Hoe organiseer je een promotioneel kansspel?

Ofwel: hoe organiseer je een winactie of of kleine loterij? Kansspelen mag je helemaal niet zomaar organiseren. Daar heb je een vergunning voor nodig. Maar voor kleine winacties worden helemaal geen vergunningen afgegeven… Help! Daarom is er sinds 2006 een gedragscode voor promotionele kansspelen als aanvulling op de wet. Zo kun je als (web)winkel, blog of andere ondernemer ter promotie toch een kansspel organiseren. Sinds 1 januari 2014 zijn de regels een klein beetje aangepast en duidelijker gemaakt. Hieronder leg ik de belangrijkste regels uit.

Promotionele Kansspelen in Nederland organiseren

Wat is een promotioneel kansspel?

Het woord zegt het eigenlijk al: het moet gaan om promotie waarbij je alleen kunt winnen door middel van een kans.
Promotie moet zijn ten behoeve van een product, dienst of organisatie, zoals je eigen bedrijf of dat van een ander. Het kansspel mag dus geen zelfstandige activiteit zijn, maar is altijd ter promotie van iets.
Kansspel gaat erom dat de winnaar door een kans of loterij gekozen wordt. Dus niet vanwege de mooiste slagzin, maar door trekking. Dat mag ook door middel van een sweepstake, waarbij vooraf is bepaald welk lotnummer wint en de winnaar zich vervolgens moet melden.

Klein vs Groot Promotioneel kansspel

Organiseer je slechts een klein promotioneel kansspel, dan zijn er minder regels van toepassing dan wanner je een groter promotioneel kansspel wil organiseren. Handig dus, om te weten binnen welke categorie jouw kansspel valt.
De gedragscode gaat uit van een groot promotioneel kansspel. Je mag dan een keer per jaar, per product, dienst of organisatie een kansspel organiseren en per kansspel 20 trekkingen (met meerdere winnaars) houden. De uit te reiken prijzen mogen in totaal niet meer dan €100.000 bedragen.
Een klein promotioneel kansspel gaat over prijzen die maximaal €4.500,- waard zijn. Er is dan geen beperking in het aantal kansspelen en trekkingen.

Wat moet je regelen voor je een kansspel organiseert?

Wat kan ik winnen?
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat duidelijk is wat er te winnen valt. Welke producten of diensten. Of zijn het misschien kaartjes voor een evenement? Mag allemaal. Is het iets waar je een waarde aan kunt verbinden, dan moet je deze (verkoop)waarde noemen. Sommige zaken, zoals een meet & greet, zijn lastig in geld uit te drukken. Daar hoef je de waarde niet van te noemen. Een omschrijving is dan voldoende. Geef je een prijzenpakket weg, noem dan de waarde van het pakket.

Hoeveel mensen kunnen winnen?
Vertel ook hoeveel stuks je per kansspel weg gaat geven. Is dat er een of zijn het er meerdere? Zijn het verschillende producten of allemaal dezelfde? Als je meerdere stuks van hetzelfde weggeeft, is het logisch dat je ook net zoveel winnaars kiest. Geef je verschillende producten weg, zal niet meteen duidelijk zijn of dit allemaal naar 1 persoon gaat of dat je voor elk product een andere winnaar kiest. Meldt dit dus duidelijk vooraf.

Welke regels hanteer je?
Bij een groot promotioneel kansspel ben je verplicht om kanspel voorwaarden of algemene voorwaarden te hanteren en deze gratis ter beschikking te stellen. Je legt daarin uit hoe en wanneer iemand mee kan doen bijvoorbeeld en wanneer de trekking plaatsvindt. Maar bijvoorbeeld ook hoe de prijs uitgereikt zal worden en hoe de winnaar bekend gemaakt zal worden. Je kunt er verder alle eigen regels in opnemen die je wilt, zolang ze maar niet indruisen tegen de wet. Voor een klein promotioneel kansspel is dit niet nodig, maar vaak wel handig.

