• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

De leverancier die niet levert

15 oktober 2013 door Charlotte

Als je producten (door)levert heb je te maken met een leverancier. Of het nu een leverancier is die speciaal producten voor jou maakt of dat je simpelweg wat voorraad inkoopt om je webwinkel weer te verkopen. Of misschien lever je wel een dienst waar je soms spullen of onderdelen voor nodig hebt. Om de leverancier wil je kunnen rekenen, maar wat nu, als dat niet blijkt te kunnen?

Zakelijke levering

Een levering van de ene onderneming aan de andere onderneming is een zakelijke overeenkomst. Heel anders dan wanneer een onderneming aan een consument moet leveren. Consumenten genieten namelijk extra bescherming. Ondernemingen hebben daar niet of nauwelijks mee van doen.
Vergis je er vooral niet in. De rechten die je als consument hebt tegenover een winkel of leverancier, heb je als ondernemer niet. Het is daarom extra belangrijk goede en duidelijke afspraken te maken. Bijvoorbeeld over de levering, zoals leveringstermijn en leveringsdatum, prijs, mogelijkheid om te ontbinden als er niet aan de overeenkomst voldaan wordt en dergelijke. De leverancier zal meestal algemene voorwaarden hanteren. Jij zou als ondernemer ook eigen inkoopvoorwaarden kunnen hanteren.
Dat is vooral handig wanneer de leverancier geen algemene voorwaarden heeft, anders krijg je een zogenaamde battle of forms tussen de twee algemene voorwaarden.

Levering blijft uit

Wat moet je doen als de leverancier niet nakomt. De producten komen maar niet en jij hebt klanten die op die producten staan te wachten. Of je hebt een vooruitbetaling gedaan en hebt daardoor nu geen geld om aan andere producten uit te geven, terwijl je deze ook nog niet in huis hebt. Je wilt voorkomen dat jouw onderneming stil komt te liggen of een slechte reputatie krijgt omdat de levering uitblijft.
Uiteraard is het allereerst verstandig zoveel mogelijk proberen te regelen dat je achteraf mag betalen. Zo loop je het minste risico en ben je het geld in elk geval niet kwijt wanneer die levering maar niet komt. Daarnaast kan het verstandig zijn aan je klanten niet een te snelle levering te bieden, maar wat ruimte in te bouwen voor het geval er iets mis gaat.
Blijft levering uit, dan pleegt de leverancier meestal wanprestatie. In de meeste gevallen zul je de leverancier in gebreke moeten stellen. Pas daarna kun je bijvoorbeeld schadevergoeding vorderen of ontbinden.

Verzuim

Het is belangrijk dat de leverancier in verzuim is. Dat is een leverancier pas op een bepaald moment. Dat hangt meestal af van de afspraken die jullie hebben gemaakt omtrent de levering.

Geschatte levering
Is de leveringstermijn of leveringsdatum maar ongeveer aangegeven, bijvoorbeeld ‘3 á 4 weken’, dan is er geen sprake van een zogenaamde fatale termijn. Je zult daarom na 4 weken de leverancier in gebreke moeten stellen. Dat wil zeggen dat je een brief (of e-mail) stuurt waarin je aangeeft wat er wanneer geleverd zou zijn, dat dit nog niet gebeurd is en dat je de leverancier nu in gebreke stelt. Je moet de levernacier daarna nog een redelijke termijn geven om te leveren. Die termijn noem je ook in die brief. Bij voorkeur neem je er een uiterste datum in op. Na die laatste datum is de leverancier in verzuim.

Fatale termijn
Is er een exacte datum afgesproken of een exacte leveringstermijn, dan is er sprake van een zogenaamde fatale termijn. Na die exacte datum is de leverancier meteen in verzuim. Een ingebrekestelling is in dat geval niet nodig. Wil je echter de relatie met de leverancier wel goed houden, is het meestal verstandig alsnog de kans te geven te leveren en dus toch een ingebrekestelling te versturen. Anders leveren ze niet meer graag aan jou.

Schade of Ontbinding

Nadat de leverancier in verzuim is, heb jij schade geleden. Die schade kun je vorderen. Het is ook mogelijk de overeenkomst te ontbinden. Dat wil zeggen dat de leverancier niet meer hoeft te leveren en jij niet meer hoeft te betalen (en het vooruitbetaalde terugkrijgt).
Soms kan het verstandig zijn tijdig aan te geven welke schade het jou toebrengt als de leverancier niet op tijd zal leveren. Als ze dat weten en je hebt het op een vriendelijke manier verteld, zijn ze wel eens bereid speciale afspraken te maken en extra hun best te doen om op tijd te leveren. Zij zitten tenslotte ook niet te wachten op een ontbinding of schadevergoeding.

Hoe pak jij het aan als een leverancier niet nakomt?

Lees ook:
– Waarom zou ik alles op papier zetten?
– Wind er geen doekjes om
– Hoe maak ik een goed klantcontract?
– Een goede juridische offerte
– Mag ik annuleringskosten rekenen?

Categorie: Contracteren Tags: contract

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.