Voor Frankwatching mocht ik het boek In Business (aff.) van Aranka van der Voorden recenseren.Een mooi vormgegeven hard cover boek, voor startende vrouwelijke ondernemers. Graag geef ik je de 13 tips die ik uit dit boek haalde.
“Met uurtje factuurtje ga je het niet redden.”
Want er zit een plafond aan je uurtarief en aan het aantal declarabele uren.
Je hoeft maar 10% verder te zijn
Je hoeft nog niet de beste expert te zijn in je markt om kennis te delen. Je moet vooral 10 tot 20% verder zijn dan je potentiële klant.
Strategieën mogen wijzigen
Ja, daar kun je klanten door kwijtraken. Dat zal altijd zo zijn wanneer je een nieuw pad inslaat. Maar op dat nieuwe pad, kom je weer nieuwe klanten tegen.
Community heeft de doelgroep vervangen
Bouw twee community’s:
- Een community rond je product of dienst, gericht op je ideale klant. Het is prima om in je community ook mensen aan te trekken die nog niet je ideale klant zijn, dat worden ze later waarschijnlijk alsnog. Maak je community onafhankelijk van sociale media, bijvoorbeeld door een e-maillijst te bouwen. Een ander interessant boek hierover is ‘De power van een contentplatform’ (aff.). Laat je community groeien. “Anders vis je steeds in dezelfde vijver en op een gegeven moment is die leeg.”
- Bouw een community rond jezelf, met andere ondernemers. Dit is je tribe. Het is een community van mensen die elkaar helpen.
Parkinson’s Law
Je neemt de tijd die je krijgt. Je bent er nooit 100% klaar voor dus geef jezelf een deadline. Streef niet naar perfectie. Jouw 80% is de 140% van iemand anders.
Zet loss leaders in
Als je bedrijf groter groeit, mag je nog steeds dingen voor weinig doen. Denk aan merchandise waar je niks of weinig aan verdient, maar wel naamsbekendheid oplevert.
Falen mag
Testen en falen moeten altijd een optie zijn. Buiten jezelf weet niemand het echt wanneer iets mislukt of anders gaat dan de bedoeling is. Ze kennen het originele plan niet en zijn er echt niet zo mee bezig als jij.
Geld is belangrijk
Geld is een goede graadmeter voor de gezondheid van je bedrijf. Het gaat niet om rijk worden, maar om het geld te verdienen dat je nodig hebt om je leven te kunnen leiden zoals je wil. Verdiep je in de cijfers, ook als je een boekhouder hebt.
3 groeiknoppen om aan te draaien
- systemen
- uitbesteden
- sales
Denk aan juridische zaken
Je moet het niet proberen te wingen met juridische zaken. Dat zijn dure fouten, zoals een opdracht niet schriftelijk vastleggen waardoor je kunt fluiten naar je geld.
Sales = matchmaking
“Ik verkoop niet, ik help met mijn producten.” Richt je met sales op de oplossing. Ga niet voor het hoogst aantal verkopen, maar de hoogst mogelijke winst. Je hebt meer aan terugkerende klanten.
Pareto-principe
80% van je inspanningen, levert maar 20% van het resultaat op. 80% van je klanten, leveren maar 20% van je omzet op. Besteed je tijd liever aan de 20% van je klanten die het meest opleveren en probeer dat percentage te verhogen.
“Dat veel ondernemers denken dat ze niet goed zijn in sales, is meestal te wijten aan het feit dat ze het te weinig doen om echt resultaat te zien.”
Durf te stoppen
Werkt het niet? Stop ermee.
In Business
In Business is het boek van Aranka van der Voorden. Ze startte als ondernemer met haar sportmerk Jogha, dat ze aandacht gaf door tegelijkertijd een Instagramaccount, blog en community op te zetten dat bekend werd als #fitgirlcode. Nu is ze ondernemerscoach en geeft ze in dit boek, samen met 12 andere vrouwen die ze interviewde, haar ondernemerslessen door aan startende (vrouwelijke) ondernemers.