Eindejaarsblog 2018 – Charlotte’s Law in cijfers

Traditiegetrouw deel ik aan het eind van het jaar een top 10 aan meest gelezen blogposts. Soms ook een lijstje met blogs die je eigenlijk wel had moeten lezen, omdat dat verstandig zou zijn, maar die niet de juiste aandacht hebben gekregen. Met dank aan de AVG zou dat lijstje heel saai zijn geworden. De top 10 zijn alleen blogposts over de AVG. Geen lijstje dit jaar, maar wel wat bijzonderheden én een blik vooruit.

Zo was 2018 bij Charlotte's Law

Een paar statistieken

Hoe zag Charlotte’s Law er in cijfers uit?

Website

  • 387.660 bezoekers op de website
  • Piek op 25 mei: 6.510 bezoekers
  • 70% organic, 12% direct, 11% social
  • 148 blogposts, dat zijn er zo’n 13 per maand
  • 1.098 mensen ontvangen de blogs per e-mail

Artikelen voor anderen

Ook schreef ik nog 5 artikelen voor Frankwatching en 9 artikelen voor tijdschrift Professionele Fotografie.
Overigens blijkt uit de statistieken van Frankwatching maar weer dat het echt niet gaat om de hoeveelheid artikelen, maar wel om kwaliteit en actualiteit. Ik was daar een van de best gelezen auteurs in 2018. De nummers 1 en 2 schreven vele malen meer artikelen.

YouTube

In 2018 uploadde ik elke week een nieuwe video op YouTube en haalde de 1000 abonnees. Stap voor stap worden de video’s langzaam beter in in 2019 ga ik weer het een en ander veranderen en proberen te verbeteren, zodat het nog leuker wordt om de video’s te bekijken.
Bovendien ga ik vloggen! Wat? Ja. Morgen komt de 100ste video online. Toen ik vroeg wat die video zou moeten worden, kreeg ik alleen maar antwoorden in de trant van een weekvlog of ‘day in the life’. Nu heb ik besloten het in elk geval een kwartaal te gaan proberen.

  • 52 video’s
  • 3:38 was de gemiddelde kijkduur per video
  • 50.204 weergaven
  • 38% via embeds
  • 1.095 abonnees

Hiermee ben ik (bijna) de grootste juridische YouTuber van Nederland. Alleen de HBO-recht colleges van DrWernaart hebben meer abonnees (1.444) en meer weergaven getrokken. Daar moet ik komend jaar wel overheen komen, denk ik zo.

In de top 10 alleen maar video’s over de AVG, op eentje na:

Een inhaker op een aflevering van #BOOS. Tsja, veel aandacht, toen waren mijn video’s vaak nog (te) lang en ik kreeg dus ook veel dislikes. Veel negatieve reacties ook. Veel kijkers brengt je dus lang niet naar het doel dat je uiteindelijk zou willen bereiken. Voor mij zijn de aantallen het doel niet. Het gaat om de waarde die ik kan bieden en het is een marketingmiddel, dus als ik er klanten mee kan trekken is dat belangrijker dan het aantal weergaven of de hoeveelheid interactie.

Social Media

  • Facebook: van 3.733 naar 4.635
  • Instagram: van 3.037 naar 4.673
  • Twitter: van 5.712 naar 6.336

Uiteraard de meeste groei op Instagram, maar Twitter is voor mij dus nog steeds niet dood!
Ach, elk medium heeft zo zijn eigen doel.

Media

Het is maar hoe je wil tellen, moet ik zeggen.
Uiteindelijk ben ik 55x in de media verschenen, met name als interview.
Dat is dus meer dan eens per week, gemiddeld. Ik heb zeker een deel te danken aan de AVG, maar mocht ook vaak genoeg wat vertellen over bijvoorbeeld auteursrecht, portretrecht en consumentenrecht.

Met als hoogtepunt natuurlijk wel het NOS 20:00u journaal (vanaf 17:17).

