Als ontwerper of illustrator mag je mooie dingen maken. Vaak erg verschillende ontwerpen. Hoe ga je om met een klant. Wat zijn jouw rechten en wat die van je klant? Hoe voorkom je dat jouw werk gejat wordt? Daarnaast heb je zelfs nog een aantal verplichtingen.
Website
Je website is je online visitekaartje. Behalve dat het er mooi uit moet zien, zijn er wettelijke vereisten aan verbonden. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte cookie– en privacyverklaring en het gebruik van nieuwsbrieven.
Laat je website grondig doorlopen en krijg advies. Vraag een juridische websitescan aan.
Handelsnaam en Merknaam
Wil je graag onder een bepaalde naam bekend worden en blijven? Gebruik deze dan tenminste als handelsnaam. Verstandig is om deze ook in te schrijven bij de KvK.
Hecht je meer waarde aan je naam, laat het dan inschrijven als merk.
Laat een merkonderzoek doen om vooraf te weten of je naam wel als merk geregistreerd kan worden. Deze mag bijvoorbeeld niet beschrijvend zijn of een inbreuk vormen op een reeds bestaand merk.
Maak je huisstijlen voor andere ondernemers? Ontwerp jij in feite voor hen een mooi beeldmerk? Zorg dat je weet of het merk te beschermen valt. Jouw klant mag verwachten dat jij daar verstand van hebt. Je wilt voorkomen dat je een claim aan je broek krijgt.
Vraag advies bij het bedenken of registreren van een handelsnaam of merk.
Auteursrecht
Ben jij goed op de hoogte van het auteursrecht? Het zijn in feite de bron van je inkomsten. Je maakt continu auteursrechtelijk beschermd werk. Weet je wat andere mensen met jouw werk mogen doen? Mogen zij het hergebruiken of wijzigen?
Volg de workshop auteursrecht, zodat je er zelf mee aan de slag kunt.
Maak afspraken over het gebruik van jouw werk en leg dit vast in een licentie.
Vraag advies of hulp in geval van een inbreuk of bij het opstellen van een licentie.
Contracten
Elke afspraak die je maakt is een overeenkomst. Verschillende verwachtingspatronen zorgen voor veel misverstanden en problemen.
Zorg voor goede contracten. Of dit nu is voor opdrachten van klanten of omdat je samenwerkt met andere ondernemers. Werk je samen? Leg vast wie waar voor verantwoordelijk is en wat jullie van elkaar mogen verwachten. De meeste problemen ontstaan omdat verwachtingen niet zijn uitgesproken en bepaalde situaties niet zijn voorzien.
Doe je veel dezelfde soort opdrachten, laat dan een standaard contract maken. Het bespaart tijd en je vergeet nooit meer iets te overleggen.
Zonder contract is het gissen wat jij van je klant of partner mag verwachten en wat zij van jou mogen verwachten.
Zelf contracten maken leer je tijdens de workshop contracteren en algemene voorwaarden.
Laat een goed contract opstellen of laat je huidige contract controleren.
Algemene Voorwaarden
Eigenlijk kan geen enkele onderneming zonder. Verplicht is het niet. Makkelijk wel.
Betalingsvoorwaarden, leveringsvoorwaarden, uitvoering van de opdracht, annulering en wat je maar kunt verzinnen. Dat wat jij met elke klant af wilt spreken kan hier in. Zo voorkom je nodeloos lange contracten.
Maar let op: aan algemene voorwaarden zijn strikte regels verbonden. Deze zijn ten opzichte van consumenten nog strenger dan ten opzichte van bedrijven. Staat er iets in de algemene voorwaarden dat daar niet had mogen staan, dan is dat hele artikel niet meer geldig.
Laat daarom juridisch juiste algemene voorwaarden opstellen.
Wil je meer leren over algemene voorwaarden en hoe je ze op een juiste manier in kunt zetten? Volg de workshop contracteren en algemene voorwaarden.
Oploskoffie
Zie je door de bomen het bos niet meer? Stel je vragen tijdens een oplosskoffie sessie of vraag Charlotte samen een plan op te stellen om jouw onderneming te verbeteren.
Trakteer hier jezelf op een kopje oploskoffie.