• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Recht op Webdesign

1 juni 2015 door Charlotte

Ken je dat? Heb je net een nieuwe website laten bouwen, zie je bij iemand anders bijna hetzelfde voorbijkomen. Ze hebben gewoon jouw webdesign gejat! Dat kan dus echt niet. Copycats zijn het. Daar ga je wat aan doen. En wel nu!

recht op webdesign

Alle themes lijken op elkaar

Je stuurt een boos mailtje naar die copycat: “Blijf met je tengels van mijn webdesign af”.
Vervolgens krijg je een mailtje terug: “Ik weet niet waar je het over hebt. Ik heb gewoon een theme voor WordPress gebruikt.” Dat maakt jou zo nodig nog bozer. Ja, theme. Tuurlijk. Maar echt alles is hetzelfde. Ook de menustructuur.

Is het een kopie of een gekopieerde stijl?

Stiekem lijken best veel websites op elkaar. Er zijn altijd van die periodes waarin bepaald soort webdesign in is. One page websites, sites met een parallax effect, speciale websites voor longreads, minimalistische websites, websites speciaal voor bloggers, waar eens stukje over de auteur bij past en er genoeg plek is voor advertenties. Websites die juist geen sidebar hebben. Een homepage die je naar alle plekken op de website leidt of juist een website zonder homepage, waarbij de blogpagina het meest belangrijk is. Plek van het menu is meestal bovenaan, maar kan ook links staan. Nou ja, ga zo maar door.
Dat dit soort zaken overeenkomen, wil echter nog niet zeggen dat het echt gekopieerd is en dat er sprake is van een auteursrechtelijk probleem.

Meestal kopiëren ze een stijl

Veel websites lijken qua stijl op elkaar. Ja, dat kijken mensen ook wel eens van elkaar af.
Maar een stijl kun je niet beschermen. Laat staan dat je kunt voorkomen dat iemand anders hetzelfde theme voor de website gebruikt. Het gaat daarom juist over de kleine afwijkingen.

Wanneer lijken de websites te veel op elkaar?

Tegen een website in dezelfde stijl en met dezelfde look & feel kun je dus niet zoveel doen. Tenzij de websites te veel op elkaar zijn gaan lijken. Bijvoorbeeld omdat ook het kleurgebruik en lettertype precies hetzelfde zijn, het logo te veel op elkaar lijken en dat soort zaken. Een redelijk goede maatstaf is dat wanneer de websites verwarringwekkend veel op elkaar lijken. Als een bezoeker op website A is, kan deze dan de indruk hebben eigenlijk op website B te zijn. Zo ja, dan is er sprake van verwarring en lijken de websites te veel op elkaar.

Wat als de code hetzelfde is?

Vooral vroeger, toen er nog niet zoveel gebruik werd gemaakt van themes en templates, kon je veel aflezen aan de code van een website. Als de code hetzelfde was, was er sprake van een kopie. Maar ja, nu er zoveel gebruik gemaakt wordt van themes en templates, komt een groot deel van de code altijd overeen. De code van het theme zal bij iedereen die het theme gebruikt tenslotte hetzelfde zijn. Pas wanneer je zelf veranderingen aan gaat brengen, gaat lopen knutselen en ook wat zaken aan theme wijzigt, kun je er iets aan hebben om de broncode van de websites te vergelijken.
Als je een website laat maken, bestaat de kans dat ook deze op basis van een theme gemaakt wordt. Daardoor kan jouw website meestal sneller en goedkoper geleverd worden. Denk dus niet enkel omdat jouw website door een webdesigner gebouwd is, de website van een ander niet op die van jou kan lijken.

Wat kun je ertegen doen?

Bekijk allereerst zorgvuldig hoe erg de websites werkelijk op elkaar lijken en hoeveel last je daar van hebt. Kijk dus niet enkel naar stijl en menustructuur, maar ook naar de overige details. Lijken de websites dan echt te veel op elkaar, stuur dan een brief waarin je aangeeft op welke punten de website te veel op die van jou lijkt en geef de ander een redelijke termijn om de website aan te passen.

€ 27,48

Koop nu: Wetboek voor Bloggers



Slimmer dan de rest

Met de wekelijkse updates van Charlotte.

Gaan we fixen!

Maar... hoe heet je eigenlijk?

Categorie: Auteursrecht Tags: copyright

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Postadres:
Postbus 111
2501 CC Den Haag

Bezoekadres:
Zoutmanstraat 94
2518 GT Den Haag


KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2022 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.