Alle interviews met Sophie Volgt voor MeerRadio heb ik als 1 geteld, die ene keer dat Linda Nieuws een tweet van mij embedde heb ik ook niet meegeteld en dat ene artikel dat in alle regionale kranten verscheen telde ik natuurlijk ook als één publicatie. Mijn artikelen voor Frankwatching en Pf tel ik ook niet mee. Dat zijn natuurlijk wel media, maar voelde anders, omdat ik de artikelen zelf schreef.

Opdrachten

We hebben dit jaar 431 keer akkoord gekregen op een offerte. Het meeste hebben we ook in 2018 geleverd, maar een paar opdrahten hebben we pas net binnengehaald en gaan we juist pas in 2019 uitvoeren.

Uiteraard hebben we ons rotgeschreven aan privacyverklaringen, waarbij we ook van een aantal opdrachtgevers er humor in mochten brengen. We hebben soms best gelachen om onze eigen woordgrapjes.

Ook hebben we vaak ‘oploskoffie‘ mogen schenken, zowel online als op kantoor.

Andere veranderingen bij Charlotte’s Law

Na meer dan drie jaar een mooi kantoor gehad te hebben in New Babylon Gardens zijn we verhuisd naar een eigen verdieping aan de Herengracht. Heerlijk mensen kijken terwijl je nadenkt over een goede zin.

Het is meer ruimte dan we op dit moment nodig hebben, dus onze vergaderruimtes hebben we meteen opengesteld en verhuren we ook.

Doelen voor 2019

Ik ben slecht in concrete doelen stellen. In die zin dat ik nergens echt een cijfer aan kan hangen.

Voor social media, ook YouTube, geldt dat ik graag zou zien dat de kanalen groeien, maar belangrijker vind ik dat daarbij de doelgroep relevant blijft. Niet groeien om het groeien, maar alleen de juiste mensen bereiken.

  • Ik blijf zo’n 12x per maand bloggen
  • 1 inhoudelijke video per week
  • 1 vlog per week, in elk geval in Q1

Graag help ik nog meer mensen zowel zakelijk als juridisch op weg door Oploskoffie te schenken.
Daarnaast zou ik graag minimaal 12 keer een presentatie of workshop geven of deel mogen nemen aan een panel.

Er staan nu 2.881 mensen ingeschreven op de digitale oploskoffie. Zij ontvingen nu ongeveer maandelijks een e-mail van mij. Dat ga ik opschroeven naar eens per twee weken. Ze worden eenvoudiger, maar daardoor juist beter. Meer aandacht voor de inhoud!

Verder gaan we knallend het nieuwe jaar in, met de start van de Instacursus Contentmarketing voor Ondernemers, gevolgd door de Instacursus PR & Media.

Wat zijn jouw plannen en doelen voor 2019?

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Hoi Charlotte, Dr Wernaart hier (Bart).

    Mooie website heb je, en een fijn YouTube Kanaal. Ook geschikt voor een deel van mijn studenten, die ik zeker eens een kijkje zal laten nemen. Goed dat je voornemens bent meer volgers te krijgen vergeleken met mijn youtubekanaal: er zijn nog veel te weinig goede weblectures over de juridische aspecten van ondernemerschap en aanpalende rechtsgebieden, dus kan dat alleen maar toejuichen. Ikzelf richt me wat meer op het internationale aspect van recht en ethiek. De allerbeste wensen voor 2019, en ik ga je vanaf nu met plezier volgen.

    • Hi Bart, Leuk dat je reageert!
      Onze insteek en doelgroep zijn inderdaad anders. Ik vermeld er niet keurig de vindplaatsen of artikelen bij, dus dat maakt het voorstudenten misschien iets minder bruikbaar.
      Er zijn helaas maar weinig juristen die dit goed doen of goed volhouden, maar wie weet kunnen wij met onze video’s anderen weer inspireren dit ook te doen.

Speak Your Mind

*