Je moet niet lief doen tegen je zakenpartner
In het spel kent men geen liefde, zei mijn moeder altijd. Als we vroeger bijvoorbeeld Kolonisten van Catan speelden, probeerde ik natuurlijk in te spelen op haar moedergevoelens om mij zo iets te gunnen, waarvan ik ook wel wist dat het niet per se in haar voordeel zou zijn. Dat werkte vaker niet dan wel. Als het niet werkte werd het altijd onderbouwd met ‘in het spel kent men geen liefde’. Zat ik dan, zonder die erts die ik zo hard nodig had. Maar het is natuurlijk wel waar wat ze zei. Het lief doen, schiet je heel vaak namelijk niets op. Er kan zelfs misbruik van gemaakt worden. Al helemaal als je een juridische verbintenis met een ander hebt. Geen liefde dus, maar harde regels.
Zorg dat je duidelijk en eerlijk bent
Wij Nederlanders staan bekend om onze directheid. Eerlijk zijn, noemen we dat. Tja, je zult mij niet horen zeggen dat ik dat altijd even fatsoenlijk vindt. Soms mag je best wel eens een mening voor je houden. Maar niet wanneer je met iemand samenwerkt en het gaat om jullie zakelijke relatie. Tussen zakelijke partners en tussen een opdrachtnemer en opdrachtgever moet altijd precies duidelijk zijn wat ze bedoelen. Dat begint natuurlijk al bij de offerte. Stel deze zorgvuldig op, zodat er geen gaten ontstaan. Als je offerte uit meerdere onderdelen bestaat, baken die onderdelen dan duidelijk af, zodat daar later geen misverstanden over kunnen ontstaan. Zorg bovendien dat je algemene voorwaarden in orde zijn en stel ze ter hand. Dat is allemaal slechts het begin. Blijf tijdens de opdracht eerlijk en duidelijk naar elkaar. Niet tevreden? Niet lief doen! Laat het merken en bevestig dat even per e-mail. Want alles wat je gezegd hebt, kun je zomaar vergeten of de ander kan het verdraaien en wat is dan nog waarheid?
LawStories in je mailbox?
Heb je haar weer met haar schriftelijk
Sorry, beroepsdeformatie. Ik weet ook best wel hoe lastig het is hoor. Je wil snel schakelen. Geen gedoe met een genuanceerde offerte, niet nog eens tien minuten kwijt zijn om dat telefoongesprek van net uit te werken en per e-mail nog eens te bevestigen. Gewoon gaan! Werken! Dat doen waar mensen je voor betalen. Geen juridische en administratieve rompslomp. Trust me, I get it. Ik heb ook wel eens de fout gemaakt om te snel te willen handelen, iemand iets te gunnen, onterecht iemand te vertrouwen, waardoor er het een en ander misging. Ik heb mijn eigen klanten gelukkig nooit voor het gerecht hoeven te slepen. We zijn er altijd wel uit gekomen, maar dat heeft me vaak genoeg al een hoop geld gekost. Afspraken maken, dat genuanceerd doen én het vervolgens op papier zetten. Dat is belangrijk. Hoe groter het belang, hoe belangrijker het is om schriftelijk afspraken te maken en hoe belangrijker het wordt om een natte handtekening te krijgen.
Bah, een natte handtekening? Brrrr
Ja joh, kan ik ook niet helpen. Vroeger had je gewoon de handtekening en begreep iedereen waar je het over had. Maar ja, nu denkt iedereen dat een handtekening die je op zo’n mini teken-tablet zet ook een handtekening is. Dat je een handtekening ook met je muis kunt maken. Dat de handtekening die je op je computer hebt staan en in je PDFje plakt ook een echte handtekening is of ouderwetser: dat de handtekeningstempel hetzelfde is als een echte handtekening. Het idee is dat een digitale handtekening relatief eenvoudig te manipuleren is. Een handtekening van pen op papier, die we dus de natte handtekening noemen, kun je veel minder makkelijk vervalsen. Alhoewel mijn vader, toen ik net uit huis was, best wel eens mijn handtekening heeft nagebootst om wat administratieve zaken wat soepeler te regelen. Geen haan die er naar kraaide. Op zijn eigen handtekening daarentegen, werd hij wel eens aangesproken dat die niet echt zou zijn… Je verzint het niet.
Maar goed. De natte handtekening dus. Van pen op papier. Dat geeft dwingende bewijskracht. Staat er een handtekening onder een contract, dan moet dat wel zijn wat er is afgesproken. Dan moet het wel waar zijn. Als het dat niet is, moet je maar zien te bewijzen dat het jouw handtekening niet is of dat er toch wat geklooid is aan het bewijsstuk. Good luck with that. Gaat je in elk geval een hoop geld kosten.
Zo’n ‘digitale handtekening’ heeft niet diezelfde bewijskracht. Zeg je dat het niet klopt en dat het gemanipuleerd is en kun je dat onderbouwen, dan kan daar makkelijk van zeggen dat hij/zij dat gelooft.
Er bestaat overigens ook wel zoiets als een echte digitale handtekening hoor. Maar daar zijn behoorlijk wat voorwaarden aan verbonden. Dat is niet al te eenvoudig om te gebruiken op dit moment.
Wees niet te lief
Slecht nieuws brengen is niet altijd even leuk. Bovendien wil je in alle redelijkheid met elkaar om kunnen gaan.
Toch: wees niet te lief. Hoe graag je zaken ook op een vriendelijke manier wil oplossen, wanneer het voor onduidelijkheid zorgt heb je er helemaal niets meer aan. Zorg altijd dat duidelijk is hoe jij in de zakelijke relatie staat. Moet er iets verbeteren, geef dat duidelijk en (uiteindelijk) schriftelijk aan. Zeg liever niet “we moeten nog de puntjes op de i zetten”, als je eigenlijk bedoelt “dit is helemaal niks, laten we opnieuw beginnen”.
Coulance of Nakoming?
Stel dat je opdrachtgever zegt dat je het werk niet goed hebt gedaan of niet volgens de overeenkomst hebt gedaan, maar jij van mening bent dat je het wel goed hebt gedaan. Ook dan wil je waarschijnlijk in veel gevallen je opdrachtgever toch te vriend houden. Je moet alleen voorkomen dat je de opdrachtgever het gevoel geeft dat jij toegeeft een fout gemaakt te hebben. Als jij van mening bent dat je helemaal geen fout hebt gemaakt, moet je dat gewoon zeggen. Geef aan wat er is afgesproken en wat je geleverd hebt en waarom dat gewoon conform overeenkomst is. Vervolgens zou je aan kunnen bieden om uit coulance toch nog iets aan te passen, toe te voegen, te wijzigen of wat er dan ook nodig is, zonder dat er extra kosten voor in rekening gebracht worden. Zo kan de opdrachtgever nooit zeggen dat jij niet aan de overeenkomst voldaan hebt en dat je dat zelf ook hebt toegegeven. Het kan bovendien extra klachten voorkomen.
Vriendelijk maar eerlijk
Kortom: je mag best vriendelijk zijn, maar wees ook eerlijk. De tone of voice kan veel verschil maken in hoe iemand je opmerking opvat. Zorg dus bij het kiezen van de woorden voor de duidelijkheid en in de manier waarop je het zegt voor de vriendelijkheid.