Meisjes van de Slijterij hebben merkconflict

Begin december kreeg Drankenhal Lamers een nieuwe naam. Communicatiebureau Di-visie gaf de drankenhal de nieuwe naam ‘Meisjes van de Slijterij’. Dat komt je bekend voor, wil je zeggen? Nou, dat kan kloppen. Van een boek en van columns bijvoorbeeld. Petra de Boevere, eigenaresse van Slijterij De Vuurtoren in Sluis, schrijft namelijk al jaren onder dat pseudoniem. Nou ja, zonder die s. Petra de Boevere is het Meisje van de Slijterij. En zij is niet zo blij met de naamsverandering van de drankenhal. Ze zijn er samen niet uit gekomen. Vandaag neemt De Boevere, in overleg met advocaat en rechtsbijstandverzekeraar, de beslissing hoe de rechtszaak gevoerd gaat worden.

Rechtszaak rond Meisje van de Slijterij

Meisje van de Slijterij is een Merk

Petra de Boevere hamert er vooral op dat Meisje van de Slijterij een personal brand is. Dat ze al jaren onder die naam columns schreef en een boek met die titel heeft uitgebracht. Dat klopt, maar dat is niet wat haar gaar redden in dit conflict.

Ze heeft gelukkig ‘Meisje van de Slijterij’ in 2008 al ingeschreven als merk voor de klassen alcoholische dranken en voor radio- en televisieprogramma’s en schrijven van teksten. Op 15 december 2014 heeft ze snel nog een keer Meisje van de Slijterij als merk ingeschreven (spoedinschrijving), maar nu voor de klasse Reclame. Dat had ze overigens meteen in 2008 ook al kunnen doen, maar kennelijk leek het haar toen niet van belang en denkt ze daar nu anders over.

Bescherming door Merk

Een merk beschermt tegen verwarring en tegen ongeoorloofd gebruik van de naam. Niemand mag door gebruik van het woordmerk ongerechtvaardigd voordeel trekken of een naam voeren die verwarring schept met de merknaam. Omdat het criterium verwarring is, hoeven de namen niet exact hetzelfde te zijn. Een naam die hetzelfde klinkt of er een beetje hetzelfde uitziet, kan al een probleem opleveren. Met maar 1 letter verschil… je raadt het al.

Merkgebruik Meisje van de Slijterij

Meisje van de Slijterij
Een Benelux merk beschermt de naam bovendien in de gehele Benelux. Zolang het merk maar normaal gebruikt wordt. Het merk ‘Meisje van de Slijterij’, is volgens mij duidelijk gelinkt aan Slijterij de Vuurtoren. In elk geval wordt de naam goed gebruikt voor alles dat met drank te maken heeft, omdat Petra de Boevere onder die naam over haar onderneming en over dranken schrijft. Ze is bovendien bekend in heel Nederland en levert, via haar webwinkel, ook in heel Nederland en niet alleen in Sluis of Zeeland.
Lang stond er op haar winkelruit zelfs ‘Meisje van de Slijterij’.
Nou weet ik niet precies hoe de website van Slijterij de Vuurtoren er in november uitzag, maar als we bekijken hoe die er nu uitziet, wordt ook daar met enige regelmaat de naam ‘Meisje van de Slijterij’ gebruikt. Zoals in de header van de website (zie hierboven) en ze verkoopt ‘Proefdozen Meisje van de Slijterij’, ofwel de ‘meisjesdoos’ die dagelijks vanuit Sluis door het land worden verstuurd. Zelfs op haar flessen Zeeuwierjenever staat dat het van het Meisje van de Slijterij is.
(Persoonlijke noot: ik vergeet altijd dat het eigenijk Slijterij de Vuurtoren heet. Ik ken het alleen maar als Meisje van de Slijterij en daar kan ik de winkel van Petra de Boevere ook prima op vinden via Google)

Meisje van de Slijterij is alleen maar een boek

Het reclamebureau dat Meisjes van de Slijterij heeft bedacht als nieuwe naam voor Drankenhal Lamers, zegt dat de naam geen probleem op moet leveren, omdat beide slijterijen in andere provincies gevestigd zijn. Bovendien vindt het reclamebureau dat het merk Meisje van de Slijterij alleen ingeschreven is ter bescherming van het gelijknamige boek. Ze hebben juridisch advies ingewonnen bij een advocaat, die hen kennelijk verzekerd heeft dat de naam geen problemen op zal leveren.

Handelsnaam levert geen probleem op

Het reclamebureau vervolgt het relaas door te zeggen dat beide slijterijen in een heel ander geografisch gebied zijn gevestigd. De een in Brabant, de ander in Zeeland. Voor bescherming door het handelsnaamrecht is inderdaad van belang waar de bedrijven gevestigd zijn. Als de namen hetzelfde zijn, maar ze allebei een ander werkgebied hebben, kunnen beide bedrijven met die naam blijven bestaan.
De vraag is of Slijterij De Vuurtoren de naam Meisje van de Slijterij wel voldoende als handelsnaam gebruikt. Het gaat daarbij enkel om het gebruik van de naam, niet of deze ook is ingeschreven bij de KvK. (Meisje van de Slijterij, die zonder s, is namelijk niet als handelsnaam ingeschreven). Als we er, gezien de vermelding ervan op de website, van uitgaan dat de naam voldoende als handelsnaam wordt gebruikt, is er een probleem. De namen lijken te sterk op elkaar en ze werken beide in exact dezelfde branche. Voor zover het nog gaat om de regio waar ze in werken: De Vuurtoren verscheept de producten door heel Nederland. De handelsnaam wordt daardoor niet enkel in Sluis gebruikt.

Meer over Meisje van de Slijterij bij Omroep Brabant / Maasdriehoek Kliknieuws / Meisje van de Slijterij / De Gelderlander / The Post Online

lees ook:
Waarom een merk registreren wél nodig is
Auteursrecht of Merk
Mag Café Hoppe blijven bestaan?

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.