Wanneer vindt de trekking plaats?
De gedragsregels regelen hier weinig over. Enkel dat de resultaten van de trekking binnen 3 maanden na beëindiging van het kansspel bekend gemaakt moeten worden. Het is daarom simpelweg handig om te melden wanneer het kansspel begint en eindigt (in welke periode mensen dus mee kunnen doen) en wanneer de trekking is of de trekkingen zijn. Zo weten deelnemers waar ze aan toe zijn en krijg je geen boze reacties of onnodige vragen.

De regels tijdens en na het kansspel

Duur en trekking
Je mag dus grotendeels je eigen regels bepalen voor het kansspel. Deze kun je opnemen in algemene voorwaarden of, als het er weinig zijn, vermeld je ze bij het kansspel zelf.
Een promotioneel kansspel moet beperkt zijn in tijd en mag dus niet eeuwig duren. Maar het kansspel mag bijvoorbeeld wel een jaar lang duren, zodat mensen op willekeurige tijdstippen mee kunnen gaan doen en je elke maand een trekking houdt. Die trekking gaat dan over alle deelnemers. Sluit je eerdere deelnemers uit, is er sprake van een nieuw kansspel.

Uitslagen
Ongeacht het aantal trekkingen of het moment daarvan, moet je binnen 3 maanden na beëindiging van het kansspel de resultaten van de trekkingen bekend maken. Als je meerdere trekkingen binnen een kansspel doet, moet je ook duidelijk maken van welke trekking iemand de winnaar is. Hoe je de winnaars bekendmaakt schrijft de gedragscode niet voor. Zolang voor de kansspelautoriteit achteraf maar in te zien valt hoe de trekking is verlopen en wie er gewonnen heeft. Het is verstandig vooraf te melden of je de uitslagen van de trekkingen openbaar bekend maakt of dat je de winnaar en persoonlijk bericht stuurt.

Alle prijzen uitreiken
Je zult alle prijzen daadwerkelijk moeten uitreiken. Dat iemand zich niet gemeld heeft of niet reageert op de uitslag, doet niet ter zake. Om te voorkomen dat je in de problemen raakt wanneer iemand zijn prijs niet komt claimen, is het goed in je eigen regels hierover iets op te nemen. Allereerst hoe de winnaar bekend gemaakt zal worden, zodat deelnemers weten of ze een website of Facebook pagina in de gaten moeten houden of dat ze bijvoorbeeld een mailtje krijgen wanneer ze gewonnen hebben. Vervolgens zou je daar de regel aan kunnen verbinden dat een winnaar zich binnen een bepaald aantal dagen of weken moet melden om de prijs te claimen. Doet de winnaar dat niet, zal er opnieuw getrokken worden tussen de overige deelnemers. Net zo lang tot iemand op tijd de prijs claimt. Geef dus wel een redelijke periode om de prijs ook daadwerkelijk te kunnen claimen. Bijvoorbeeld een of meerder weken.
Met sweepstakes zal dit lastiger zijn om te realiseren. Zorg daarom bij sweepstakes dat je het product altijd op voorraad zult blijven houden voor het geval de winnaar zich komt melden. Bij een sweepstake kun je het tenslotte niet meer aan een ander toebedelen. Als er een dienst te winnen valt of tickets voor een bepaald evenement, kun je in de omschrijving van de te winnen dienst of tickets omschrijven dat dit voor een specifieke datum is of dat de dienst in een bepaalde periode uitgevoerd moet worden. Door dit onderdeel te maken van de omschrijving of op te nemen in de voorwaarden, voorkom je dat je iets onmogelijks moet uitkeren.

Laatste tips

Bovenstaand beschreef ik de regels, zoals ze nu in Nederland gelden. Houd je een winactie op je eigen blog of stel je een product of dienst ter beschikking zodat iemand anders voor jou een winactie kan organiseren op diens website, heb je aan deze regels voldoende.
Organiseer je de winactie op een extern platform, zoals op social media, zul je óók rekening moeten houden met de regels die daar gelden voor het organiseren van winacties en kansspelen.
Een wedstrijd (de mooiste, grootste, liefste, beste, jongste, oudste etc.) waarbij er op basis van subjectiviteit een winnaar wordt gekozen en dus niet op basis van een loterij een winnaar gekozen wordt, is er geen sprake van een (promotioneel) kansspel en hoef je dus ook niet aan deze regels te voldoen.
Hoe duidelijker, eerlijker en transparanter je vooraf bent, hoe minder gedoe het je later op zal leveren. Bereid het dus goed voor en denk er goed over na. Verzin alvast oplossingen voor verschillende (doem)scenario’s, zodat je dit op kunt nemen in de omschrijving of de regels van je winactie.

