Fotograaf: waarom je niet met een vragenlijst of intakelijst moet werken

Fotograaf: “Ik lees hier dat het heel belangrijk voor jullie is dat je tante uit Australië bij de bruiloft is en dat het heel bijzonder is dat ze erbij kan zijn.” Bruidspaar: “Ja, ja, heel belangrijk. We hebben haar al 10 jaar niet meer gezien en ze is al heel oud. Het is echt een hele onderneming voor haar.” Fotograaf: “Ah, ja, ik begrijp het. Heel bijzonder. Maar ik kan niet beloven dat ik haar ook op de foto zet hoor.”

Fotograaf waarom je NIET met vragenlijsten moet werken

Wat je belooft moet je ook doen

Zie je het bruidspaar al kijken wanneer je zou zeggen dat je maar gewoon wat fotografeert en dat het dus best kan zijn dat je belangrijke zaken wist, ondanks dat je ook op de hoogte was van die belangrijke personen, of het tijdstip waarop de taart zou worden aangesneden. Het bruidspaar mag vertrouwen op jouw kunde.

Als het bruidspaar jou dus belangrijke informatie geeft, moet je daar wel wat mee doen. Als voor het bruidspaar dan alsnog onzeker is of je iets met die informatie doet, wat heeft het dan voor zin om die informatie aan jou te verstrekken. En als jij toch niet per se iets met die informatie gaat doen, waarom wil je het dan krijgen?

Taak van de fotograaf

Als fotograaf van een bruiloft of een evenement, is het je taak die dag zo goed mogelijk vast te leggen. In je eigen stijl en conform afspraken die je gemaakt hebt. Dat je niet elke seconde vast kunt leggen zal iedereen (moeten) begrijpen. Maar het is wel jouw taak en verantwoordelijkheid als fotograaf om de belangrijke momenten vast te leggen.

Op een congres zorg je voor in elk geval een foto van elke spreker en van de dagvoorzitter, van de volle zaal met het publiek en van de pauzes, bijvoorbeeld. En van soorten foto’s die met de organisatie zijn afgesproken.
Tijdens een bruiloft moet je ook alle belangrijke momenten vastleggen, zoals toch op z’n minst de kus, het uitwisselen van de ringen, toespraken (hoe saai dat beeld wellicht ook is), het aansnijden van de taart en als een boeket wordt weggegooid, ook dat. Natuurlijk zorg jij er als fotograaf voor dat je weet wie de ouders en grootouders en broers en zussen zijn, want die mogen niet ontbreken, ondanks dat je niet iedereen op de foto kunt zetten. Maar als je dan weet dat de tante uit Australië zo belangrijk is en je hebt haar niet goed op de foto gezet, dan is dat wellicht toch een wanprestatie te noemen. Je had die informatie dan misschien liever niet willen hebben.

Kijk uit met de vragenlijst

Niks mis met een vragenlijst of intakelijst natuurlijk. Net zoals je graag de planning van de dag ontvangt. Juist met die informatie kun je ook het een en ander bespreken, zoals bereikbaarheid van locaties en of de planning voor jou ook wel haalbaar is.

Die vragenlijst is dus ook prima, maar zorg dan wel dat je wat met die informatie doet. Omdat je kennis hebt van bepaalde zaken, zal je opdrachtgever (terecht) verwachten dat je ook wat met die informatie doet. Dit kun je dus niet zomaar naast je neerleggen. Vraag daarom niet om meer informatie dan je nodig hebt voor de uitvoering van de opdracht of zorg dat je wat met die informatie kunt kunt en gaat doen.

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*