Influencer Marketing – de juridische aspecten

4 minuten

Influencermarketing is hot. Maar eigenlijk staat het ook nog in de kinderschoenen. Er valt nog een hele hoop te leren. Daarom organiseerde NIMA het Influencer Marketing Event op 29 juni 2017, waar ik mocht komen vertellen over de juridische aspecten van Influencer Marketing. Voor mij bekend terrein, maar voor veel merken, adverteerders, marketeers en influencers nog een groot grijs gebied. Daar heb ik duidelijkheid in geprobeerd te scheppen.

influencer marketing

Reclameregels bij Influencer Marketing

De reclameregels bij influencer marketing zijn eigenlijk niet echt anders dan het algemene reclamerecht. Reclame mag niet misleidend zijn is het uitgangspunt. Dat houdt onder meer in dat reclame herkenbaar moet zijn. Daar moeten zowel de Influencer (of blogger, vlogger, YouTuber, content creator) als de adverteerder of het merk aan voldoen.

[slideshare id=77464772&doc=nimainfluencermarketingeventvoorpublicatie-170703133025]

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Relevante Relatie

Reclame moet herkenbaar zijn of vermeld worden, wanneer er sprake is van een relevante relatie. Er is al sprake van een relevante relatie wanneer een adverteerder aan de influencer enig voordeel biedt.

Reclame moet herkenbaar zijn

Reclame moet herkenbaar zijn. Net zoals een affiche, advertentie, radio- of tv-reclame herkenbaar zijn. Hoe meer een gesponsorde post past in wat de influencer dagelijks post, hoe minder goed herkenbaar het is. Daarom moet het, als uit de opmaak niet kan blijken dat het een advertentie is, bij of in de post vermeld worden.

Vergoeding moet vermeld worden

Als er sprake is van reclame en van een relevante relatie moet dat vermeld worden. Zelfs elke kans op voordeel. Hoe groot of klein het voordeel is en het moment van ontvangst van dat voordeel maakt niet uit. De manier waarop je die melding doet is vormvrij.

Slechts 21% vermeld reclame op Instagram

In de Huffington Post las ik dat slechts 21% van de (beroemde) instagrammers melding maakt van gesponsorde content.

“According to the research, only a fifth (21%) of sponsored posts were clear that the user had been paid to post content.
It also discovered that on average, one in 20 Instagram users now monetise their posts and sponsored content has increased by more than a third on Instagram (34%) since 2015.”

Uit een ander onderzoek zou blijken dat 93% van gesponsorde posts (van de toop 50 instagrammers) niet voldoet aan de Amerikaanse FTC richtlijnen.

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Daniel Wellington reclame op Instagram

De eerste klacht op basis van de Reclamecode Social Media die behandeld werd, ging over 3 instagrammers die een post voor Daniel Wellington op hun Instagram hadden geplaatst. Er waren meer mensen die dit gedaan hebben, maar die het meteen al netjes hadden vermeld. Van deze vijf hebben een aantal hun post na de klacht alsnog aangepast. Destijds schreef ik al een blogpost over deze reclame-uitingen op Instagram. Lees ook de uitspraak van de Reclame Code Commissie over Daniel Wellington.

Kort gezegd komt het erop neer dat het niet erg is dat de hashtags (toen nog) ontbraken, omdat uit het overige voldoende bleek dat er sprake was van sponsoring. Dat bleek onder meer uit het volgende:

  • Het product staat duidelijk afgebeeld
  • Er wordt verwezen naar de adverteerder met een hashtag of mention
  • De kortingscode verwijst naar de naam van de influencer
  • De zinssnede ‘Santa came early this year’
  • Armcandy van vandaag ? Horloge heb ik gekregen van DW, armbandjes zijn van Primark.

    A post shared by sabine_koning (@ohmyfoodnessnl) on

    Meer blogs over Influencer Marketing

  • RCC uitspraak over Daniel Wellington posts op Instagram
  • Reclameregels voor Influencers verduidelijkt
  • How to: Klacht indienen bij de RCC
  • Wil je meer leren en lezen over Influencer Marketing, de Reclamecode Social Media en welke afspraken merken en adverteerders met influencers zouden moeten maken? Lees dan Wetboek voor Bloggers.

     27,48

    Koop: Wetboek voor Bloggers


    Boek hier jouw Oploskoffie

    Wil je een enkele of een dubbele?

    Kies je gewenste datum en tijd

    Zie ik je wel of zie ik je niet?

    Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

    Waar wil je het over hebben?

    Wie ben je?

    0.00
    Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

    Haal alles uit je oploskoffie

    Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

    Vooraf stukken bestuderen

    Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

    Opname

    Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

    Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
    Vooraf stukken bestuderen

    Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

    236

    Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
    Opname

    Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

    49

    Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
    Je investering: 
    0.00
     (excl. BTW)