• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Popstars is geen Merk

25 oktober 2013 door Charlotte

Het eeuwige dilemma bij het kiezen van een naam voor een bedrijf, product of in dit geval een TV programma: Kies je voor beschrijvend, zodat iedereen meteen weet waar het over gaat of ga je voor origineel, waarvan zowel Google als je doelgroep iets verder moeten kijken om te weten wat de bedoeling is? Beschrijvend is leuk voor Google, maar kun je in beginsel niet inschrijven als merk. Niet beschrijvend zorgt ervoor dat je het als merk in kunt schrijven, maar dat maakt vindbaarheid in Google weer lastiger. Gelukkig kunnen merken inburgeren.

Inburgeren

Het is precies wat je bij het woord denkt. Een bepaalde naam is nog geen merk. Alleen nog een naam. Als de naam genoeg ingeburgerd raakt, kan het alsnog een merk worden. Een beschrijvende naam kan op die manier een merk worden. Het gaat er in dat geval om of het relevante publiek de naam alleen maar met die ene onderneming, of dat ene product of tv programma zal associëren.
Als ik zeg: BonBonBloc, waar denk jij dan aan? Precies, aan BonBonBloc van Côte d’Or. Dat is nu een merk, maar dat was het eerst niet. Je koopt tenslotte gewoon ‘een blok bonbon’ en dus was BonBonBloc beschrijvend. Côte d’Or heeft echter zoveel reclame gemaakt, dat vervolgens iedereen bij BonBonBloc alleen nog maar aan het product van Côte d’Or kon denken. Of wat dacht je van Het Concertgebouw? Een concertgebouw is tenslotte maar een gebouw waar concerten worden gespeeld, toch? Maar als iemand het heeft over Het Concertgebouw, weet iedereen dat we daar Het Concertgebouw in Amsterdam mee bedoelen en niet zomaar een willekeurig gebouw waar regelmatig concerten worden gespeeld. Daardoor is het ingeburgerd.

Popstars

Hoe meer zangtalentenprogramma’s er komen, hoe lastiger het wordt om daar een originele én afwijkende én succesvolle naam voor te verzinnen. Kent u ze nog? Popstars (SBS 2008 – 2010/2011) en Popstars – the Rivals (RTL 2004)? Om het nog wat verwarrender te maken was er ook nog So you wanna be a popstar (SBS 2007). In 2012 zou door SBS het programma The Next Popstar gemaakt worden. Deze naam zou echter inbreuk maken op Popstars en Popstars – the Rivals. SBS werd in het ongelijk gesteld. The Next Popstar werd omgedoopt tot The Next Poptalent. The URL van de website was overigens popstar.nl.
Maar zeg nou zelf. Is Popstars niet een vreselijk beschrijvende naam? SBS liet het er daarom ook niet bij zitten.

Sinds 2004 staat Popstars – The Rivals als Beneluxmerk ingeschreven. So you wanna be a popstar is sinds 2007 een Beneluxmerk. Vanaf 23 oktober 2012 kwam daar het merk Popstars bij.

Nietig Merk

De merken zijn ingeschreven. Wat is dan nog het probleem, zou je zeggen? Nou, SBS zegt dat Popstars en Popstars – The Rivals beschrijvend zijn en elk onderscheidend vermogen missen. De merkhouders stellen echter dat popstars popsterren betekend en daarmee een aanduiding is van personen. Het zou niet beschrijvend zijn voor een televisieprogramma. De rechter oordeelde echter dat Popstars voor dergelijke televisieprogramma’s wel beschrijvend is, aangezien nu eenmaal de bedoeling is dat er popstars gevonden worden. De merken Popstars en Popstars – The Rivals mogen daarom niet meer voor dergelijke programma’s gebruikt worden, maar nog wel voor de andere waren en diensten waarvoor het staat ingeschreven. (Meer heeft SBS namelijk niet gevorderd).

Inburgering Merk Popstars

Zouden de merken niet ingeburgerd kunnen zijn? Het waren tenslotte populaire programma’s? Het probleem schuilt er hier in dat de programma’s al een tijdje geleden zijn uitgezonden, terwijl er getoetst moet worden of de merken op dit moment nog ingeburgerd zijn. In de jaren dat de programma’s werden uitgezonden waren ze misschien wel ingeburgerd. Inmiddels gaat iedereen verder, ook de programmamakers, en raken oude programma’s een beetje in de vergetelheid. De rechter oordeelde daarom dat de merken Popstars en Popstars – The Rivals op dit moment niet ingeburgerd zijn als merk voor een zangtalentenjacht op tv. Daarbij moet voor een Beneluxmerk die inburgering in de gehele Benelux hebben plaatsgevonden. Dus niet alleen in Nederland maar ook in heel België en in principe ook in Luxemburg.

Kortom

Popstars en Popstars – The Rivals zijn geen merken (meer) voor televsieprogramma’s als talentenjacht. The Next Popstar zou daar dus ook geen inbreuk op hebben kunnen maken. Wat we hier van leren is dat ookal krijg je een redelijk beschrijvend merk ingeschreven, je bent nooit zeker van de status daarvan. Zoek vooraf goed uit of de naam die je wil gebruiken ook als merk in te schrijven valt. Het zou zonde zijn als je de naam zou moeten veranderen of een gelijkende naam moet tolereren.

Proefondervindelijk weet ik inmiddels dat de kans inderdaad bestaat dat het programma, of eigenlijk: de programma’s, niet meer bekend zijn bij het relevante publiek. Vanavond vroeg mijn vriend wat ik gedaan had vandaag. Vertelde onder meer over deze blogpost: “ik heb een blog geschreven over Popstars.” Ik zag hem kijken met zo’n blik van ‘waar heeft ze het over?’. Ik liet hem maar even denken, maar verder dan You Wanna Be A Popstar en dat hij het een rip-off van Idols vond, kwam hij niet. Popstars is dus inderdaad geen ingeburgerd merk (meer).
Lees ook:
– Auteursrecht of Merk
– Noosa chunks niet beschermd
– Verwarring door domeinnaam
– Zaak kopen, maar nieuwe handelsnaam moeten verzinnen?

Categorie: Merkenrecht

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.