Chunk is een merk, mag je het woord gebruiken?

Naar aanleiding van mijn blog over de Noosa chuncks die niet voldoende beschermd zijn om helemaal niet nagemaakt te mogen worden, werd mij de vraag gesteld of het woord chunk wel gebruikt mocht worden. De drukknopen zijn bij de groothandel te krijgen onder de naam chunk of chunks. Echter is er ook een Europees en Benelux merk met de naam chunk. Gaat dit problemen opleveren? Enige uitleg over de bescherming die een merk kan bieden.

Chunk als merk

Alleen niet-beschrijvende woorden kunnen als merk ingeschreven worden. Zo kun je niet het woord pen als merk inschrijven als je onder die naam vervolgens pennen wilt gaan verkopen. Het woord pen als merk voor sjaals gebruiken kan wel. Pen is tenslotte niet beschrijvend voor sjaal.
Chunk is een Engels woord voor een stuk of een brok. Zoals ‘a chunk of meat’. In het geval van de drukknoop dus eigenlijk ‘a chunk of metal’. Zo’n drukknoop met versiering is echter wel meer dan alleen een brok metaal. Chunk als merk inschrijven voor de drukknopen is dus ook geen probleem.

Chunk als soort

De drukknopen worden nu echter onder de naam chunks verkocht. Zowel bij de groothandels als in de (web)winkels. Ook in het dagelijks leven heeft bijna iedereen het over chunks als ze de versierde drukknopen voor op de armbanden, riemen etcetera bedoelen.
Het is dus misschien wel van een merknaam voor de versierde drukknopen van Noosa, een soortnaam voor alle versierde drukknopen geworden. Zoals asperine ooit ook een merk was, maar tegenwoordig voor een algemeen pijnbestrijdend middel wordt gebruikt. Pampers is ook een merk, dat door veel mensen wordt gebruikt om luiers mee aan te duiden.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het kan zijn dat je een merk geregistreerd hebt, maar zodra deze merknaam gebruikt wordt als soortnaam voor een bepaald product en dus niet meer om het specifieke merk aan te duiden, zal het merk minder bescherming genieten. Er zal daardoor minder snel sprake zijn van een inbreuk op het merk.

Merk beschermen

Om te voorkomen dat je merk een soortnaam wordt is het belangrijk steeds tegen inbreuken op te komen. Dat wil zeggen dat je de inbreukmaker steeds zult moeten verzoeken te stoppen met die inbreuk. De merkhouder kan bijvoorbeeld tegen leveranciers van soortegelijke producten zeggen dat ze het niet de naam van jouw merk mogen geven. De groothandel die drukknopen verkoopt, die niet van het merk chunk zijn, zou het dan geen chunk mogen noemen.

Merk gebruiken

Mag je de merknaam dan wel in je webwinkel en in advertenties gebruiken? Als jij deze merkproducten in je (web)winkel of webshop verkoopt, mag dat uiteraard. Verkoop je namaak, dan mag je niet doen alsof je het merkproduct verkoopt. Maar verkoop je het werkelijke merk, dan mag het wel.
Zo zou Douwe Egberts niet mogen zeggen dat ze Nespresso cupjes verkopen. Ze mogen wel zeggen dat ze koffie verkopen die geschikt is voor in een Nespresso machine. De Bijenkorf heeft een counter waar koffiecupjes van Nespresso verkocht worden en mag dus wel zeggen dat ze Nespresso cupjes verkopen.
Verkoop jij armbanden en chunks van het merk Noosa, dan mag je dus zeggen dat je Noosa chunks verkoopt. Verkoop je alleen drukknopen die wel passen op de armbanden van Noosa, dan mag je het verkopen als ‘drukknopen die geschikt zijn voor de Noosa armbanden’ bijvoorbeeld.

Koop jij wel eens producten waarvan je weet dat ze ‘nep’ zijn? Hier op kantoor heb ik wel een Nespresso machine staan, maar over het algemeen drink er Douwe Egberts koffie uit. Gek genoeg zou ik echter nooit nep Noosa producten willen hebben, maar juist het originele product. Maar misschien komt dat wel omdat te veel van de namaak producten hebben willen doen alsof ze Noosa zijn, terwijl Douwe Egberts juist altijd gebruik heeft gemaakt van het eigen merk.

Lees ook:
Noosa chunks niet beschermd
Handelsnaamrecht in het kort
Auteursrechtinbreuk, eerst waarschuwen?

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*