Advies aan ZZP’ers: Denk er wél over na
Vaak hoor ik, als reactie op een van mijn blogs ‘daar heb ik nog nooit over nagedacht’ of ‘dat wist ik helemaal niet’. Ook niet als het zeer essentiële juridische zaken zijn voor een ondernemer. Ze zijn gewoon begonnen. Geen onderzoek gedaan. Weten waar ze wel goed in zijn, maar hebben geen idee van hun zwaktes. Dat begrijp ik eigenlijk niet.
Kom maar op
Op de website van Sonja las ik wat haar advies was voor wannabe ZZP’ers. Logischerwijs was het een marketingtip. Of eigenlijk: dat je er als ZZP’er niet te lichtzinnig over na moet denken. Dat je onderneming niet op alleen passie kan draaien. Dat je ook klanten moet werven. Ze vertelt dat veel mensen dat eng vinden en vaak niet eens weten hoe het (goed) moet. Vervolgens geeft ze dé tip. Beantwoord de vraag van je klant: ‘What’s in it for me?’.
LawStories in je mailbox?
Hoezo juridisch, ik betaal toch belasting?
Maar ja, dan heb je die klant. Blijkt het een vervelende klant te zijn. Kun je niet meer oplossen met klantenservice, tenzij je al je werk opeens gratis weg gaat geven. Maar je wil toch wat doen. Je hebt alleen geen flauw idee hoe, want daar heb jij je nooit in verdiept. Je bent gewoon begonnen en je ziet het allemaal wel. Geen idee wat je verplichtingen en risico’s zijn. Tot het mis gaat. En dan is het janken, want het kost te veel geld. Bovendien vind jij dat je moreel gezien gewoon gelijk hebt en de wet niet klopt. Maar ja, daar doe je weinig aan. Al zou je de wet kunnen laten veranderen, gaat dat bijna nooit met terugwerkende kracht. Iets met rechtszekerheid enzo.
Zoek het uit!
Niet van: je zoekt het maar uit, maar echt, zoek het uit. Weet waar je aan begint. Aan welke regelgeving is jouw dienst of jouw product onderhevig. Als het bijvoorbeeld gaat over kinderen, zijn er behoorlijk wat regels waar je aan moet voldoen. Producten moeten veilig zijn, je mag niet alle soorten marketing op kinderen richten, je mag niet zomaar producten aan kinderen onder een bepaalde leeftijd verkopen etc.
Begin je een winkel, is dit een stenen winkel, een webwinkel of een combinatie? Mag je vanuit het pand waar je een winkel wil beginnen of je bedrijf wilt uitoefenen, dat wel doen. Dat kun je opzoeken in het bestemmingsplan. Wil je graag op straat gaan verkopen, heb je een ventvergunning nodig. Ga je iets doen met eten en drinken, moet je ook aan een hoop veiligheids- en hygiene-vereisten voldoen.
Het is een praktisch oneindige lijst. En als je het nou niet weet, vraag het dan aan ondernemers die al langer in jouw branche werkzaam zijn (maar geen directe concurrenten zijn). Zij kunnen je vast meer vertellen of doorverwijzen naar praktische bronnen. Of vraag het aan een specialist in jouw branche. Dat hoeft niet per se geld te kosten of in elk geval niet per se veel, maar zorg dat je weet waar je aan toe bent.
Gecalculeerd risico nemen
Ik ken genoeg ondernemers die in elk geval wel redelijk goed weten hoe een en ander werkt en aan welke regels ze moeten voldoen. Ze weten vaak ook wel ongeveer welke risico’s ze lopen.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ze alles goed regelen of dat ze alles goed dichttimmeren. Ze kennen de risico’s en kiezen er bewust voor die risico’s te nemen. En ja, soms gaan ze dan op hun bek. Daar houden ze dan ook rekening mee en komen dan niet jankend om hulp vragen, maar gaan wel serieus heroverwegen. Wat was het risico, wat is er gebeurd, waardoor is het fout gegaan, wat moet ik doen om dat te veranderen? Vervolgens calculeren ze weer dat risico en wegen het af tegen de kosten die ze moeten maken om te investeren in het verkleinen van het risico. De ene keer zullen ze er alsnog voor kiezen om iets wel vooraf te regelen of documenten te laten updaten en verbeteren en de andere keer vinden ze dat de investering niet opweegt tegen het (kleine) risico.
Dat is ook prima, maar dan heb je tenminste bewust die keuze gemaakt. Dan weet je dat het mis kan gaan en neem je je verlies wanneer het zover is. Ook dat is ondernemen.
Kom maar op met hét advies voor startende ZZP’ers
Je moet het allemaal niet overdenken voor je begint. Als je weet wat je wil, moet je het gewoon gaan doen, denk ik. Maar zorg er daarna wel voor dat je het goed inricht. Blijf positief en werk hard.
Ga op onderzoek uit. Wat moet je allemaal regelen? Hoe zit dat met belasting en andere financiële zaken, hoe haal ik klanten binnen, wat zijn mijn risico’s en verplichtingen (juridisch) en neem daar vervolgens gecalculeerde beslissingen over. Het is niet erg om risico’s te nemen en fouten te maken, maar weet in elk geval welke risico’s je neemt.
Lees andere #kommaarop blogs.
Lees meer over ondernemen, risico’s nemen en goede afspraken maken:
– Het gevaar van onwetendheid
– 7 tips voor een mondelinge overeenkomst
– Wij kunnen elkaar toch vertrouwen?
– Algemene Voorwaarden, nodig of overbodig?
– Juridisch zaken doen met vrienden en familie