COPPA en YouTube: privacy voor kinderen
COPPA is de Children’s Online Privacy Protection Act. Amerikaanse wetgeving die de privacy van (jonge) kinderen online moet beschermen. Door een schikking tussen YouTube en de FTC heeft YouTube haar eigen regels aangescherpt, waardoor ook Nederlandse YouTubers last hebben van COPPA.
COPPA regels in het kort
In het kort wil COPPA regelen dat er niet zomaar meer via websites en platforms gegevens van kinderen onder de 13 jaar oud verwerkt worden. In principe kun je pas vanaf je 13e een account aanmaken bij YouTube, maar video’s kijken kan natuurlijk al wel.
Na de schikking die YouTube met de FTC heeft getroffen, moet daarom aangegeven worden wanneer een video gericht is op kinderen.
In dat geval worden er geen gegevens meer van kinderen verwerkt en staan een aantal functies van YouTube uit. De advertenties worden dan niet meer aangepast op de kijker, maar gaan uit van de content in de video. Het is niet meer mogelijk om reacties onder een video voor kinderen achter te laten. De YouTuber kan bovendien geen kaarten en eindkaarten meer aan de video toevoegen en werkt de notificatiefunctie niet meer.
LawStories in je mailbox?
Video gericht op kinderen
De YouTuber moet zelf aangeven of een video gericht is op kinderen. Dat kan per video of meteen voor het hele kanaal. Doe je dat niet, kan YouTube het kanaal stil leggen en zou er zelfs een boete kunnen komen, als er daardoor gegevens van Amerikaanse kinderen wordt verwerkt (door YouTube).
Maar wanneer is een video dan gericht op kinderen? Zelfs wanneer een video niet gericht is op kinderen, maar wel veel kinderen als kijkers aantrekt, valt de video of het kanaal onder deze COPPA regeling.
Aanwijzingen om te bepalen of een video of kanaal op kinderen is gericht of aantrekkelijk kan zijn voor kinderen:
- (veel) kinderen in beeld
- content voor kinderen (zoals speelgoed en games)
- muziek die aantrekkelijk is voor kinderen
- bekende personen waar veel kinderen naar kijken
- taalgebruik
Gevolgen van COPPA voor NL YouTubers
De gevolgen zijn vooral dat bepaalde functies op YouTube het niet meer doen. Maar bijvoorbeeld ook dat video’s niet meer bij andere video’s worden aangeraden, waardoor kijkers minder makkelijk ‘toevallig’ op een video of kanaal terecht kunnen komen.
YouTubers zijn nu meer afhankelijk van abonnees en andere social media om kijkers aan te trekken. Het algoritme binnen YouTube zal niet meer zo snel een positief effect kunnen hebben.
Advertentie-inkomsten kunnen bovendien tegen gaan vallen. Het zijn immers niet meer die mooie advertenties gericht op de kijken, maar de advertenties worden bepaald op de inhoud van de video. Die advertenties zijn eenvoudigweg minder waard.
Het aantal views zou kunnen dalen, waardoor samenwerkingen in video’s, dus advertenties en reviews in video’s, ook minder inkomsten opleveren, omdat het bereik minder groot is geworden. Aan de andere kant zijn de mensen die wel kijken juist wel de loyale kijkers, die waarschijnlijk eerder een positieve koopbeslissing zullen nemen n.a.v. een video dan mensen die het kanaal niet volgen.
Stoppen met YouTube door COPPA?
Alle video’s kunnen gewoon online blijven staan. Je mag ook nog steeds content maken gericht op kinderen of waar kinderen graag naar kijken en dat veel kinderen aantrekt.
Het kan hooguit zijn dat het aantal views vermindert of het kanaal minder hard groeit en dat de inkomsten lager uitvallen omdat adverteerders misschien minder willen betalen. Anderzijds: die adverteerders die iets voor kinderen te bieden hebben, zullen hier nu eenmaal op YouTube tegenaan lopen, dus iedereen zit in hetzelfde schuitje.
Stoppen is zeker niet nodig. Van strategie veranderen misschien wel.