3 lessen die ondernemers kunnen leren van #Girlboss
Je hoeft de serie, het boek of zelfs de term #Girlboss niet te waarderen om er toch iets van te kunnen leren als ondernemer. In 2015 las ik het boek in twee dagen uit. De Netflix-serie keek ik in één dag uit. Wat je ook van het boek of de serie vindt, we kunnen er best wat van leren. Want verkopen, dat kon ze wel.
Wees jezelf!
De naam Nasty Gal alleen al. In eerste instantie misschien niet de meest aansprekende naam, maar het paste wel bij de brutale en eigenzinnige ‘bitch’ die Sophia lijkt te zijn. Ze verkoopt wat ze zelf leuk zou vinden of maakte dat van wat er al bestond. Ze zette alles naar eigen hand.
Gecombineerd met zelf gemaakte foto’s, die misschien niet eens van de beste kwaliteit waren, maar die daardoor juist wel persoonlijk waren. Wist je trouwens dat kleding het beste verkoopt wanneer het gepresenteerd wordt op een model? Mensen krijgen er dan een gevoel bij. Het wordt overigens ook vaker teruggestuurd, omdat kleding op het model er natuurlijk anders uitzien dan bij de koper.
Overigens betekende dat ook dat ze social media inzette. Maak ook op je bedrijfspagina’s op Facebook en Instagram persoonlijk contact!
LawStories in je mailbox?
Check de naam!
In de serie zie je dat, nadat Nasty Gal Vintage van eBay wordt gegooid, ze een eigen website begint. Ze vertelt aan al haar klanten dat ze terug zal komen als NastyGal.com. Ze is enkele maanden bezig om die website op te zetten. Tegen de tijd dat het online moet komen, blijkt opeens dat NastyGal.com al een pornosite is. De domeinnaam was nog niet geregistreerd, laat staan gecontroleerd, voor Sophia al haar klanten vertelde dat haar nieuwe website NastyGal.com zou zijn. Een naam verzinnen is goed, maar controleer altijd of deze nog vrij is, ook voor het geval je (later) het als merk in wil schrijven.
Lees hierover: Hoe je een bedrijfsnaam het beste beschermt
Houd je aan de regels
In het geval van Sophia is het allemaal goed gegaan. Ondanks dat ze van eBay gegooid werd, liep haar website meteen al als een malle. Toch is het zonde om van een kanaal verwijderd te worden, tijdelijk of voor altijd, omdat je je niet aan de regels houdt. Je zou meer succes kunnen hebben als je wel de regels zou hebben gevolgd. Meestal is het breken van de regels niet nodig om populair te worden. Doe het anders dan de anderen, maar breek de regels niet. Het maakt je bovendien betrouwbaarder.
Lees ook: Weer zo’n kutklant die zich beroept op het consumentenrecht