Super Social: boekrecensie en ervaring
Charlotte’s Law heb ik opgebouwd via social media. Mijn eerste klanten kwamen via Twitter. Social Media vind ik leuk en het is een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf. Social media verandert alleen ook in razend tempo. Hoe val je als bedrijf nog op tussen de grote hoeveelheid content en met de veranderende algoritmes? Daar gaat Super Social over.
Algoritmes tegen contentblindheid
We moeten social media leuk blijven vinden. Doen we dat niet, dan gebruiken we het misschien helemaal niet meer. Dat willen de social media kanalen voorkomen, schrijft auteur Elja Daae in haar nieuwste boek Super Social. Daarom bestaan de algoritmes: ze proberen je alleen de content te laten zien die je leuk vindt, zodat je wel rond blijft hangen.
Ik heb nog steeds een Facebookaccount, maar vooral vanwege de bedrijfspagina. Ik doe er persoonlijk bijna niets meer, omdat ik het er saai vindt. Ik zie veel van dezelfde soort berichten. Facebook lijkt bovendien te denken dat ik alle content uit groepen wel interessant zal vinden, waarom ben ik anders lid van zo’n groep. Facebook is me met het algoritme juist aan het wegjagen!
LawStories in je mailbox?
Focus op native content
Social media zijn niet zo te spreken op al die links die we plaatsen. Het zorgt er maar voor dat mensen van het kanaal af gaan, in plaat van blijven hangen.
Ik zou dus niet moeten linken naar mijn blog of video. Nee, dat moet direct op het kanaal gepubliceerd worden! De kanalen faciliteren dat ook steeds beter door video’s én live streams mogelijk te maken en LinkedIn heeft zelfs de mogelijkheid om langere artikelen te publiceren. Het is ook waarom Instagram IG TV introduceerde en we zelfs op YouTube stories kunnen delen.
Volgers zijn net mensen
Dit moet inmiddels toch wel tot je doorgedrongen zijn. Volgers, lezers en kijkers zijn net mensen. Het is een human to human business. Uiteindelijk zijn het mensen die beslissingen nemen, bedrijven aanraden en aankopen doen.
Lees ook: Vind ik leuk! Makkelijke Facebookmarketing.
Dat betekent dus ook dat je content gericht moet zijn op mensen. Maak en deel wat je zelf leuk vindt en wat je elders zou liken, delen of op zou reageren. Zo simpel is het.
Reageer altijd, al is het maar met een emoji
Dat is ook belangrijk om het algoritme te verslaan. Maak content die mensen leuk vinden. Die aansluit bij hun interesses, waarop ze graag reageren, content die ze willen delen en liken. Ofwel: zorg voor gesprekken en interactie. Dat doe je dus door content te maken waarover je zelf ook het gesprek aan zou gaan als je het op een pagina van een ander zou zien. Vergeet je volgers geen aandacht te geven! Reageer als ze reageren op jouw content. Waarom heb je anders een vraag gesteld?
Gedraag je, ook als bedrijf, als mens!
Focus op doelgroep
Nou ja, dat zegt Elja niet zo ongenuanceerd hoor, dat je je zou moeten focussen op de doelgroep. Maar wel dat je een keuze moet maken in onderwerpen. Je kunt niet voor iedereen over alles schrijven.
Veel uitgevers hebben daarom niche-accounts, gericht op een specifiek onderwerp en daarmee ook gericht op een specifieke doelgroep. Dat maakt het makkelijker om content te maken voor dat kanaal.
Als we het dan toch over kanalen hebben: het mag niet verbazen dat je als bedrijf op de kanalen aanwezig moet zijn, waar je doelgroep ook zit. Het kan dus ook zijn dat verschillende (sub)doelgroepen juist op verschillende kanalen zitten. Daar moet je de content dus ook op aanpassen. Dezelfde content maar zo, hatseflats, op alle kanalen delen schiet natuurlijk niet op.
Waar ik alleen nog niet zo over nagedacht had, maar Elja zeker wel een punt heeft: bedrijven kiezen er soms voor om een bepaald kanaal niet te gebruiken, vooral omdat ze zelf niet zoveel met dat kanaal hebben. Maar dat is natuurlijk hartstikke dom, als je doelgroep dat kanaal wel graag gebruikt!
“Hoe goed je ook bent in tekstschrijven, hoe ervaren je ook bent in communicatie: elk socialemediaplatform heeft een eigen manier van communiceren. En die kun je alleen maar leren als je bereid bent er tijd in te stoppen.”
In het boek bespreekt Elja precies welke kanalen voor welke doelgroepen geschikt zijn en waarom je er wel of niet aan moet beginnen of mee zou moeten stoppen.
Hashtags als zoekmachine
Elia heeft het maar kort over hashtags. Ik vind dat altijd een interessant iets.
Mensen gebruiken hashtags om content te vinden over een bepaald onderwerp. Ze willen meer van hetzelfde zien. Gebruik jij de juiste hashtags, dan vergroot je daarmee je bereik. De hashtags moeten wel relevant zijn, anders werkt het niet. Net als hashtags die veel te populair zijn. Je wordt dan ondergesneeuwd.
