Met deze handleiding geef ik je graag een aantal handvatten om zelf te kunnen beoordelen of je een portret kunt gebruiken en/of publiceren of wat je eventueel kunt doen om het wél mogelijk te maken. Het is dus geen uitgebreid (e-)boek over portretrecht en privacy, maar wel een shortcut met tips en trucs.
Overtuigende én rechtmatige verkoopteksten schrijven doe je zo
Veel marketing zit vol met zogenaamde dark patterns en met technieken die mensen dingen laten doen die ze misschien eigenlijk niet willen doen. Zo ver willen jij en ik natuurlijk niet gaan. Maar gewoon goed verkopen willen we wel. Als je net zo bent als ik, wil je dat het liefst doen door vooral zoveel […]
Replay Webinar AVG voor Fotografen
Dit is een replay van het webinar van juli 2018.
Zo schrijf je een reviewbeleid
Je moet transparant zijn over reviews en recensies. Nep-reviews zijn verboden en je moet vermelden hoe je kunt garanderen dat reviews echt van gebruikers komen. Daarnaast moet je vertellen hoe jij aan de recensies komt. Ook moet je uitleggen hoe je omgaat met negatieve recensiew, hoe je reviews rangschikt en hoe je verder voorkomt dat […]
Sinterklaas maakt inbreuk op foto’s eigen intocht
Ook op kiekjes rust auteursrecht Sinterklaas maakt inbreuk op het auteursrecht op de foto’s van zijn eigen intocht. Hij gebruikte de foto’s op zijn webesite, voor Marktplaatsadvertenties en op de Facebookpagina. Zonder naamsvermelding van de fotograaf. Belangrijk is bijvoorbeeld het oordeel dat auteursrechtelijke bescherming niet afhangt van de creatieve vrijheid die er was bij het […]
Auteursrecht op ‘Sinterklaas, wie kent hem niet’?
Albert Heijn liet op de handscanners in de winkel een afbeelding met ‘Sinterklaas, wie scant hem niet’, zien. Een variant op ‘Sinterklaas, wie kent hem niet’, van Henk Westbroek en Het Goede Doel. Er was geen toestemming voor gevraagd. Uiteindelijk werd het allemaal vriendelijk opgelost en troffen ze de schikking dat Henk Westbroek een kwartier […]
Privéadres bij de KvK
Je KvK-nummer moet je vermelden op zakelijke en commerciële correspondentie, zoals brieven, offertes en brochures, facturen en je website. Je hoeft het niet te vermelden op reclame-uitingen. Maar als iemand je KvK-nummer weet, is ook je privé-adres vindbaar, wanneer je een eenmanszaak, VOF of maatschap hebt. Wie kan het privéadres zien? Het privéadres van eenmanszaken […]
Vrijwilligers in je team: dit moet je regelen
Wil jij je team uitbreiden met vrijwilligers? Naast medewerkers, freeleancers en/of stagiaires? Let dan goed op wat je moet regelen en welke gevolgen dat heeft voor de vrijwilliger. Het maakt daarbij namelijk ook uit of de vrijwilliger aan de slag gaat voor een commercieel bedrijf of voor een stichting of vereniging. Een vrijwilliger is geen […]
Zo bepaal je de verkoopprijs van je boek
Eerder schreef ik al een artikel over de kosten van het uitgeven van 1000 boeken. Zelfs de kosten voor verzending of distributie nam ik daar al in mee. Maar dan heb je nog geen boek verkocht, in elk geval niet via een (web)winkel en je hebt er al helemaal nog geen cent aan verdiend! Werk […]
Wat kost het uitgeven van een boek?
