• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Influencer Marketing – de juridische aspecten

4 juli 2017 door Charlotte

Influencermarketing is hot. Maar eigenlijk staat het ook nog in de kinderschoenen. Er valt nog een hele hoop te leren. Daarom organiseerde NIMA het Influencer Marketing Event op 29 juni 2017, waar ik mocht komen vertellen over de juridische aspecten van Influencer Marketing. Voor mij bekend terrein, maar voor veel merken, adverteerders, marketeers en influencers nog een groot grijs gebied. Daar heb ik duidelijkheid in geprobeerd te scheppen.

influencer marketing

Reclameregels bij Influencer Marketing

De reclameregels bij influencer marketing zijn eigenlijk niet echt anders dan het algemene reclamerecht. Reclame mag niet misleidend zijn is het uitgangspunt. Dat houdt onder meer in dat reclame herkenbaar moet zijn. Daar moeten zowel de Influencer (of blogger, vlogger, YouTuber, content creator) als de adverteerder of het merk aan voldoen.

[slideshare id=77464772&doc=nimainfluencermarketingeventvoorpublicatie-170703133025]

Relevante Relatie

Reclame moet herkenbaar zijn of vermeld worden, wanneer er sprake is van een relevante relatie. Er is al sprake van een relevante relatie wanneer een adverteerder aan de influencer enig voordeel biedt.

Reclame moet herkenbaar zijn

Reclame moet herkenbaar zijn. Net zoals een affiche, advertentie, radio- of tv-reclame herkenbaar zijn. Hoe meer een gesponsorde post past in wat de influencer dagelijks post, hoe minder goed herkenbaar het is. Daarom moet het, als uit de opmaak niet kan blijken dat het een advertentie is, bij of in de post vermeld worden.

Vergoeding moet vermeld worden

Als er sprake is van reclame en van een relevante relatie moet dat vermeld worden. Zelfs elke kans op voordeel. Hoe groot of klein het voordeel is en het moment van ontvangst van dat voordeel maakt niet uit. De manier waarop je die melding doet is vormvrij.

Slechts 21% vermeld reclame op Instagram

In de Huffington Post las ik dat slechts 21% van de (beroemde) instagrammers melding maakt van gesponsorde content.

“According to the research, only a fifth (21%) of sponsored posts were clear that the user had been paid to post content.
It also discovered that on average, one in 20 Instagram users now monetise their posts and sponsored content has increased by more than a third on Instagram (34%) since 2015.”

Uit een ander onderzoek zou blijken dat 93% van gesponsorde posts (van de toop 50 instagrammers) niet voldoet aan de Amerikaanse FTC richtlijnen.

€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Daniel Wellington reclame op Instagram

De eerste klacht op basis van de Reclamecode Social Media die behandeld werd, ging over 3 instagrammers die een post voor Daniel Wellington op hun Instagram hadden geplaatst. Er waren meer mensen die dit gedaan hebben, maar die het meteen al netjes hadden vermeld. Van deze vijf hebben een aantal hun post na de klacht alsnog aangepast. Destijds schreef ik al een blogpost over deze reclame-uitingen op Instagram. Lees ook de uitspraak van de Reclame Code Commissie over Daniel Wellington.

Kort gezegd komt het erop neer dat het niet erg is dat de hashtags (toen nog) ontbraken, omdat uit het overige voldoende bleek dat er sprake was van sponsoring. Dat bleek onder meer uit het volgende:

  • Het product staat duidelijk afgebeeld
  • Er wordt verwezen naar de adverteerder met een hashtag of mention
  • De kortingscode verwijst naar de naam van de influencer
  • De zinssnede ‘Santa came early this year’
  • Armcandy van vandaag ? Horloge heb ik gekregen van DW, armbandjes zijn van Primark.

    A post shared by sabine_koning (@ohmyfoodnessnl) on Jan 27, 2015 at 10:43pm PST

    Have to hurry a bit so I made this frozen gingerbread banana smoothie on the go. And Santa came by early this year! I'm in love with my new watch I received from @danielwellingtonwatches. It's really classy. Want a Daniel Wellington for Christmas too? With the promotion code holidaylemontree you get 15% off your order until the 15th of January #spon

    A post shared by Yellow Lemon Tree (@yellowlemontreeblog) on Dec 18, 2014 at 2:29am PST

    Santa came early this year ? #danielwellington if you want your own you can use 'holidaydaily' to get a 15% discount ? #spon

    A post shared by Lin (@dailylin) on Dec 16, 2014 at 11:23am PST

    Meer blogs over Influencer Marketing

  • RCC uitspraak over Daniel Wellington posts op Instagram
  • Reclameregels voor Influencers verduidelijkt
  • How to: Klacht indienen bij de RCC
  • Wil je meer leren en lezen over Influencer Marketing, de Reclamecode Social Media en welke afspraken merken en adverteerders met influencers zouden moeten maken? Lees dan Wetboek voor Bloggers.

    € 27,48

    Koop: Wetboek voor Bloggers


    Categorie: Contracteren, Marketing, Publicatierecht Tags: influencers, Instagram, marketing, reclame, social media

    Over Charlotte

    Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
    Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

    Footer

    Charlotte’s Law Updates

    Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

    Winkelwagen

    Juridisch

    Charlotte's Law & Fine Prints BV

    Postadres:
    Postbus 111
    2501 CC Den Haag

    Bezoekadres:
    Goeman Borgesiuslaan 77
    3515 ET Utrecht


    KvK 70392897
    BTW NL858305458B01
    Cookie- en Privacyverklaring


    Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

    © 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.