Mag Adverteerder content van Influencer hergebruiken?

Adverteerders zetten influencers en content creators in om content voor ze te maken die vervolgens gedeeld moet worden op de accounts van deze influencers. Zij zijn de auteursrechthebbende van die content, maar maakten dit wel ten behoeve van de adverteerder. Wat mag de adverteerder dan met die content doen?


Wat zijn de afspraken?

De adverteerder denkt vaak de content te mogen gebruiken, omdat ze er nu eenmaal voor betaald hebben. In feite hebben ze helemaal niet betaald voor de content, maar voor het publiceren van die content. Omdat de content ook nog gemaakt moest worden, is het bedrag dat ze moeten betalen misschien wel hoger.

Hoe dan ook krijg je nooit een recht op de content, enkel omdat je ervoor betaald hebt. Daar voorziet het auteursrecht niet in. De maker van die content is de auteursrechthebbende en mag dus bepalen wat er met die content gebeurt en wie het openbaar mag maken en mag verveelvoudigen. Zonder daarover afspraken gemaakt te hebben, mag de adverteerder dus niets met die content doen.

Delen op social media

Wat de adverteerder wel mag, is gebruik maken van de deelknoppen op social media.

Zijn ze getagd in een Instagram story, dan kunnen ze dat met een deelknop in hun eigen stories delen. Een post kunnen ze ook in hun eigen stories delen. Dat mag allemaal, omdat dit via de voorwaarden van Instagram zo geregeld is. Door daar een account aan te maken en de content te maken, is de influencer al akkoord gegaan met die voorwaarden.

Zo werkt dat dus ook met de share knop in Facebook, de retweet knop bij Twitter of de pin button van Pinterest. Heeft de influencer het gepubliceerd op een eigen website, waar social media deelknoppen te vinden zijn, dan mag de adverteerder via die deelknoppen de content ook op eigen kanalen delen.

Embedden

Daarnaast zou de adverteerder zonder toestemming content kunnen en mogen embedden. Zo kunnen YouTube video’s gemakkelijk op een eigen website worden embed en bieden social media kanalen, zoals Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest ook embedcodes van een post aan die je dus alleen nog maar hoeft te kopiëren en te plakken om het op de eigen website te kunnen laten zien.

De content blijft dan op het social media kanaal staan, maar is ook zichtbaar op de website van de adverteerder. Daardoor is er geen sprake van verveelvoudiging. Omdat het werk al openbaar op internet stond, is het embedden ook geen nieuwe openbaarmaking, volgens het Hof van Justitie. Het is dus geen inbreuk op het auteursrecht, waardoor de adverteerder dit zonder toestemming van de influencer mag doen.

Hulp nodig bij het opstellen van een licentie voor het (her)gebruik van de content of juist een overeenkomst voor alle afspraken tussen adverteerder en influencer? We helpen graag!

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*