• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Omgekeerde wereld: Versace kopieert American Apparel

1 april 2015 door Charlotte

Hoe grote modehuizen soms moord en brand kunnen schreeuwen wanneer de goedkopere kledingwinkels, zoals H&M, designs namaken en bijna-kopieën van couture proberen te verkopen, zo kopieert Versace nu American Apparel. Kun je het je voorstellen?

at least make it better than the $30 original @versace_official. this looks like a first draft.

A photo posted by KESH (@kesh) on Mar 30, 2015 at 1:10pm PDT

Kunst van Kesh

Kesh is een kunstenares die twee jaar lang aan haar zwart/wit grafische serie heeft gewerkt. Een serie waar zij het auteursrecht op heeft. Haar Instagram account staat er vol mee. Aan de hand van deze serie maakte zij in 2013 een serie kledingstukken voor American Apparel, met daarin onder meer een heren T-shirt voor $50,-.

Maakt Versace inbreuk op auteursrecht?

Versace. Ze noemen zichzelf een ‘fashion design brand’. Ze ontwerpen alles zelf. Het was tenslotte een merk van een modeontwerper. Maar nu lijkt dat anders te zijn. Versace verkoopt een t-shirt dat toch wel bijzonder veel lijkt op het heren t-shirt van Kesh.


links Kesh, rechts Versace

Een stijl is niet beschermd door auteursrecht

Een zwart/wit, grafisch, gezicht. Is dat niet gewoon een stijl? Een waarbinnen iedereen weer andere soorten gezichten zou kunnen maken? Wellicht. Maar zelfs als het een stijl is, laten we de twee T-shirts eens naast elkaar leggen.
De hals is anders. De vorm van het T-shirt, of in elk geval van de mouwen, is anders.
Beide hebben een zwarte mouw, de een aan de ene kant, de andere aan de andere kant. Beide gebruiken op de ene helft van het t-shirt een zwarte achtergrond en op de andere een witte achtergrond. Dus ook aan de ene kant een wit oog en aan de andere kant een zwart oog. De ene helft van de neus wit en de andere helft zwart. Ga zo maar door.
Maar de vorm van het gezicht is wel anders. Bij Versace is deze ook veel kleiner weergegeven dan door Kesh. Het t-shirt van Versace is drukker, bovendien. Maar beiden gebruiken weer veel driehoeksvormen, rechthoekige wenkbrauwen en benadrukken de wimpers aan de onderkant, wederom met driehoekjes.

Eerste indruk

Als we hier het ‘totaalindruk’ criterium zouden mogen gebruiken (wat eigenlijk niet hoort in het auteursrecht), zou ik zo zeggen dat het hetzelfde is. Vooral mijn eerste indruk van de twee shirts was dat ze bijna exact hetzelfde zijn. Mij viel vooral de hals op als verschil. Als je iets beter gaat kijken, zie je natuurlijk nog veel meer verschillen, maar is dat voldoende?

Fabel: de 7 verschillen

In modeland gaat een fabeltje rond dat als er maar een aantal verschillen zijn, je geen inbreuk maakt. Dat is echter niet waar. Of er inbreuk gemaakt wordt is niet gelieerd aan een getal of percentage. We kunnen hier misschien wel tot 15 verschillen komen, maar dat hoeft niet genoeg te zijn.

Auteursrechtelijke trekken

De vraag is of de auteursrechtelijke trekken zijn overgenomen. Of de kenmerkende elementen zijn overgenomen. Stijl buiten beschouwing gelaten. Contrast en tegenstelling gebruiken is natuurlijk niet nieuw. Maar een hoofd zo groot op een t-shirt, de mouwen, de wenkbrauwen, de driehoekige wimpers etc., dat zijn wat mij betreft toch wel auteursrechtelijke trekken die zijn overgenomen. Daarmee maakt Versace inbreuk op het auteursrecht van Kesh.

Kesh klaagt Versace aan

Als het aan Kesh ligt, gaan ze dit in de rechtszaal uitvechten. Ze heeft al een advocaat in de arm genomen. Maar eerlijk is eerlijk: de kans is groot dat ze alsnog schikken, om tijd en geld te besparen.

Ben jij het er mee eens? Lijken ze te veel op elkaar of kan dit nog wel door de beugel?

Lees meer bij New York Magazine / Page Six / Vogue UK / The Fashion Law

Categorie: Auteursrecht

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.