Boekrecensie: Geld verdienen via bol.com

Ik verkoop mijn boeken via mijn eigen website, maar ook via bol.com. Nou ja, wanneer bol.com ze niet zelf verkoopt. Een heel klein beetje wist ik dus al wel over geld verdienen via bol.com, maar ik ben natuurlijk altijd geïnteresseerd in hoe dat beter kan! Het boek bleek een wat andere insteek te hebben dan gedacht, maar je leert zeker verkopen via bol.com.

Boekrecensie: Geld verdienen via bol.com

Extra verkoopkanaal?

Voor mij was bol.com vooral een extra verkoopkanaal. Zeker toen bol.com vond dat ik als uitgever een wurgcontract met ze moest sluiten, was het fijn dat ik als ‘partner’ toch mijn boeken via bol.com kon blijven verkopen.

Bol.com is op het wurgcontract teruggekomen en is een aantal maanden later alsnog mijn boeken zelf weer gaan verkopen. Ook prima. Nu weet ik vooral wanneer mijn voorraad boeken bij CB op is. Dat is namelijk wanneer ik weer bestellingen via bol.com binnenkrijg.

Nou heb ik natuurlijk ook nog notitieboeken die ik via mijn eigen website verkoop. Het leek me een goed idee om die dan ook via bol.com te verkopen en in dit boek te leren hoe ik dat zou moeten doen.

Nieuw bedrijf en private label

De achterkant van het boek heeft een beschrijving zoals je die kent van de verkooppagina’s van veel te dure online programma’s.

“Droom jij van een leven met meer vrijheid, tijd en geld? […] We willen allemaal wel wakker worden in een tropisch land en honderden, dan wel duizenden euro’s bijgeschreven krijgen op onze bankrekening. […] Zakelijk verkopen via bol.com maakt het voor iedereen mogelijk om deze dromen te verwezenlijken.”

Het boek zelf is gelukkig praktischer dan dat. De titel en een deel van de opsomming van de achterflap gaf mij het idee dat het boek ook zeer geschikt was als je bol.com als een extra verkoopkanaal in wil zetten.

De insteek is echter anders. Het idee is veel meer dat je op zoek gaat naar producten die goed verkopen. Bij voorkeur producten die je groot in kunt kopen en waar je je eigen merk nog aan kunt hangen. Bestaande producten dus, die je als private label gaat verkopen.

Online verkopen

Natuurlijk gaat het boek over bol.com en worden er een hoop systemen en mogelijkheden bij bol.com uitgelegd. Maar eigenlijk gaat het verder dan dat.

De basis van het boek gaat nog veel meer over het vinden van de juiste producten, prijsbepaling, het regelen van verzending (met fullfillment) en verkoopstrategie.

Een eigen webwinkel hebben is nog steeds belangrijk, zeggen ze. Al is het maar om daar een naam en merk mee op te kunnen bouwen.

De 3 P’s

Ze noemen het niet zo, maar eigenlijk gaat dit boek vooral over de 3 P’s: Prijs, Product en Plaats.

Plaats is dus vooraf al bepaald. Dat is bol.com. Daar leggen ze de systemen en mogelijkheden van uit. De andere plaats is nog je eigen webwinkel, al is die van ondergeschikt belang.

De meeste aandacht gaan naar de andere twee P’s: Product en Prijs.

Het gaat er niet om wat jij van het product vindt en of je daar met passie over zou kunnen vertellen. Nee, je moet gewoon het product vinden dat het beste verkoopt en waar je de meeste marge op kunt halen. Hoe je dat precies allemaal doet, wordt in dit boek uitgelegd. Inclusief vergelijkingen met wat goede en minder goed producten kunnen zijn, he je met leveranciers om kunt gaan etcetera.

Juridische foutjes

Tsja, je moet een boek niet aan een jurist ter beoordeling voorleggen als je niet zou verwachten dat er dan ook kritisch gekeken wordt naar wat er over juridische zaken gezegd wordt in het boek.

Er worden patenten genoemd, terwijl merken, modellen en auteursrechten bedoeld worden. De prijs van een merk wordt lager vermeld dan waarvoor je het zelf kunt inschrijven. Conformiteit en herroepingsrecht worden door elkaar gehaald.

Ze melden overigens wel dat ze geen juristen zijn hoor, maar het is natuurlijk toch jammer dat bepaalde informatie vrij stellig gebracht wordt, maar deze onjuist is. Dat vind ik zo zonde! Het kan je als ondernemer veel geld kosten als je verkeerde juridische uitgangspunten hebt. Je neemt daardoor verkeerde beslissingen en je reputatie kan kapotgaan, omdat je consumenten iets ontzegt waar ze wel recht op hebben. Een negatieve review is zo geplaatst.

Plaatsonafhankelijk ondernemen

Wat mij betreft is dit boek vooral interessant als je niet zo geïnteresseerd bent in het product en vooral een handelaar bent. Het gaat je enkel om het verdienen van geld, ongeacht waarmee.

Dit boek geeft je veel opties waarmee je alles vanaf een computer kunt organiseren. Gewoon fullfillment bij bol.com afnemen of elders regelen en je hebt zelf geen ruimte meer nodig. Verkopen vanaf je strandbedje dus.

Voor mij net iets te zakelijk en administratief werk. Wat ik doe wil ik graag ook nog inhoudelijk leuk vinden. Zelfs als ik er niet al te veel uren aan kwijt ben. Mocht je echter vooral willen ondernemen voor het geld, dan is het een kwestie van dit slim aanpakken en je kunt plaatsonafhankelijk werken.

Girlboss

Het deed me overigens ook een beetje denken aan het boek Girlboss. Daar speelt natuurlijk nog een heel persoonlijk verhaal mee en ze gaat op zoek naar tweedehandskleding die ze al dan niet verknipt weer doorverkoopt, maar er zitten ook wat overeenkomsten in:

  • Zorg voor goede foto’s en productpresentatie
  • Schrijf goede verkoopteksten
  • Houd je inkoopprijs laag
  • Creëer je eigen merk
 27,48 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*