De portretrecht-hoedjesparade
Prinsjesdag kunnen we net zo goed hoedjesdag gaan noemen. Er is veel aandacht voor en ook commerciële partijen denken er een slaatje uit te kunnen slaan. Sylvia wees me op deze mooie verzameling Dirk van den Broek reclames. Toegegeven, ik moest er vooral erg om lachen, maar mag dit portretrechtelijk gezien wel?
Portretrecht en reclame
Het portretrecht is soms een lastig ding. Vooral in combinatie met reclame. In principe is het namelijk zo dat juist het gebruik van een portret in reclame, sneller kan leiden tot een redelijk belang van de geportretteerde. Aan de andere kant moeten publieke figuren, zoals politici, juist wat meer kunnen hebben. Hoe zit dat dan met deze inhakers van Dirk van den Broek?
Het zijn in de basis onschuldige portretten. Ze worden echter wel ingezet voor reclame. Niet altijd even vriendelijk bovendien. Het is niet altijd leuk om met een bepaald product geassocieerd te worden. De zuren matten hoed slaat misschien niet alleen op het snoepje, maar ook op het woord zuur…
Belangrijk is bovendien of we het idee kunnen hebben dat de geportretteerde meegewerkt zou kunnen hebben aan de reclame.
LawStories in je mailbox?
Een grapje moet kunnen
Ja, reclame zorgt eerder voor een redelijk belang, maar politici moeten meer kunnen hebben dan de gemiddelde burger. Dus ook: een grapje moet kunnen. Het gaat hier natuurlijk duidelijk om inhakers. Iedereen begrijpt dat deze personen niet hebben meegewerkt aan deze reclame-uitingen. Bovendien zijn dit enkel uitingen geweest op social media, waar de grap één keer gemaakt wordt en het ook heel duidelijk is dat het als grapje en inhaker bedoeld is. Het is geen onderdeel van een grote, serieuze, landelijke, bushokjescampagne waarbij de advertentie waarschijnlijk ook nog paginagroot in in alle dagbladen en lokale sufferdjes gepubliceerd wordt of iets dergelijks. Zolang het grapje niet diskwalificerend wordt en het gewoon een grapje blijft, ook als de geportretteerde het misschien niet zo leuk vindt, dan is er portretrechtelijk niet zoveel aan de hand.
Hoofdaanbiedingen
Je zult toch maar gedacht hebben een keurig en (relatief) bescheiden hoedje te dragen, om vervolgens toch in deze lijst voor te komen…
Grappig is het wel!
Tekst gaat door onder de foto’s!
Soms gaat het wel te ver
Een portret van Sabine Uitslag was nagetekend en in een reclamefolder van Kruidvat terechtgekomen. Dat was geen grapje. Daar leek het wel alsof zij aan die reclame had meegewerkt. Dat gaat te ver. In dit geval had zij een redelijk belang om zich tegen het gebruik van haar portret in die reclamefolder te verzetten.
Louis van Gaal kwam terecht in een reclameposter van Night Writers. Hij eiste een ton. Zoveel kreeg hij niet. Maar dat zijn portret niet zomaar in die reclame gebruikt had mogen worden, dat was wel duidelijk. Hier speelt zelfs nog mee dat Louis van Gaal, in tegenstelling tot de meeste politici, mogelijk een commercieel portretrecht heeft en dus in sommige gevallen recht heeft op een vergoeding wanneer zijn portret gebruikt wordt.
Ook leuk om te lezen:
– Inhaken op Koningsdag 2015
– Marketing met Inhakers
– Portretrecht: bekende personen en reclame
– Portretrecht en de Media Code van het Koninklijk Huis
– Nieuwe Revu mocht foto’s Amalia niet publiceren