Heel veel succes met het organiseren! Op naar de naamsbekendheid.

Dit vind je vast ook interessant:
Winacties volgens de regels in Nederland (2013)
Facebook Share, Like & Win acties (2013 + update)
Betaalde blogs en Google voeren oorlog
Reclamecode Social Media

photo credit: Leo Reynolds via photopin cc

Comments

  1. Je mag dus zonder vergunning ook een groot promotioneel kansspel organiseren? En mag je dan bijvoorbeeld 1000 loten verkopen a 5 Euro? We willen de kosten in mindering brengen a 3000 euró mag dat? En de rest schenken aan een goed doel.

  2. Hi Charlotte,

    Het blijft interessant die Gedragscode. Wat ik niet goed begrijp is dat je zegt dat zodra je ‘eerdere deelnemers uitsluit’ er sprake is van een nieuw kansspel. Op zich snap ik het, want de kansen zijn dan niet gedurende het promotionele kansspel voor elke deelnemer hetzelfde.

    Maar je moet toch wel een promotioneel kansspel kunnen houden waarbij rekening wordt gehouden met bepaalde deelnamemomenten?

    Voorbeeld: Spel duurt drie maanden, drie deelnamemomenten (“koop iets in januari, februari of maart en maak elke maand kans op 1 van de 5 X”), vervolgens elke maand een trekking (3 totaal) uit de pool van kopers in betreffende maand?

    Het zou toch mooi zijn als die gedragscode met iets meer voorbeelden omkleed was.

    • Wanneer je drie deelnamemomenten hebt en er elke maand een trekking is uit de pool van kopers van diezelfde maand, organiseer je iedere maand een nieuw kansspel.
      Overigens is er geen beperking in het aantal kansspelen als je een klein promotioneel kansspel organiseert (met prijzen die minder dan €4.500,- waard zijn).

      • Beste Elske,

        Bedankt voor de snelle reactie!

        Toch begrijp ik het niet zo goed. Als je dus een groot promotioneel kansspel wilt organiseren, mag deze uit maximaal 20 trekkingen bestaan en totaal 100,000 euro aan prijzenwaarde. Je geeft aan dat dan élke trekking gedaan moet worden uit dezelfde pool deelnemer.

        Dus als je vier maanden lang een wekelijks TV programma promoot (zegge: 16 weken voor het gemak) waarbij elke week een reis van €6000 euro gewonnen kan worden (deelname door sms), moet er dan elke week een trekking gedaan uit een steeds groter wordende pool mensen? Lijkt mij onwenselijk! Zeker met betrekking tot transparantie van de winkansen.

        Het onderstaande voorbeeld dat bij de Gedragscode wordt gegeven betreft een groot promotioneel kansspel en er staat dat er winnaars ´per uitzending´ aangewezen mogen worden. Moet ik hier lezen dat ook deelnemers aan het spel van een vorige aflevering meegenomen moeten worden? Ik twijfel toch een beetje.

        Voorbeeld:
        ´Een bepaalde programmareeks op televisie kan éénmaal per jaar met een promotioneel kansspel worden gepromoot. Indien deze programmareeks elke week wordt uitgezonden dan kan twintig maal één of meer winnaars per uitzending worden aangewezen. (…).´

        Ben benieuwd waaruit jullie afleiden dat er geen deelname momenten mogen zijn!

        • Het zal inderdaad uiteindelijk aan de omstandigheden en het spel zelf afhangen. In principe is een promotioneel kansspel het “geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies”. Een nieuwe gelegenheid voor deelnemers om mee te dingen zal dan dus gelden als nieuw kansspel.

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.