Webwinkelrecht: Geen volledige vooruitbetaling eisen

Heerlijk vind ik het, om meteen met iDeal af te kunnen rekenen. Hop, is het meteen van mijn bordje af. Kan ik ook niet meer te laat zijn met betalen. Een rekening delen met vrienden? Ik vraag of ze me een Tikkie willen sturen. Als webwinkel mag je betalen met iDeal echter niet verplichten. Je moét de mogelijkheid bieden om tenminste 50% van het aankoopbedrag achteraf te betalen. Dat recht hebben consumenten.

webwinkels mogen niet >50% vooruitbetaling eisen

Uitgangspunt: betalen bij levering

Het uitgangspunt is eenvoudig. Net als in een stenen winkel is het eerlijk oversteken. Terwijl het kassameisje (m/v) de producten in het door jou meegenomen katoenen tasje stopt, houd jij je pinpas tegen het pinapparaat aan en tikt je pincode in. Het kassameisje (m/v) geeft je je tas terug, en *piep piep* je hebt betaald. “Dank u wel voor uw aankoop en tot ziens”, je glimlacht vriendelijk terug en wandelt de winkel uit.

In de wet staat dat zo: “De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering.”

Dat is het uitgangspunt. Alsof het betalen en het ontvangen van het product tegelijkertijd gaan. Maar dat kan online niet. Het product moet nog opgestuurd worden. Meestal gaat er wel een dag of meer overheen voor je het product in ontvangst kunt nemen. Wat nu als er wat mis gaat bij de post en het pakketje nooit aankomt? Als je vooraf hebt betaald, ben je dan je geld kwijt?

Consumenten mogen niet vooruit betalen

Is er sprake van een consumentenkoop, dus wanneer een particulier iets koopt, dan is ook het uitgangspunt dat een consument niet meer dan 50% van het aankoopbedrag vooruit hoeft te betalen. Het mag natuurlijk wel, als de consument dat vrijwillig doet, maar een (web)winkelier mag dat niet verplichten.

Voorbeeld: vooruitbetaling in de algemene voorwaarden

Een webwinkel die handelde in computers en aanverwante zaken, had in de algemene voorwaarden opgenomen dat consumenten volledig vooruit moesten betalen of bijvoorbeeld via iDeal konden betalen. Daar ging de consument mee akkoord, maar weigerde vervolgens het volledige bedrag vooruit te betalen. Daarop weigerde de webwinkel de producten te leveren. Dat werd een rechtszaak.

De webwinkel had niet mogen eisen dat het volledige bedrag vooruit betaald zou worden. Dat ze dit hebben opgenomen in de algemene voorwaarden en dat de consument daarmee akkoord is gegaan helpt de webwinkel niet. Het is namelijk een zogenaamd onredelijk bezwarend beding, dat vernietigbaar is. Ofwel: de consument heeft terecht bezwaar gemaakt tegen die regel uit de algemene voorwaarden. De webwinkel had moeten leveren, waarbij de consument bij de levering dan de andere helft had moeten voldoen.

Alleen voor producten, niet voor diensten

Deze regel geldt overigens alleen bij het kopen van roerende zaken. Voor diensten mag dus wel volledige vooruitbetaling gevraagd worden.

Oplossing: iDeal + andere mogelijkheid

Het idee is dat een ondernemer meer risico moet kunnen nemen dan een consument. En laten we wel wezen: bij 50% vooruitbetaling is het risico nog best eerlijk verdeeld. Toch zul je het niet altijd even tof vinden dat mensen nette alles vooruit hoeven te betalen. Hoe los je dat op?

Biedt vooral iDeal als belangrijkste of standaard betaalmethode aan. Er hoeft niet groot op je website te staan dat 50% vooruitbetaling voldoende is. Zorg gewoon dat je ook een methode aanbiedt waarbij dus minimaal 50% bij ontvangst van het product of achteraf betaald mag worden. Zo zou je kunnen denken aan verzending onder rembours of je kunt gebruikmaken van een dienst als AfterPay. Deze geven je nog enige zekerheid dat er betaald zal worden. Je kunt natuurlijk ook gewoon afspreken dat de consument de tweede helft binnen een redelijke termijn moet overmaken. Dat kun je natuurlijk ook doen door de consument daarover nog een e-mail met een (iDeal) betaallink te sturen.

Extra kosten voor achteraf betalen

Voor alle betaalmethodes mag je de werkelijke bijkomende kosten in rekening brengen. Iemand via iDeal laten betalen, kost meestal ongeveer €0,25. Die zou je in theorie in rekening mogen brengen. Dat doet niemand, dus of dat commercieel nou wel zo verstandig is, is de vraag.

Het geeft je echter wel de mogelijkheid om een soort ontmoedigingsbeleid te voeren voor het achteraf betalen. Direct en vooraf met iDeal betalen is dan gratis. Een rembourszending kost meestal €18,35 + 1% van het aankoopbedrag. Dit bedrag mag je doorberekenen aan je klant. Veel mensen zullen er dan liever voor kiezen om via iDeal vooruit te betalen, dan dat ze deze extra kosten kwijt zijn.

Wil je meer weten over de regels waar een webwinkel aan moet voldoen? Lees dan Wetboek voor Webwinkels.

 21,65 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Webwinkels


About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Jeanine says:

    Hallo Charlotte,
    En hoe zit het dan precies met producten die op maat worden gemaakt? Bijv. een product dat speciaal voor de klant wordt gepersonaliseerd.
    Ben je bij dit soort producten ook verplicht om een achteraf betaalmethode aan te bieden of mag je hierbij wel een volledige vooruitbetaling verlangen? Dit omdat er natuurlijk meer werk en tijd in gaat zitten.
    Gr Jeanine

  2. Hallo,

    indien een consument op zijn account nog rekeningen heeft open staan, mag dan de achteraf betalingsoptie worden weggelaten voor een nieuwe bestelling?

Speak Your Mind

*