Een tip van Elja: denk (wederom) vanuit je doelgroep.
Hashtags werken vooral goed op Twitter, Instagram en LinkedIn. Facebook heeft de mogelijkheid ook wel, maar omdat de content daar niet openbaar is, werkt het minder goed en wordt het dus ook minder gebruikt.
Een tip van mij: kijk uit met het gebruiken van hashtags van andere merken. Wanneer je dat als onderneming doet, is het al snel een merkinbreuk.
Groeien met een spinnenweb
Groeien kost tijd. Elja is duidelijk fan van Gary Vaynerchuck en verwijst in het boek een aantal keer naar hem. Hij staat erom bekend te zeggen dat je gewoon heel veel tijd online moet doorbrengen en moet reageren op social media.
Naast dat het tijd kost, moet je ook een spinnenweb maken: Vraag in je nieuwsbrief om mensen je ook op social media te volgen. Ze weten niet altijd dat of op welke kanalen je actief bent. Heb je een Facebookpagina, maar doe je er eigenlijk te weinig mee? Vertel mensen dan op welke kanalen je wel actief bent. Verwijs ook op je website actief naar social media en maak content die het delen waard is, zoals een goede quote voor Twitter of (verticale) afbeelding voor Pinterest. Vergeet ook niet in je e-mailhandtekening links naar social mediakanalen op te nemen.
Ga je viral? Blijf niet stilzitten! Zorg dat jouw bedrijfsnaam in de content terugkomt, reageer waar mensen je content gedeeld hebben, zodat iedereen jouw social media accounts terug kan vinden of op de link naar je website klikt. Volg het bericht de volgende dag op, zodat iedereen die het interessant vindt, wel meteen weer iets anders leuks te zien krijgt en je wil blijven volgen.
Een band met influencers
Merken en bedrijven kunnen nooit net zo persoonlijk zijn als mensen. Parasociale interactie kun je alleen hebben met mensen. Ook met mensen die een merk vertegenwoordigen: influencers.
Denk dan niet meteen aan de grote influencers. Het kunnen ook de mensen zijn die nu al jouw content delen en enthousiast zijn over je bedrijf. Hoe meer bereik en invloed ze hebben, hoe interessanter het is om ermee samen te werken.
Wat een influencer nodig heeft om iets voor jou te doen, hangt erg van de persoon af. Ik schrijf al deze blogpost, omdat ik een media-exemplaar van het boek kreeg. Maar een grote influencer zal er misschien wel betaald voor willen worden.
Eindbestemming: social media
De meeste social mediagebruikers hebben helemaal niet de bedoeling om door te klikken naar een website (behalve op Twitter en wellicht op LinkedIn een beetje). Het liefst blijven ze doorrollen in de app waar ze op dat moment actief zijn. De social media kanalen willen dat zelf bovendien ook.
Denk er dus goed over na of het überhaupt je doel wel moet zijn om je social media volgers naar je website te krijgen.
Elja adviseert vooral een combinatie van native content die speciaal voor een bepaald social medium gemaakt zijn en berichten waarmee je naar je website wil linken.
Inspireren, Informeren en Vermaken
Wat is nou goede content voor social media?
Simpel. Het moet inspireren, informeren en vermaken. Nou ja, hoeft niet allemaal tegelijkertijd gelukkig, want zo makkelijk is het nog niet. Maar een beetje afwisseling vinden je volgers wel fijn.
Begin met het vertellen van verhalen. Van klanten en medewerkers, bijvoorbeeld. Bekijk verder wat er bij klanten leeft. Geef antwoord op (potentiële) vragen die ze kunnen hebben en maak content die gerelateerd is aan wat hen bezighoudt.
Lees ook: Trek meer klanten met online marketing
Content delen
Je kunt ook mensen bereiken door niet alleen content te maken die anderen graag van jou delen, maar door ook content van anderen te delen.
En hoe fijn is het dat Elja daarbij wel even vermeld dat je content met deelknoppen mag delen en dat je anders toestemming moet vragen, omdat je zonder toestemming inbreuk maakt op auteursrecht.
Klok en klepel
Het boek is vooral geschreven voor bedrijven met meerdere werknemers die met social media aan de slag willen. Ze hebben wellicht al een aantal accounts en weten er al een klein beetje van, maar zetten het nog niet goed in.
Ze hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
Super Social helpt dan om die klepel te vinden door meer informatie te geven over de verschillende social media kanalen, hun functionaliteiten en de manier waarop je daar zou moeten communiceren met je (potentiële) klanten.
Het boek gaat vooral over het begrijpen van social media. Verwacht geen handleiding met opdrachten, tips en quick fixen. Het helpt je denk ik vooral om een goed social media beleid te bepalen en niet meer blind hier en daar wat te delen. Weg van de frustratie dat social niet zou werken en op naar een werkend marketingkanaal.
Super Social, voor een goede social media strategie.