Marketing met Persoonlijke Foto’s, mag dat?
Oypo, de fotodienst waar fotografen foto’s kunnen uploaden, zodat hun klanten via dat kanaal weer foto’s kunnen bestellen, had een leuke Vaderdagactie. Fotografen konden een nieuwsbrief laten versturen via Oypo. In die foto’s werden foto’s gebruikt die van de klant waren waar de e-mail naar verzonden werd. Een gepersonaliseerde e-mail dus. Mag dat wel?
Persoonsgegevens en schoolfotografie
Allereerst zou je je natuurlijk af kunnen vragen hoe de gegevens van de mensen aan wie de e-mail werd gestuurd, bij een bedrijf terechtkomen. Dat doen de mensen zelf. De fotograaf gaat bij een school de foto’s van de kinderen maken. Deze kinderen krijgen een kaartje mee met een nummer erop. Dat nummer correspondeert met een set schoolfoto’s die de fotograaf heeft gemaakt. De gegevens worden dus pas met dat nummer en met de foto’s gekoppeld wanneer de ouders met het nummer gaan inloggen en gegevens op moeten geven om eventueel foto’s te kunnen bestellen.
LawStories in je mailbox?
Klanten mag je mailen
Klanten mag je een e-mail of nieuwsbrief sturen, zolang dat enigszins in verband staat met het product dat ze al eens eerder kochten. Ook als ze wel al ingelogd hebben en gegevens hebben achtergelaten, maar de foto’s nog niet gekocht hebben, zou het geen probleem hoeven zijn om deze mensen te mailen. Met de (gepersonaliseerde) e-mail is dus niets mis.
Portretfoto’s voor commercieel gebruik
In een nieuwsbrief de foto’s van je eigen kind tegenkomen. Als je niet goed oplet, kan het net lijken alsof iedereen diezelfde nieuwsbrief met dezelfde foto’s heeft gekregen. Dat zou inderdaad niet zomaar mogen. Het zou dan immers lijken alsof de ouders van dat kind toestemming zouden hebben gegeven voor dit commerciële gebruik. Dat de schoolfotograaf van een bepaald systeem gebruik maakt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat een persoon ook met dat bedrijf geassocieerd wil worden.
Gelukkig werd er niet één kind voor alle e-mails gebruikt, maar kreeg elke ouder een nieuwsbrief met foto’s van hun eigen kind.. Maar mag de foto wel voor deze gepersonaliseerde nieuwsbrief gebruikt worden? Dat is toch ook commercieel gebruik?
Persoonlijke foto’s voor een persoonlijke aanbieding
Tsja, de foto’s worden natuurlijk wel ‘commercieel’ ingezet als je aan de geportretteerde of in dit geval aan de ouders van de geportretteerde, producten wil verkopen met de foto daarop. Maar het is niet commercieel in de zin van het portretrecht. Het portret wordt namelijk niet eens openbaar gemaakt. Alleen de geportretteerde (en de ouders van de geportretteerde) krijgen de foto’s en de producten met de foto’s te zien. Portretrechtelijk is er daarom naar mijn mening niet veel aan de hand.
Verwachtingenmanagement
Toch heb je liever geen geschrokken of boze ouders aan je deur. Verwachtingenmanagement is daarom belangrijk. Dit probleem moet je vooral met marketing en communicatie op weten te lossen. Vertel daarom zo duidelijk mogelijk dat het een persoonlijke e-mail is en dat de producten al gepersonaliseerd in de e-mail worden aangeboden.