Webwinkelrecht: Wanneer is er geleverd?
Dagenlang niet bij dat bezorgde pakje kunnen, omdat het bij de buren ligt en als jij thuis bent, zij niet thuis zijn. Of het niet zo goed kunnen vinden met je buren en dat zij jouw pakje eerst nog een paar keer tegen de muur smijten, zodat die doos met ‘rechtop houden!’ en ‘BREEKBAAR!’ ook eens weet hoe het is om een normaal pakje te zijn. Het product dat erin zit is natuurlijk volledig aan diggelen. Reclameren bij de webwinkel zit er niet in ‘wij hebben het goed verpakt’ en ‘dit is duidelijk na het uitpakken pas gebeurd, dus het is uw eigen schuld’. Sta je dan. Maar wat doe je er tegen? Voorkomen dat het pakje bij de buren wordt bezorgd zit er eigenlijk niet in.
Nieuwe leveringsregels
De nieuwe consumentenwet (ingegaan op 13 juni 2014) schrijft voor dat een pakketje bij de koper zelf afgeleverd moet worden. Of bij een ‘door hem aangewezen derde’. Dat wil zeggen dat iemand die iets koopt, ook een alternatief adres op mag geven, zoals een kantooradres of het adres van een jarige waar het pakketje meteen naar toegestuurd mag worden.
LawStories in je mailbox?
Leveren bij de buren
Het pakket, zonder toestemming van de koper, af laten leveren bij de buren, is daarom nog geen levering. Als de koper daardoor het pakketje nooit ontvangt, is dit het risico van de webwinkel. Als webwinkelier zul je dan het product opnieuw moeten versturen.
Wat je natuurlijk wel kunt doen, is expliciet om toestemming vragen of het pakketje ook bij de buren afgeleverd mag worden. Daarmee zijn die buren opeens een ‘door de koper aangewezen derde’ geworden.
Als je dit doet door middel van een ‘tickbox’, zo’n vakje dat aangevinkt kan worden, zorg er dan wel voor dat de koper zelf dat hokje aanvinkt. Anders is het namelijk niet ‘aangewezen’. Aanwijzen impliceert een expliciete of nadrukkelijke handeling of mededeling.
Bij de leverancier
Zolang het pakje nog bij de leverancier is of bij een postkantoor of postpunt om de hoek, is het pakketje ook nog niet geleverd. In dat geval is het nog steeds bij de leverancier en de leverancier is niet een door de koper aangewezen derde.
Zodra de koper het pakketje wel in ontvangst heeft genomen of zelf heeft opgehaald bij het postpunt, is het pakketje geleverd. De consument kan dan niet meer zeggen het pakketje niet (juist) ontvangen te hebben.
14 dagen termijn
Het is belangrijk om te weten wanneer een pakketje is afgeleverd, om te weten wanneer de 14 dagen bedenktijd van het ontbindingsrecht beginnen te lopen. En dus, zoals eerder aangegeven, voor het bewijs of een pakje wel door de koper is ontvangen.
Afspraken en administratie
Maak goede afspraken met leveranciers. Zorg dat zij de pakketjes niet ergens anders afleveren dan jij met hen hebt afgesproken. Verschillende leveranciers bieden bijvoorbeeld de optie om pakketjes expliciet wel of niet bij buren af te leveren. Pakketjes die bij een postpunt terechtkomen, liggen daar vaak ook maar tijdelijk en worden vervolgens weer teruggestuurd.
Zijn pakketjes bezorgd, houd daar dan een goede administratie van bij. Zorg dat je van de bezorgdienst bewijs krijgt waar en wanneer het pakketje is afgeleverd, zodat je kunt controleren of het goed is gegaan.
– 6 tips over nieuwe Webwinkelrecht
– Webshops informeren slecht over kosten
– Hoe regel je conformiteit en klachtenafhandeling voor je webwinkel?
Foto: CC BY Barkbud