Influencer Marketing – de juridische aspecten
Influencermarketing is hot. Maar eigenlijk staat het ook nog in de kinderschoenen. Er valt nog een hele hoop te leren. Daarom organiseerde NIMA het Influencer Marketing Event op 29 juni 2017, waar ik mocht komen vertellen over de juridische aspecten van Influencer Marketing. Voor mij bekend terrein, maar voor veel merken, adverteerders, marketeers en influencers nog een groot grijs gebied. Daar heb ik duidelijkheid in geprobeerd te scheppen.
Reclameregels bij Influencer Marketing
De reclameregels bij influencer marketing zijn eigenlijk niet echt anders dan het algemene reclamerecht. Reclame mag niet misleidend zijn is het uitgangspunt. Dat houdt onder meer in dat reclame herkenbaar moet zijn. Daar moeten zowel de Influencer (of blogger, vlogger, YouTuber, content creator) als de adverteerder of het merk aan voldoen.
[slideshare id=77464772&doc=nimainfluencermarketingeventvoorpublicatie-170703133025]
LawStories in je mailbox?
Relevante Relatie
Reclame moet herkenbaar zijn of vermeld worden, wanneer er sprake is van een relevante relatie. Er is al sprake van een relevante relatie wanneer een adverteerder aan de influencer enig voordeel biedt.
Reclame moet herkenbaar zijn
Reclame moet herkenbaar zijn. Net zoals een affiche, advertentie, radio- of tv-reclame herkenbaar zijn. Hoe meer een gesponsorde post past in wat de influencer dagelijks post, hoe minder goed herkenbaar het is. Daarom moet het, als uit de opmaak niet kan blijken dat het een advertentie is, bij of in de post vermeld worden.
Vergoeding moet vermeld worden
Als er sprake is van reclame en van een relevante relatie moet dat vermeld worden. Zelfs elke kans op voordeel. Hoe groot of klein het voordeel is en het moment van ontvangst van dat voordeel maakt niet uit. De manier waarop je die melding doet is vormvrij.
Slechts 21% vermeld reclame op Instagram
In de Huffington Post las ik dat slechts 21% van de (beroemde) instagrammers melding maakt van gesponsorde content.
“According to the research, only a fifth (21%) of sponsored posts were clear that the user had been paid to post content.
It also discovered that on average, one in 20 Instagram users now monetise their posts and sponsored content has increased by more than a third on Instagram (34%) since 2015.”
Uit een ander onderzoek zou blijken dat 93% van gesponsorde posts (van de toop 50 instagrammers) niet voldoet aan de Amerikaanse FTC richtlijnen.
Daniel Wellington reclame op Instagram
De eerste klacht op basis van de Reclamecode Social Media die behandeld werd, ging over 3 instagrammers die een post voor Daniel Wellington op hun Instagram hadden geplaatst. Er waren meer mensen die dit gedaan hebben, maar die het meteen al netjes hadden vermeld. Van deze vijf hebben een aantal hun post na de klacht alsnog aangepast. Destijds schreef ik al een blogpost over deze reclame-uitingen op Instagram. Lees ook de uitspraak van de Reclame Code Commissie over Daniel Wellington.
Kort gezegd komt het erop neer dat het niet erg is dat de hashtags (toen nog) ontbraken, omdat uit het overige voldoende bleek dat er sprake was van sponsoring. Dat bleek onder meer uit het volgende:
Armcandy van vandaag ? Horloge heb ik gekregen van DW, armbandjes zijn van Primark.
A post shared by sabine_koning (@ohmyfoodnessnl) on
A post shared by Yellow Lemon Tree (@yellowlemontreeblog) on
A post shared by Lin (@dailylin) on
Meer blogs over Influencer Marketing
Wil je meer leren en lezen over Influencer Marketing, de Reclamecode Social Media en welke afspraken merken en adverteerders met influencers zouden moeten maken? Lees dan Wetboek voor Bloggers.