij DNA Info / World Trademark Review / Law360
Brief van Jack Daniels ging zelfs viraal!
In 2012 werd er een boek gepubliceerd waarbij de cover wel heel erg leek op het etiket van de Jack Daniels Tennessee Whiskey.
In plaats van een boze en keiharde brief, werd het een vriendelijke waarin Jack Daniels vooral vraagt om bij een herdruk een andere cover te gaan gebruiken.
Niet specifiek een brief met humor, zoals Netflix dat heeft gedaan, maar de vriendelijkheid werkte wel en zorgde juist voor een goede naam voor Jack Daniels.
Lees verder bij Mashable / BoingBoing
Jaag ze niet in het harnas
Waarom vriendelijk zijn werkt? Je jaagt de wederpartij niet in het harnas. Hoe harder de brief, hoe meer de wederpartij geneigd zal zijn om te gaan vechten en in de verdediging zal schieten, maar niet meer mee zal werken. Als iemand een agressieve brief ontvangt, lijkt er immers niets meer te winnen te zijn. Veel juristen willen best schikken, maar als dat niet echt uit de brief blijkt, is het lastig dat te bereiken.
Werkt vriendelijkheid altijd?
Vriendelijk zijn werkt niet altijd. Genoeg inbreukmakers die prima weten dat ze fout zitten en dan juist niet onder de indruk zijn van vriendelijkheid en denken een loopje met je te kunnen nemen.
Probeer daarom altijd goed in te schatten wie de wederpartij is. Op basis daarvan kun je vervolgens een strategie bepalen.
Ook je doel is daarbij belangrijk. Bij een merkinbreuk kan het bijvoorbeeld erg lastig zijn om schade te bepalen, waardoor de meeste merkeigenaren genoegen nemen met het stoppen van de merkinbreuk. Dat kan een reden zijn om het vriendelijk aan te pakken, zoals dat in de voorbeelden is gedaan.
De vriendelijke jurist met een tactiek
Heeft iemand inbreuk gemaakt op jouw recht? Bijvoorbeeld een merkrecht, auteursrecht of portretrecht. Wij kunnen je helpen bij het bepalen van de beste strategie, we adviseren over de juiste aanpak en kunnen ook voor jou zo’n vriendelijke, misschien zelfs met humor geschreven, maar duidelijke brief voor jou schrijven.