Weekend bites: Space Oddity, Budweiser en auteursrecht op een zelfmoordbrief.
Kleine, leuke, juridische nieuwtjes of andere opvallende zaken. Zie je wel dat jurist zijn leuk is!
Oeps!
Zelfs de grote jongens gaan niet zo secuur met auteursrecht om. Ach, was vast weer de stagiair.
Naast de af en toe abominabele drukkwaliteit her en der overtreft @ThalesGroup dat met een stockfoto /@bbbnijmegen pic.twitter.com/E5pprfCL9Y
— Gerdriaan Mulder (@mrngm) May 21, 2014
LawStories in je mailbox?
Auteursrecht op de zelfmoordbrief van je (ex-)man
Een slecht huwelijk, een ruzie, die eindigt in de zelfmoord van de man. Hij laat een briefje achter. Een website die opkomt voor mannen in echtscheiding publiceert de brief. De (ex-)vrouw claimt nu het auteursrecht op die brief, want zij is de nabestaande. Ik zou bijna willen zeggen: Only in America.
Facebook komt weer met Privacy update
Uitleg in de Huffington Post. Ik heb ze nog niet bekeken, maar er gaan veel stemmen op dat het juridisch weinig verbetering biedt en dit vooral een nieuwe marketing truc is.
Budweiser steelt commercial idee van Fotograaf
Een fotograaf maakte in 2011 een commercial over Budweiser en plaatste deze op zijn website. In 2013 maakte Budweiser voor Bud Light een commercial met hetzelfde idee. De fotograaf daagt Budweiser nu voor de rechter voor een inbreuk op auteursrecht.
Handelaar in WK Oranje nepkleding gepakt door Politie
Een man verkocht vanuit zijn kofferbak een partij nepkleding. De kleding is in beslag genomen.
Dat kan hem nog duur komen te staan.
Geen Space Oddity vanuit de ruimte meer
Een liedje naspelen (en op YouTube plaatsen) levert al snel een inbreuk op auteursrecht op. Astronaut Chris Hadfield wilde graag het liedje Space Oddity spelen vanuit de ruimte en dit uitzenden op YouTube. Een nummer van David Bowie. Om auteursrecht gedoe te voorkomen, vroeg hij om toestemming. Die kreeg hij. Als hij zijn filmpje een jaar later maar van YouTube zou verwijderen.
Lees er meer over op Vakblog van Raymond Snijders.