Merk registreren 'Uber alles'

In Het Parool las ik dat KAV Autoverhuur een autodeelplatform is gestart en dit UberAlles is gaan noemen. “KAV staat voor Kan Alles Vervoeren. Toen we bedachten dat ons nieuwe platform over dat ‘alles’ heen moest gaan, kwamen we vanzelf terecht bij Uber Alles,” zegt Hemmie Kerkeling in Het Parool. Kan dit nu een merkenrechtelijk probleem opleveren met de vervoersdienst Uber?

Merk Uber vs UberAlles

Autoverhuur UberAlles

UberAlles is al met een spoedinschrijving geregistreerd als Beneluxmerk, maar nog niet alle onderzoeken zijn afgerond. Bovendien kan Uber nog oppositie instellen.

UberAlles is alleen ingeschreven voor auto-verhuur.
Er bestaat ook al bijna 10 jaar een Beneluxmerk Uber voor auto-onderdelen en de reparatie van auto’s.
Het Uber dat we kennen als alternatief voor taxivervoer heeft een EU Merk. Vooral gericht op software en communicatie, maar uiteindelijk wel met doel om transport te kunnen boeken.
Er bestaan overigens nog vele andere Uber-merken van andere bedrijven, maar die zijn geregistreerd voor heel andere doeleinden, zoals kleding, fietsen en voedingsmiddelen.

Autoverhuur vs Software

Lijken de twee merken te veel op elkaar? Volgens UberAlles B.V. natuurlijk niet. Zou ook onverstandig zijn als ze nu wat anders zouden beweren. Maar kunnen we er objectief naar kijken?
UberAlles is alleen ingeschreven voor klasse 39, met als beschrijving vooral gericht op de verhuur van auto’s, boekingsbureau voor de verhuur van auto’s en het transport van huurauto’s.
Uber heeft hun EU merk in 4 klassen ingeschreven, grotendeels gericht op software en communicatie. Maar ook voor klasse 39. Alleen niet voor de verhuur van auto’s en transportmiddelen, maar voor het transport zelf en de boeking van het transport. Dat is toch niet helemaal hetzelfde. Maar verschilt het voldoende van UberAlles?

Inschrijving of werkelijkheid

Als we alleen naar de inschrijving zouden kijken, zou ik zeggen dat de twee voldoende van elkaar verschillen. Het een draait tenslotte met name om software en de ander om de werkelijke verhuur van auto’s. Wat het nog lastig kan maken is dat het in feite op elkaar aansluit, waardoor alsnog het idee kan ontstaan dat de twee merken bij elkaar horen.
Maar kijken we naar de werkelijkheid, dan is Uber wel een bekend merk, waarvan iedereen precies weet wat het doet. Het is natuurlijk vooral software, dat klopt wel, maar zo zijn wij gebruikers dat niet. De app is alleen maar het middel om de transportdienst te kunnen krijgen. We moeten het dan wellicht ook niet (alleen) bekijken als software, maar als de achterliggende taxidienst. Taxidiensten en autoverhuur liggen al veel meer bij elkaar. De verwarring is daardoor veel groter.

Uber weet nog niet wat ze doen

Uber heeft nog niet besloten of ze wat gaan doen tegen UberAlles. Daar zullen we dus op moeten wachten.

Lees ook:
Brandstof moest van Youtube af wegens schending Merkenrecht
Inbreuk merkenrecht door hergebruik van pallets
Waarom je geen logo van een ander moet pikken

CATEGORIE:
TAGS:

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.