Zou jij graag een boek uit willen geven, maar kun je geen uitgever vinden? Of ben je van plan je boek gratis weg te geven als marketingmiddel? Of denk je gewoon dat een uitgever je niet kan helpen om meer boeken te verkopen? Dan kan het een goed idee zijn om zelf je boek uit […]
Voorkom zakelijke wanbetalers
Heb je ondernemers, freelancers, MKB’ers, grote bedrijven of de overheid als klant? Zij moeten natuurlijk op tijd betalen, maar dwingen vaak lange betalingstermijnen af. 11% van de MKB’ers accepteert een langere betalingstermijn dan ze eigenlijk zouden willen, blijkt uit onderzoek. In de wet is hier deels al paal en perk aan gesteld en er zijn […]
Voorkom consumenten wanbetalers
Heb je consumenten als klant? Zij worden goed beschermd, maar ze moeten natuurlijk wel betalen. Graag geef ik je wat tips om wanbetalers te voorkomen of, als het nodig is, aan te pakken. Betaling bij de verkoop van producten Het uitgangspunt is natuurlijk dat je gelijk oversteekt. Jij levert je product of dienst en de […]
Zó mag je klanten wél mailen
Klanten mag je mailen, maar ook daar zijn voorwaarden aan gebonden. Om te voorkomen dat jouw mails door jouw klanten als spam gelabeld worden, waardoor ze ook bij andere klanten minder goed aan zullen komen of meteen in de spambox verdwijnen zonder dat jouw klant de mail gezien heeft, moet je een aantal zaken goed […]
Mag je content van anderen delen op Instagram?
Uitgangspunt: niet van jezelf, niet gebruiken Het uitgangspunt van zowel de voorwaarden van Instagram als van de Auteurswet is dat je alleen content mag publiceren die je zelf gemaakt hebt. Of beter gezegd: waar je zelf de auteursrechthebbende van bent of waar je een geldige licentie voor hebt. Met toestemming mag alles. Daar bestaan gelukkig […]
Zo vind je software die aan de privacy-eisen voldoet
We wisten het eigenlijk al, maar sinds de uitspraak van de Duitse privacy-toezichthouder weten we het zeker: software uit de VS is niet veilig. MailChimp kan zo het raam uit. Maar wat moeten we dan? Hoe komen we aan systemen die wel aan de AVG voldoen en privacy-proof zijn? Zoek je privacy-proof emailsoftware? Lees dan […]
5 gratis alternatieven voor Mailchimp
Mailchimp kan het raam uit, want software uit de VS voldoet niet aan de AVG. Dat is even slikken, want het is een gebruiksvriendelijk mailprogramma dat veel organisaties inzetten. Wat zijn goede alternatieven? Samen met Frankwatching zocht ik naar e-mailsoftware dat (tot een aantal abonnees) gratis te gebruiken is én AVG-proof is. Uiteraard is dit […]
Ging Sonja Bakker de grens van plagiaat over?
In RTL Boulevard werd dieetgoeroe Sonja Bakker ervan beschuldigd veelvuldig inbreuk op auteursrecht te hebben gemaakt. Ze zou foto’s en recepten van (buitenlandse) foodbloggers hebben overgenomen en zo nodig hebben vertaald. Door de vele rapportages via Instagram, werd daar haar account geblokkeerd. Vervolgens verwijderde ze zelf, of een van haar teamleden, vele recepten van Facebook. […]
Social messaging: de juridische beperkingen én mogelijkheden
Even een appje sturen. Of als je een update op Facebook voorbij ziet komen, een FB message sturen, omdat je nog iets af wilde afspreken met die persoon of dat bedrijf. Of op Twitter via een DM een samenwerking afspreken, of via Instagram DM vragen of je die afbeelding mag gebruiken. We doen het allemaal, […]
Nieuwe telecommunicatiewet: mag koude acquisitie dan helemaal niet meer?
Op 1 juli 2021 wijzigde de Telecommunicatiewet. Naast ongevraagd e-mailen, mag ongevraagd bellen nu ook niet meer. Als dit voor jou een goedwerkende marketingmethode was, is dat natuurlijk niet zo tof. Laten we daarom kijken naar wat er allemaal juist wel nog mag. Dat is tenslotte het enige dat echt telt. Wie mag je (niet) […]
Een ontwerpwedstrijd uitschrijven: wat je kunt leren van de kritiek op Karwei
Steeds meer bedrijven betrekken hun fans bij het ontwerpen van nieuwe producten of het maken van marketinguitingen. Meerdere vliegen in één klap, want je hebt contact met je fans, je betrekt ze meer bij je bedrijf, leert ze beter kennen en meestal kom je tot een product dat juist door deze fans gewenst is. Vaak […]